Microsoft Advertising

Microsoft Advertising

Microsoft Advertising

Google is met afstand de grootste zoekmachine van Nederland met een marktaandeel van bijna 93%. Dus waarom zou je je digital marketingactiviteiten op Microsoft advertising platformen Bing en Yahoo! richten … ?!

Hoewel Bing (nog) niet heel groot is in Nederland, heeft het in de Verenigde Staten een marktaandeel van ruim 11% en in Groot-Britannië zo’n 13,5%. Ben je internationaal actief, dan zijn Bing en Yahoo! dus zeker interessant. Ook in Nederland groeit het marktaandeel gestaag: van 1% in 2010 naar ruim 9% in 2023 (onder desktopgebruikers).

Screenshot Bing

Maar ook binnen Nederland kan Microsoft Advertising heel interessant zijn. Bing heeft een aantal ontwikkelingen doorgemaakt waarin de zoekmachine zich onderscheidt van Google:

  • Lokale zoekadvertenties. Je kan ervoor kiezen je advertenties te tonen aan potentiële klanten die in de buurt zijn en zoeken via Microsoft Bing.
  • Combineren van targeting op basis van zoekwoorden en browsecategorieën. Mensen zoeken tegenwoordig een stuk minder met zoektermen naar specifieke producten of diensten, maar zetten meerdere kanalen in en browsen door de categoriepagina’s van websites. Zo mis je minder relevant verkeer en daarmee potentiële klanten.

Nog een voordeel: de concurrentie bij Microsoft Advertising is veel minder hevig. Google dwingt je door (te) hoge kosten per klik (CPC) op algemene zoektermen al snel om op longtail zoektermen te adverteren. Dus voor extra bereik en aantrekkelijkere CPC kun je terecht bij Microsoft Advertising.

Patricia paarse achtergrond

Wil jij ook ‘schaken’ op meerdere advertentieplatformen?
Contact Patricia!