fbpx

Pinterest

Pinterest adverteren

Wanneer we op zoek zijn naar inspiratie voor bijvoorbeeld interieur, vakantie of kookkunsten dan laten we vaak Google het zoekwerk doen. Maar een platform dat aan populariteit groeit is Pinterest. In Nederland zijn er ruim 3,5 miljoen gebruikers, waarvan ruim 717.000 leden dagelijks de app of site openen (Newcom Research, 2020).

Pinterest bestaat sinds 2010 en is het best te omschrijven als een online moodboard. Waar je vroeger foto’s uitknipte uit magazines, kun je dat nu online doen. Zie je een ‘pin’ die je wilt bewaren? Dan voeg je deze toe aan je persoonlijke prikbord. Populaire categorieën zijn onder meer recepten, interieur, kleding, doe-het-zelf, persoonlijke verzorging, reizen, gezondheid & fitness, cadeaus en tuinieren.

Waar draagt Pinterest aan bij?

Gebruikers van Pinterest zijn met name op zoek naar inspiratie. Op dat moment hebben zij nog geen specifiek merk in gedachten. Pinterest is daarom zeer interessant voor de See en Think fase. Pinterest kan bijdragen aan merkbekendheid, websiteverkeer of app downloads.

Wie kan ik op Pinterest bereiken?

Advertenties worden vertoond aan gebruikers die bepaalde interesses hebben, zoals mode, doe-het-zelf of reizen. Op Pinterest wordt ook veel gezocht op specifieke ideeën, deze mensen kun je goed bereiken door relevante zoektermen toe te voegen aan de targeting. Uiteraard is het ook mogelijk om websitebezoekers te retargeten en kunnen er ook lookalike doelgroepen aangemaakt worden.

Wat is er nodig om te adverteren op Pinterest?

Op Pinterest is visuele content heel belangrijk. Aantrekkelijke content die subtiel de aandacht trekt. Binnen Pinterest zijn er drie advertentievormen: een video, een afbeelding of een carrousel met maximaal vier afbeeldingen. Daarnaast is het belangrijk dat je een landingspagina hebt waar bezoekers meer informatie kunnen vinden.

Waar komt een advertentie te staan?

Advertenties, ‘gesponsorde pins’, verschijnen in de tijdlijn of tussen de zoekopdrachten van de door jou vastgestelde doelgroep. Doordat ze tussen de organische pins staan, worden de advertenties subtiel vertoond. Voordeel van de gesponsorde pins is dat wanneer je erop klikt je direct de website opent in de app.

Wat kost adverteren op Pinterest?

Net als Facebook, Instagram en LinkedIn, maakt ook Pinterest gebruik van een CPC of CPM veilingmodel. Dus hoe hoger je bod, hoe meer je vertoond wordt. De voordelen van Pinterest zijn dat je geen minimaal dagbudget nodig hebt en dat er nog niet veel concurrentie is. Hierdoor liggen de prijzen over het algemeen lager dan op andere social media kanalen.

Ook op Pinterest je doelgroep bereiken?
Pin Kim!