Web Analytics

Web Analytics is niet meer weg te denken uit de huidige online marketing wereld. Nederland is vooruitstrevend en maakt op grote schaal gebruik van het webstatistieken pakket Google Analytics. Dit pakket op de juiste wijze benutten vergt specialistische kennis en kunde. BlooSEM loopt voorop en helpt u graag met Web Analytics meer rendement uit uw website te halen!

Waarom Web Analytics?

Webstatistieken zijn onmisbaar om als organisatie de juiste online koers te varen. Hierbij is een juiste balans tussen investeringen in traffic (via bijv. zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren) en Web Analytics cruciaal.
Wat heb je aan duizenden bezoekers op de website als je niet weet of zij de gewenste acties uitvoeren? Webstatistieken leveren je hét inzicht waarmee je website en traffic kanalen verder kunt optimaliseren.

Waar te beginnen?

Web Analytics is een complex proces dat bestaat uit meerdere fasen:

Fasen Web Analytics

Fase 1

Fase 1: Formuleren online doelstellingen

Het formuleren van jouw online business doelstellingen is een belangrijke eerste stap binnen het Web Analytics traject. Je wilt resultaten meten en optimaliseren? Zonder concrete doelstellingen weet je niet welke kant je op moet. Tevens formuleren wij Key Performance Indicators (KPI’s) waarop de trendlijn van de doelstellingen gestuurd wordt.

Wij helpen met het concretiseren van de online doelstellingen. Deze stemmen wij af op de specifieke situatie en de markt waarin jouw bedrijf zich bevindt.

Fase 2

Fase 2: Uitvoeren technische implementatie

Op basis van de online doelstellingen en website(s), leveren we een implementatie document aan. In dit document staan de codes die op de website(s) dienen te worden geplaatst om de online doelstellingen op een juiste manier te meten. Tevens testen wij de scripts na implementatie, zodat je zeker weet dat alles goed gemeten wordt.

Fase 3

Fase 3: Configureren web analytics account

Een correcte configuratie van het Web Analytics account is cruciaal. Beslissingen nemen op basis van verkeerde informatie kan grote gevolgen hebben.

BlooSEM richt het Analytics account op de juiste manier in, zodat je weet dat de juiste data binnenkomt. Op basis hiervan krijg je een diepgaand inzicht in de resultaten van de website en de verschillende traffic kanalen.

Fase 4

Fase 4: Inrichten rapportages en dashboards

Afhankelijk van jouw specifieke behoeften, richten wij één of meerdere rapportages en dashboards in. Deze geven je in één oogopslag inzicht in de prestaties van de website. Het dashboard en de rapportages zijn gebaseerd op de online doelstellingen en Key Performance Indicators (KPI’s).

Fase 5

Fase 5: Periodiek advies

Het verzamelen van data alleen leidt niet tot betere resultaten. Je dient deze resultaten op een juiste manier te interpreteren en beslissingen te nemen; denk hierbij aan:

  • Het aanpassen van specifieke landingspagina’s
  • Het inkorten van het aankoopproces
  • Het overhevelen van budget van het ene kanaal naar het andere
  • Het koppelen van een unieke landingspagina aan een campagne

Afhankelijk van jouw situatie en wensen, helpen wij graag bij één of meerdere fasen van het Web Analytics proces.

Michiel-promovenster

    Ook op zoek naar een partner op het gebied van Web Analytics? Neem contact op met Michiel!