dienstenbalken_2016_social_def-13

Social Advertising

Social Media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks (zakelijk) leven en krijgt bij organisaties een steeds groter aandeel in de marketingmix. Steeds meer marketeers maken budget vrij voor social advertising, en terecht! De uitdaging is hoe social advertising precies in te zetten om echt bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen.

Social advertising is het adverteren op social media netwerken zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en YouTube. Het voordeel van social advertising is dat de targetingmogelijkheden zeer groot zijn, en daarmee een heel specifieke doelgroep bereikt kan worden.

Targeting op basis van profielen

De targeting mogelijkheden op de social media platformen hebben de laatste jaren een enorme sprong gemaakt. Van organische spreiding van content om volgers en fans te krijgen naar ‘platte’ display advertising om bereik en awareness te genereren. Naar advertising die meer en meer gebaseerd is op profielinformatie en daadwerkelijk gedrag, voor ieder moment van de customer journey. Ja, ook om leads of sales te realiseren. Performance!

Voorbeelden van social advertising targetingmogelijkheden:

    • Locatie
    • Leeftijd
    • Geslacht
    • Taal
    • Relatie
    • Opleiding
    • Interesses
    • Remarketing
    • Database bestanden, bijvoorbeeld email

Facebook

Door het enorme bereik van Facebook, 9 miljoen gebruikers in Nederland, en de vele targeting mogelijkheden is dit kanaal een goede combinatie van massa en targeted marketing. Zo kan een automerk massaal alle vrouwen targeten waarvan hun vriendinnen het automerk geliked hebben, of kan een herenmodezaak mannen van 35 tot 45 jaar binnen 20 kilometer van de zaak met interesse voor mode targeten. De mogelijkheden zijn oneindig.

Instagram

Sinds oktober 2015 is het ook mogelijk om op Instagram te adverteren. Na de overname van Facebook is Instagram uitgegroeid tot één van de grootste social media platformen ter wereld, in Nederland zijn er 2.1 miljoen gebruikers. Instagram heeft dezelfde uitgebreide targeting mogelijkheden als Facebook, aangezien deze in hetzelfde systeem geïntegreerd zit. Ook hier kun je gebruik maken van bijvoorbeeld remarketing en look-a-like audiences.

Twitter

Twitter heeft in Nederland maar liefst 2.6 miljoen gebruikers. Voordelen van Twitter advertising zijn lage kosten per engagement, inzicht in je connectie met je doelgroep en real time marketing. Dus als je je doelgroep op het juiste moment wilt bereiken dan kan dat met real time advertentieproducten als Promoted Tweets, Accounts of Trends. Voor traffic naar je site zet je bijvoorbeeld ‘website cards’ in en voor leadgeneratie zijn er speciale ‘lead cards’.

LinkedIn

LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk van Nederland met meer dan 4 miljoen actieve gebruikers. Door het zakelijke karakter is adverteren op het netwerk populair onder HR managers en B2B adverteerders. Ook adverteren richting consumenten neemt hier aan populariteit toe. Naast ‘personal branding’ neemt de populariteit toe van ‘company branding’ door middel van bijvoorbeeld bedrijfspagina’s, showcasepagina’s, publicaties, gesponsorde tijdlijn berichten en gerichte (banner of email) campagnes.

YouTube

YouTube, daar kunnen we niet meer omheen; het is het grootste videokanaal en de grootste zoekmachine na Google. YouTube heeft in Nederland meer dan 7 miljoen gebruikers waarvan 1.3 miljoen dagelijks. Grote kans dus dat ook jouw doelgroep YouTube gebruikt, er liggen dan ook zeker interessante advertentie mogelijkheden.

Okay, en nu?

Wil je wel maar weet je niet waar je moet beginnen; bee calm, call BlooSEM! Wij sparren graag met de personen die binnen jouw organisatie verantwoordelijk zijn voor de social advertising strategie. De insteek van BlooSEM is op welke (social) kanalen is jullie doelgroep het beste te bereiken en hoe is er meer rendement voor jullie organisatie uit te halen?!

Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen in Social Advertising? Lees dan BlooSEM’s blog!