Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

Server-side tagging: wat is het en wat zijn de voordelen?

De toekomst van third-party cookies is nog steeds onzeker. Via adblockers worden veel cookies door gebruikers geblokkeerd en sommige browsers, waaronder Safari en Firefox, blokkeren zelf third-party cookies. Eigenlijk is het niet de vraag of, maar vooral wanneer ze zullen verdwijnen. Zonder third-party cookies is veel data, waaronder bijvoorbeeld waar iemand via welke weg iemand […]
Timo Harmankaya,
17 okt, 2024,

De toekomst van third-party cookies is nog steeds onzeker. Via adblockers worden veel cookies door gebruikers geblokkeerd en sommige browsers, waaronder Safari en Firefox, blokkeren zelf third-party cookies. Eigenlijk is het niet de vraag of, maar vooral wanneer ze zullen verdwijnen.

Zonder third-party cookies is veel data, waaronder bijvoorbeeld waar iemand via welke weg iemand op jullie website is gekomen, lastiger te achterhalen. Tenzij je wat anders inzet dan third-party cookies. En dat kan, bijvoorbeeld met server-side tracking. Daarmee kun je alsnog de activiteiten van jullie websitebezoekers meten. Maar wat is server-side tracking precies en hoe ziet het er in de praktijk uit? We leggen het uit in dit blog!

Wat is Server-side tagging?

Met behulp van server-side tagging worden tracking scripts ingeladen vanaf jullie eigen domein en wordt data verstuurd naar een eigen server. Bij server-side tagging worden die gegevens daarom niet meer in de browser van de gebruiker verzameld zoals bij third-party cookies. Dit betekent onder andere eigen databeheer. Server-side tagging is trouwens niets nieuws, maar is al langer mogelijk via Google Tag Manager en soortgelijke tools. 

De voordelen van server-side tagging

Server-side tagging heeft een aantal voordelen. Omdat het gaat om data die jullie zelf meten, vanuit de server, wordt er geen data achtergehouden door adblockers. Daardoor kan er een stuk meer én preciezer gemeten worden. Server-side tagging is daarom een goede manier om de impact van geblokkeerde third-party cookies te verminderen. 

Daarnaast is er de controle over de data. Dat de data beter gecontroleerd kan worden, betekent ook dat inconsistenties in de data nog kunnen worden gecorrigeerd op de eigen server. Dat zorgt voor een hogere kwaliteit van de uiteindelijke data, maar ook dat de data nog gefilterd kan worden en kan worden uitgebreid met andere gegevens. Op die manier kan de data gebruikt worden voor specifieke doeleinden.

Een ander voordeel van server-side tagging is dat de laadtijd van de website sneller wordt en de performance beter. Dat is te danken aan het feit dat er minder tags (en dus minder code) gebruikt hoeven worden. Het proces dat normaal in de browser wordt uitgevoerd is namelijk vrij intensief.

Server-side tagging vs. client-side tagging

Server-side tagging verschilt vooral van client-side tagging omdat de data van de tags éérst via een eigen server gaan. Bij client-side tagging wordt de code bijvoorbeeld via Google Tag Manager op de website geplaatst en geladen in de code aan de kant van de websitegebruiker. Dit is de data die kan worden geblokkeerd door bijvoorbeeld adblockers of geweigerde cookies. De data die wel wordt verzameld, wordt doorgestuurd naar het platform, zoals Google Ads, Microsoft Ads, Meta Ads en Google Analytics. 

Tagging met third-party vs. first party data

Omdat je de data eerst zelf kunt filteren, heb je ook meer controle over welke data wordt doorgestuurd naar bijvoorbeeld Microsoft Ads of Meta. Die controle betekent ook meer veiligheid, maar ook dat je met first-party data werkt. Je verzamelt en beheert namelijk zélf de data. Met het oog op privacy en de afbouw van third-party data en cookies, is het daardoor ook een toekomstgerichte oplossing.

Server-side tagging en privacy

Omdat server-side tagging je volledige controle geeft over de data die wordt doorgestuurd naar andere platformen (third-parties), kun je ook privacy-gevoelige data weghalen. Denk daarbij aan alle data waarmee een persoon direct geïdentificeerd kan worden. Op die manier kun je alleen de data verzamelen (en delen) die écht nodig is, waardoor je privacy op jullie website hoog houdt, zeker vergeleken met client-side tracking, waarbij je niet kunt bepalen welke gegevens er worden doorgestuurd.

Hulp nodig met server-side tagging?

Hebben jullie niet genoeg capaciteit voor tag management? Bij Bloosem kunnen we jullie helpen met het opzetten van server-side tagging. We zetten een digitial marketing consultant in voor jullie tag management, die niet alleen helpt met het maken van de switch naar server-side tagging, maar ook onderhoudt voor nieuwe campagnes. Meer weten? Neem contact met ons op via het formulier rechts op de pagina.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

De top 5 SEA-trends van 2025

De top 5 SEA-trends van 2025

Online blijven de ontwikkelingen in een hoog tempo doorgaan. Platformen als Meta, Google en LinkedIn krijgen regelmatig updates, trends veranderen en ook het gedrag van online gebruikers staat niet stil. Het begin van het nieuwe jaar is daarom een perfect moment om even uit te zoomen en naar het grotere plaatje aan veranderingen te kijken. In dit blog geven we je een duidelijk overzicht van verschillende SEA-trends van 2025 die het meer dan waard zijn om in te investeren, dus lees vooral verder!

lees meer