Op zoek naar een baan in online marketing? Bekijk onze vacatures

Aandacht voor je merk met YouTube Advertising

Wanneer je begint met YouTube, is het platform misschien wat overweldigend. Want waar begin je? En wat zijn de voordelen van adverteren op YouTube ten opzichte van andere kanalen? Ik neem je in dit blog mee in de wereld van YouTube advertenties.
Patricia Netten,
4 nov, 2020,

YouTube = videozoekmachine

Na Google is YouTube de populairste zoekmachine ter wereld. Daarmee is dit één van de krachtigste platformen voor bedrijven die de aandacht van klanten proberen te trekken. Het platform heeft met bijna twee miljard maandelijkse gebruikers een enorme capaciteit om merken te helpen. Niet alleen met het aantrekken van nieuw publiek, maar ook het loyaal maken van bestaande klanten. Als je weet hoe belangrijk YouTube is geworden voor een succesvolle digitale strategie, is het verrassend te bedenken dat adverteren op het platform sinds een aantal jaar pas mogelijk is.

YouTube is een van de beste opties om een ​​kosteneffectieve advertentiecampagne op te zetten:

  • Gemiddelde CPV: €0,03
  • Gemiddelde weergavepercentage: 31,9%
  • Gemiddelde CTR: 0,51%

Aandacht voor je merk

Veel mensen weten niet dat de gemiddelde sessieduur bij YouTube meer dan veertig minuten is. Dat betekent dat mensen daadwerkelijk blijven hangen als je advertenties vertoont op YouTube. Dit verschilt enorm met een platform als Facebook waar mensen vluchtig door hun news feed scrollen en waar je maar een paar seconden (of zelfs milliseconden) hebt om de aandacht te pakken. Met YouTube is de aandacht er eigenlijk al.

Dit is precies wat YouTube onderscheidt van andere platformen. Mensen consumeren video’s en zijn echt op zoek naar informatie/inspiratie die aansluit bij hun behoeften. Als je weet waar mensen naar op zoek zijn en je vertoont je merk of product op het juiste moment, dan zijn mensen heel bereidwillig om tijd te besteden aan jouw videoadvertentie.

Het verborgen effect van YouTube

Er is nog een groot voordeel aan YouTube advertenties. Adverteren op het videoplatform heeft een verborgen impact, namelijk: heuristics. Heuristics zijn mentale “shortcuts” om het maken van keuzes makkelijker te maken. Er zijn simpelweg teveel keuzes die op een dag gemaakt moeten worden om over alles rationeel na te denken. Omdat we niet over iedere keuze urenlang na kunnen denken heeft ons brein deze shortcuts ontwikkeld.

Wanneer mensen een advertentie op YouTube zien, vormen ze snel een beeld in hun hoofd van dit merk. Stel dat je een reclame ziet van een bepaald merk op televisie. In het onbewuste deel van je hersenen denk je dan al snel: dit bedrijf moet het vast goed doen als ze een tv-reclame hebben. Het gaat zelfs zo ver dat mensen onbewust denken dat de producten en klantenservice van een bedrijf beter zijn wanneer ze het merk op tv hebben gezien. Hetzelfde effect zie je ook op YouTube. Dit komt omdat YouTube kijken erg lijkt op tv kijken. Wanneer een bedrijf een advertentie op YouTube heeft, denken mensen dus onbewust dat dit bedrijf succesvol is en daarom producten en services van hoge kwaliteit aanbiedt. Zelfs als je maar €10,- per dag uitgeeft kun je al gebruik maken van deze heuristics!

Wil jij ook beginnen met YouTube Advertising, maar weet je niet waar te beginnen? Bloosem helpt je graag verder op weg!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Cookiemanagement: hoe maak je dat makkelijk?

Cookiemanagement: hoe maak je dat makkelijk?

Vinden jullie het lastig om na te gaan of jullie website wel volledig aan de laatste cookieregels voldoet? In dit artikel lees je wat een correcte cookiemelding inhoudt, waar het vaak misgaat, en hoe oplossingen zoals CookieComply helpen om dit zorgvuldig in te richten.

Lees meer
Mijn eerste maand als stagiaire bij Bloosem

Mijn eerste maand als stagiaire bij Bloosem

Hoi! Ik ben Emil, student Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht en sinds september stagiair bij Bloosem. Mijn eerste maand bij Bloosem zit er al op — en wat is het snel gegaan! Ik heb hier een korte terugblik geschreven op wat ik heb geleerd, meegemaakt en ontdekt.

Lees meer
Mijn eerste maand bij Bloosem als Digital Marketing Consultant

Mijn eerste maand bij Bloosem als Digital Marketing Consultant

In juli begon een spannend nieuw hoofdstuk in mijn carrière: ik ben gestart bij Bloosem als Digital Marketing Consultant. Na jaren ervaring in zoekadvertenties wilde ik graag doorgroeien naar een allround digital marketeer. Bloosem biedt daarvoor de perfecte plek, met veel kansen om te leren en mijn kennis uit te breiden.

Lees meer