Display Advertising

De banner, bijna zo oud als het internet, heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en zorgt dat display advertising sinds een aantal jaren weer fors groeit. De drijvende kracht hierin is een technologische innovatie die we automated trading noemen; het geautomatiseerd, online inkopen van advertentie impressies bij een uitgever.

Binnen automated trading, ook wel programmatic buying genoemd, wordt door real time bidding (RTB) iedere bannervertoning real time geveild waarna de hoogste bieder zijn advertentie mag vertonen. In combinatie met zeer verfijnde targeting mogelijkheden, dynamische bannersets en op basis van big data (grote volumes cookies met info over browsergedrag), zullen advertenties meer en meer alleen geserveerd worden aan de juiste doelgroep, op het juiste moment in de juiste context.

Zo zal bijvoorbeeld easyJet een hogere prijs bieden, geautomatiseerd, voor het tonen van een display advertentie aan bezoekers van een reissite dan aan bezoekers van een algemene nieuwssite. En hoe meer betreffende reissite bezoekers voldoen aan de voor easyJet gewenste en uit big data af te leiden demografische en gedragskenmerken, hoe meer zij zal bieden om de veiling te winnen en de bezoeker naar easyJet.com te lokken en aan te zetten tot ’n conversie.

Branding <=> traffic <=> conversie

Display advertising blijft door genoemde innovaties niet alleen een goed kanaal voor branding campagnes, maar wordt ook rendabeler voor actiematige, meer performance gerichte campagnes.

  • Branding campagnes worden bijvoorbeeld gevoerd voor het laden van een merk met een nieuwe propositie, het promoten van een nieuw product of het ondersteunen van een crossmediale campagne. Wordt afgerekend met een CPM model.
  • Traffic campagnes zorgen direct voor meer sitebezoek en bieden een uitkomst als pull-kanalen zoals SEA en SEO aan hun plafond zitten. Wordt afgerekend met een CPC model.
  • Conversie campagnes maken optimaal gebruik van de fijnmazige (re)targeting mogelijkheden van automated trading. Door dynamisch banners te serveren wordt de meest passende banner c.q. ‘call to action’ geserveerd. Dit zorgt voor meer kwalitatieve, conversiegerichte traffic. Wordt afgerekend met een CPA, CPL of CPS model.

BlooSEM aanpak op hoofdlijnen

Realiseer dat display advertising geen ‘one stop solution’ is, maar onderdeel van je totale (online) advertentiestrategie. Besef ook dat technologie een middel is waarbij menselijk handelen een must blijft. Om een beschikbaar budget zo effectief mogelijk te benutten pakt BlooSEM het zo aan:

  • Stel vooraf heldere doelen en KPI’s
  • Beschrijf bondig de strategie om de doelen te bereiken; budget, looptijd, doelgroepen, targeting
  • Zorg voor een uitgebreide bannerset i.s.m. creatief bureau
  • Richt de ad-exchange ‘breed’ in, koppel het aan meerdere advertentie netwerken
  • Ga veel testen en op basis van brede ervaring optimaliseren en de ad-exchange en campagnes specifieker inrichten
  • Data analyse, rapportage, optimalisatie en advies
  • Vergelijk en vind synergie met andere online kanalen als affiliate marketing, SEO en SEA

Michiel-promovenster  

    Ook op zoek naar een partner op het gebied van Display Advertising? Neem contact op met Michiel!