Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

Web Analytics

Webstatistieken zijn onmisbaar voor een organisatie. Ze zorgen ervoor dat je de juiste keuze kan maken en waar nodig de koers bij kan sturen. Wil je bijvoorbeeld weten via welk kanaal bezoekers komen, welke pagina’s ze bezoeken of wat de prestaties zijn van een campagne? Dan zorgen webstatistieken voor de inzichten waarmee je als organisatie datagedreven keuzes kan maken over de online strategie.

Meetbaar maken van KPI's

ROI van campagnes inzichtelijk

Inzicht in gedrag bezoekers

Datagedreven beslissingen maken

Hulp nodig met Web Analytics

De uitdaging van Web Analytics begint vaak al bij het meten van de data. Zonder de juiste data, kan je geen gegronde keuzes maken. En dat betekent dat KPI’s en doelstellingen moeilijk kunnen worden nagestreefd. Vaak begint een Web Analytics traject met de volgende uitdagingen:

Lancering van een nieuwe website

Bloosem zorgt ervoor dat jullie data vanaf het begin goed gemeten wordt.

Betrouwbare data verzamelen

Wil je KPI´s gaan vaststellen? Dan wil je zeker weten dat alles goed gemeten wordt.

Data interpreteren

Dat kost kennis, tijd en capaciteit.

Web Analytics - team Bloosem

Onze aanpak

We zijn graag transparant over hoe wij werken. Daarom beginnen we eerst met een uitgebreide kick-off voordat we voor jullie aan de slag gaan. Zo weten wij wat jullie wensen zijn en jullie weten wat wij gaan doen en waarom. We kijken altijd naar wat er nodig is om jullie werk het beste te kunnen doen. Als jullie bijvoorbeeld al duidelijke targets hebben, dan hoeven we daar natuurlijk niet te beginnen. Zo springen we in op het niveau dat past bij jullie als bedrijf. We pakken Web Analytics natuurlijk wel zo aan dat het bijvoorbeeld jullie SEA, SEO en Social Advertising campagnes ondersteunt.

Het formuleren van jullie online bedrijfsdoelstellingen is een belangrijke eerste stap binnen het Web Analytics traject. Is het doel om meer naamsbekendheid te creëren, heeft je team meer leads nodig of heb je puur sales nodig? Zonder concrete doelstellingen weet je niet wat je moet meten. Bloosem helpt bij het concretiseren van online doelstellingen. Deze stemmen wij af op de specifieke situatie van jullie organisatie en branche.

Natuurlijk zorgen we ervoor dat jullie data vanaf het begin goed gemeten wordt. Alleen op basis van goede, sterke data kun je de juiste keuzes maken voor een bedrijf. Dit doen we via Google Analytics, waar de data duidelijk en visueel in te zien is. We meten op basis van jullie bedrijfsdoelstellingen en KPI’s, zodat je praktisch met de data aan de slag kan.

Afhankelijk van wat jij nodig hebt om je werk het beste te kunnen uitvoeren, richten wij rapportage formats en dashboard in – zoals een Google Analytics dashboard. De bedoeling is natuurlijk dat je in één oogopslag inzicht in de prestaties van de website die jou kunnen helpen met jullie bedrijfsdoelstellingen en KPI’s. Natuurlijk gaan we het niet moeilijker maken dan nodig is.

Het verzamelen van data alleen leidt niet automatisch tot betere resultaten. De data is er om geïnterpreteerd te worden, zodat er datagedreven beslissingen gemaakt kunnen worden. Moet het aankoopproces ingekort worden? Kan de laadsnelheid verbeterd worden? Spoort de content op de landingspagina’s conversies aan? Onze Google Analytics experts helpen je daarom ook graag met hoe je de data kan gebruiken.

Daan, Patricia en Céline op de bank - zo werken we aan jouw succes

Zo werken we aan jullie succes

We zetten in op een langetermijnsamenwerking en blijven actief betrokken. Alleen door nauw samen te werken kunnen we jullie prestaties continu verbeteren.

We geven jullie graag advies dat we in 20 jaar tijd hebben opgedaan. Dat geldt trouwens niet alleen voor Web Analytics, maar bijvoorbeeld ook voor E-mailmarketing en SEO.

We zijn meer dan een partner: we zijn jullie vraagbaak, kritische blik en adviseur.

De belangrijke onderdelen van Web Analytics

We kunnen ondersteunen met verschillende onderdelen: Google Analytics, Google Tag Manager, Dashboarding, Conversie Optimalisatie (CRO), A/B-testing en Cookiemelding.

Meten is weten. En dat geldt ook voor jullie online prestaties. Die prestaties kunnen namelijk alleen gemeten worden op basis van cijfers. Die cijfers moeten dus wel kloppen en betrouwbaar zijn. Een Google Analytics account dat op de juiste manier is ingesteld, geeft inzicht in de prestaties van jullie website, maar óók het gedrag van de websitebezoekers:

  • Waar bezoekers vandaan komen.
  • Welke doelgroep voor de meeste conversies zorgt.
  • Welke campagnes het meest succesvol zijn geweest.
  • Welke producten het meeste verkocht zijn.

Heb je al een Google Analytics account maar haal je hier nog niet uit wat je wil? Ook accounts die al een tijdje staan kunnen we overnemen. Op die manier start je niet met een schone lei, maar kunnen we jullie Google Analytics wel optimaliseren.

Wat doen websitebezoekers op jullie website? Welke buttons werken wel en welke niet? Hoeveel conversies vinden er plaats en welk marketingkanaal is daar verantwoordelijk voor? Om een antwoord te krijgen op deze vragen is er data nodig. Met Google Tag Manager stuur je deze data naar de gewenste analytische tool, zodat jij je conclusies kunt trekken.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager biedt de mogelijkheid om zonder tussenkomst van een webbouwer of IT-afdeling pixels en scripts toe te voegen aan jullie website. Deze stukjes code verzamelen informatie over gebeurtenissen op je website en sturen dit vervolgens door naar third party tools als Google Ads, Google Analytics, Hotjar en Facebook. Zo kan je tot in detail meten welke doelgroep verantwoordelijk is voor welke actie en hoe je jullie website kan optimaliseren om de conversieratio te verhogen.

Een dashboard is een centrale plek waar je jullie belangrijkste statistieken in één oogopslag kan inzien. In een Web Analytics dashboard heb je razendsnel toegang tot al jullie KPI’s uit al je kanalen, zonder dat je eindeloos hoeft te zoeken in Google Analytics of social media rapporten. Wil je op één plek zichtbaar hebben wat de prestaties van je Meta en Google Ads campagnes zijn, welke producten er zijn verkocht of wat de ROI is van een bepaalde periode? Dan is een dashboard een must-have!

Trekt jullie website veel bezoek maar levert het te weinig op? Dan helpen wij met het verhogen van conversies!

Bij conversieoptimalisatie kijken we naar verschillende aspecten van een webpagina die invloed kunnen hebben op zowel harde als softe conversies. Dit kan al het veranderen van een kleur van een button zijn, maar ook de indeling van de pagina, het toevoegen of weglaten van elementen, de teksten, afbeeldingen of CTA’s. Samen bepalen we de conversiedoelen en analyseren we de kwalitatieve en kwantitatieve data van de website en de doelgroep(en). Hiermee stellen we een praktisch CRO-rapport op, waar jij mee aan de slag kan.

Om erachter te komen wat de beste optie is voor een bepaald element – een header, een button of een volledige landingspagina – kunnen we ook ondersteunen met het opzetten van een A/B-test. Met een A/B-test vergelijk je twee versies van een bepaald element om te zien welke tot de meeste conversies leidt.

Sinds 2018 is het verplicht dat een website een cookiemelding heeft. Bloosem kan helpen met het implementeren van de cookiebanner en het GDPR compliant maken van contactformulieren, E-mailmarketing en Google Analytics, zodat jullie website volledig voldoet aan de privacywet.

Wij hebben gekozen om te werken met de oplossing van Cookiebot. Onze tagging specialisten kunnen de cookiebanner met behulp van Google Tag Manager implementeren op jullie website.

Onderdelen Web Analytics