First-party data en privacy-proof meten
Verbeterde privacy en compliance
Volledig databezit
Onafhankelijk van third-party cookies
Betere prestaties en snellere laadtijden
Dataprivacy en -wetgeving
Privacywetgeving wordt steeds strenger en third-party cookies verdwijnen. Hierdoor hebben bedrijven een grote uitdaging: hoe meet je nog effectief online gedrag terwijl je voldoet aan de privacyregels? De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere aangescherpte wetgevingen dwingen bedrijven om opnieuw na te denken over hoe ze data verzamelen en verwerken.
Daarnaast worden third-party cookies steeds vaker geblokkeerd door browsers en daalt het vertrouwen bij consumenten. Door geblokkeerde cookies verliezen bedrijven waardevolle inzichten en wordt het lastiger om marketingstrategieën effectief uit te voeren. Gelukkig zijn er privacyvriendelijke en toekomstbestendige én Europese alternatieven beschikbaar, zoals server-side tagging, Matomo On-Premise en Piwik Pro.
First-Party Data: De oplossing voor privacy-proof meten
Met first-party data krijg je volledige controle over de gegevens van je gebruikers. In plaats van afhankelijk te zijn van externe partijen, verzamel je zelf data van je websitebezoekers, klanten en gebruikers. Aan de ene kant biedt dit meer inzicht in hun gedrag, aan de andere kant zorgt dit er ook voor dat je voldoet aan de privacywetgeving.


First-Party Data: de voordelen
Privacy-proof meten via:
Een belangrijke technologie die steeds meer wordt gebruikt voor het verzamelen van first-party data is server-side tagging. In plaats van dat gegevens direct vanuit de browser van de gebruiker naar externe servers worden gestuurd, worden deze gegevens via de server van je eigen website verwerkt. Je hebt voor server-side tagging een eigen server nodig die de data verwerkt. Een server kan worden gehost via het Google Cloud Platform of een andere aanbieder.
Een goede manier om first-party data veilig en effectief te verzamelen is met Matomo On Premise. Matomo biedt een open-source analytics platform waarmee je volledige controle hebt over je data. In tegenstelling tot andere analytics platforms, die je data vaak in de cloud opslaan, kun je met Matomo On Premise je gegevens volledig in eigen beheer houden en data veilig opslaan. Matomo On Premise biedt de volgende voordelen:
- Volledige data-eigendom: Jij bent de enige eigenaar van je gegevens. Dit betekent dat je geen derde partijen toegang geeft tot gevoelige informatie en dat je volledige controle hebt over hoe je data wordt verzameld, opgeslagen en gebruikt.
- Privacyvriendelijk: Matomo is gebouwd met privacy in gedachten en voldoet aan de strengste privacywetgeving, waaronder de AVG. Je kunt ervoor kiezen om gegevens anoniem te verzamelen en gebruikers zelf de controle te geven over hun privacyinstellingen.
- Flexibiliteit en maatwerk: Matomo biedt een breed scala aan aanpassingsmogelijkheden, zodat je de tool kunt afstemmen op de specifieke behoeften van je bedrijf en je klanten.
- Extra functionaliteiten tegen betaling. Analyseer bijvoorbeeld heatmaps, funnels, session recordings om je bezoekers beter te begrijpen.
Piwik Pro biedt een krachtig alternatief voor bedrijven die privacyvriendelijk willen meten, maar toch de voordelen van een cloudoplossing willen behouden. Het is daarmee een hybride oplossing. Piwik Pro combineert flexibiliteit met privacybewustzijn en biedt de mogelijkheid om data op Europese servers te hosten, waardoor het voldoet aan de AVG.

Onze first-party data oplossingen & aanpak
Bloosem helpt bij het implementeren van webanalytics-oplossingen, zodat KPI’s meetbaar worden en inzichten worden vergaard in het gedrag van de bezoeker. Dankzij deze implementaties kunnen datagedreven beslissingen worden gemaakt. Ons team bestaat uit strategische denkers die houden van digitaal doen. We kijken naar wat jullie willen behalen, maar kijken ook naar wat jullie écht nodig hebben. We blijven graag lang betrokken bij een organisatie, want dat leidt tot betere resultaten. En daar worden we allebei blij van.We zetten in op een langetermijnsamenwerking en blijven actief betrokken. Alleen door samen te werken kunnen we jullie prestaties continu verbeteren.
Met ruim 20 jaar expertise is Bloosem een ervaren en strategische partner.
Actief betrokken, testen we nieuwe ideeën en tonen we flexibiliteit in het bijsturen van de campagnes.