App Marketing

Steeds meer bedrijven investeren in een app. Er zijn dan ook meer dan twee miljoen apps in de Google Play (Android) en App store (iOS), echter 60% daarvan is nog nooit gedownload. Zonde van de investering natuurlijk!

De sleutel tot vindbaarheid in de app stores zit enerzijds in adverteren met je app (ook wel ‘app install campaigns’ genoemd of ‘appvertising’) en anderzijds in SEO voor je app, de zogenaamde App Store Optimalisatie (ASO).

App-install campagne

App downloads kun je veelal snel bewerkstelligen met app-installatie campagnes. In Google kan dit op verschillende manieren, namelijk via Search in de Google Play Store en via Display en Video advertenties in het Google Display Netwerk en op YouTube. Lees ook ons blog over Universal App Campaigns in Adwords of bekijk de pagina over onze klanten Simyo en KPN Play, voor wie wij duizenden app-installs gerealiseerd hebben.

app-install-ads

Customer flows die wij gebruiken bij campagne targeting

App-engagement: de app is al veel gedownload, en nu?

Als je de nodige downloads hebt gerealiseerd dan is het natuurlijk ook zaak dat je engagement creëert met de app, ook wel ‘app-engagement’ genoemd. Dit kan middels app-remarketing, denk aan mensen die de app al een tijd niet gebruikt hebben of juist aan mensen die een specifieke actie gedaan hebben in de app.

App Store Optimalisatie (ASO)

Net als het voor je website belangrijk is om hoog te ranken in zoekmachines is het voor je app cruciaal om goed gevonden te worden in de App stores. Hoe hoger je app rankt, des te zichtbaarder die is voor potentiële gebruikers c.q. klanten. Bij App Store Optimalisatie is zowel de titel van de app als de juiste selectie van zoekwoorden cruciaal. Hierbij speelt zoekvolume uiteraard een rol, maar is de relevantie van een zoekwoord en de kans op succes (lees download) natuurlijk nog belangrijker.

  • Direct te beïnvloeden
  • App titel
    App categorie
    App beschrijving
    Zoekwoord veld
    Developer account
  • Indirect te beïnvloeden
  • Download volume
    Download snelheid
    Aantal beoordelingen
    Kwaliteit beoordelingen
    App updates

Affiliate marketing

Naast app-install campagnes in Google Ads (het vroegere Adwords) is het ook mogelijk om app-installs te genereren via affiliate marketing. Publishers promoten jouw app en sturen bezoekers door naar de Google Play of App Store. Dit kunnen zij doen via bijvoorbeeld content of banners op hun sites, social media, via eigen apps of via e-mail. Vervolgens kunnen ze ook aansturen op app-engagement; dat app gebruikers zich registreren bij jouw platform of aankopen doen in de app zelf. Hier zijn dan ook verschillende vergoedingsmodellen voor in te zetten:

  • Cost per install (CPI): een vergoeding voor een app installatie;
  • Cost per action (CPA): een vergoeding voor bijvoorbeeld registratie van je platform;
  • Cost per sale (CPS): een vergoeding voor aankopen uit de app.

SEE–THINK–DO–CARE model

BlooSEM werkt volgens het See-Think-Do-Care marketing model van Google. Dit betekent dat bij elke App Marketing campagne de reclameboodschap wordt afgestemd op de fase van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt. Dit verhoogt de effectiviteit van een campagne.

Bij App Marketing kunnen diverse slimme targeting methoden worden benut om de doelgroep te bereiken.

See-Think-Do-Care

Eva-promovenster

    Ook op zoek naar een partner op het gebied van App Marketing? Neem contact op met Eva!