fbpx

Google Shopping

Google Shopping

Google Shopping

Google Shopping is hét kanaal bij uitstek om je producten via een online etalage onder de aandacht te brengen. Meestal wordt Shopping ingezet door retailers die al hun producten via een complexe datafeed aan Google aanleveren. Het opzetten van een Google Shopping campagne is dan ook niet zomaar gepiept.

Datafeed

Het begint allemaal bij het aanmaken of aanpassen van de datafeed. Ook wel productfeed genoemd. Dit is een bestand waarin alle productspecificaties zijn opgenomen van de producten waarmee je wil adverteren. Van belang hierbij is dat de attributen in de productfeed overeenkomen met de door Google gespecificeerde attributen.

Google Shopping

Om de producten goed vindbaar te maken moet er rekening worden gehouden met zoektermen die het meest gebruikt worden. Deze worden door ons op de juiste manier verwerkt in de titel en omschrijving van het product.

Google Merchant Center

Als de datafeed gereed is en aan alle vereisten van Google Shopping voldoet is het tijd om deze te uploaden naar het Merchant Center. Via het Google Merchant Center stel je je productgegevens beschikbaar voor Google Shopping. Dit geldt voor zowel Google shopping advertenties als de gratis Google shopping resultaten.

Google Ads

Zodra we de productfeed hebben geüpload naar het Google Merchant Center en deze volledig is staat ons niets meer in de weg om een Google Shopping campagne op te zetten. Met de rapportagetools van Google Ads houden we vervolgens de prestaties van de producten in de gaten en voeren we waar nodig wijzigingen en optimalisaties uit.

Sinds kort is het eveneens mogelijk om Google Shopping advertenties te vertonen naast je video(‘s) in YouTube. Voor deze nieuwe vorm van adverteren biedt BlooSEM uiteraard ook ondersteuning.

Google Shopping

Wat doet BlooSEM?

BlooSEM richt de datafeed in op basis van strategische marketingkennis over merk en markt. Maar ook op basis van functionele productkennis zoals modeltype, prijs, kleur, levertijd en beeldmateriaal. Van lopende Google Shopping campagnes doen wij het management, de analyse, rapportage en optimalisatie. Met onze jarenlange ervaring bij een veelvoud aan klanten kunnen wij onszelf inmiddels ware specialisten noemen.

Waarin BlooSEM concreet faciliteert:

  • Samenstelling van de bron productfeed
  • Constante monitoring en eventuele aanpassing van de productfeed
  • Analyse, rapportage en advies
  • Optimalisatie van de productfeed en campagne resultaten

Doorgaans zetten wij Google Shopping in voor klanten met een groot assortiment producten. Maar ook met een kleine webshop kan Shopping al zeer interessant zijn. Google Shopping feeds zijn daarnaast ook geschikt voor Affiliate Marketing, met name voor affiliates zoals prijsvergelijkers. Op deze manier kun je geautomatiseerd je actuele producten en prijzen communiceren aan vergelijkingssites.

Meer weten over Google Shopping?
Contact Sander!