App Marketing

App Marketing

Er zijn meer dan twee miljoen apps in de Google Play (Android) en App store (iOS), echter 60% daarvan is nog nooit gedownload. De sleutel tot vindbaarheid in de app stores zit enerzijds in adverteren met je app (ook wel ‘app install campaigns’ genoemd of ‘appvertising’) en anderzijds in SEO voor je app: App Store Optimalisatie (ASO).

App-install campagne

App downloads kun je veelal snel bewerkstelligen met app-installatie campagnes. In Google kan dit op verschillende manieren, namelijk via Search in de Google Play Store en via Display en Video advertenties in het Google Display Netwerk en op YouTube.

blank
app-install-ads

Customer flows die wij gebruiken bij campagne targeting

Apple Search Ads

Het is ook mogelijk om in de Apple App Store te adverteren met de zogenoemde Apple Search Ads. Hiermee zorg je ervoor dat je app bovenaan de zoekresultaten verschijnt van de Apple App Store.

Bekijk bijvoorbeeld de pagina over onze klant Simyo, voor wie BlooSEM duizenden app-installs realiseert met app-marketing!

App-engagement: de app is al veel gedownload, en nu?

Als je de nodige downloads hebt gerealiseerd dan is het natuurlijk ook zaak dat je betrokkenheid creëert met de app, ook wel ‘app-engagement’ genoemd.

Dit kan middels app-remarketing; het opnieuw benaderen van mensen die de app al een tijd niet gebruikt hebben. Ook kan je op mensen targeten die een specifieke actie gedaan hebben in de app.

blank
blank

App Store Optimalisatie (ASO)

Net als het voor je website belangrijk is om hoog te ranken in zoekmachines is het voor je app cruciaal om goed gevonden te worden in de App stores. Hoe hoger je app rankt, des te zichtbaarder die is voor potentiële gebruikers c.q. klanten.

Bij App Store Optimalisatie is zowel de titel van de app als de juiste selectie van zoekwoorden cruciaal.

Hierbij speelt zoekvolume uiteraard een rol, maar is de relevantie van een zoekwoord en de kans op succes (lees download) natuurlijk nog belangrijker.

Direct te beïnvloeden
App title
App categorie
App beschrijving
Zoekwoord veld
Developer account
Indirect te beïnvloeden
Download volume
Download snelheid
Aantal beoordelingen
Kwaliteit beoordelingen
App updates

Affiliate marketing

Naast app-install campagnes in Google Ads is het ook mogelijk om app-installs te genereren via affiliate marketing. Publishers promoten je app en sturen bezoekers door naar de Google Play of App Store. Dit kunnen zij doen via bijvoorbeeld content of banners op hun sites, social media, via eigen apps of via e-mail. Vervolgens kunnen ze ook aansturen op app-engagement, zodat app gebruikers zich registreren op je platform of aankopen doen in de app. Hiervoor zijn verschillende vergoedingsmodellen in te zetten:

  • Cost per install (CPI): vergoeding voor een app installatie;
  • Cost per action (CPA): vergoeding voor registratie via je platform;
  • Cost per sale (CPS): vergoeding voor aankopen via de app.
Afbeelding Daan BlooSEM

Ook je app lanceren bij een groot publiek?
Contact Daan!