Op zoek naar een baan in online marketing? Bekijk onze vacatures

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Al sinds 2010 voert onderzoeksbureau Newcom het grootste onderzoek naar social media uit onder de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Dankzij dit onderzoek is er elk jaar interessante data over het gebruik van social media in Nederland. Als organisatie is het ook goed om te beseffen hoeveel tijd gebruikers spenderen op verschillende kanalen. Want dit zijn ook de platformen waar jullie naamsbekendheid, betrokkenheid en leads uit kunnen halen. Dus op welke kanalen bevindt jullie doelgroep zich?
Tania Meeuws,
13 feb, 2025,

Social mediagebruik het grootst onder jongeren

Maar liefst 14,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en spenderen hieraan gemiddeld 2 uur per dag. Het is waarschijnlijk voor niemand een verrassing dat jongeren de grootste groep gebruikers zijn, specifiek de groep van 15 en 19 jaar oud. De groep 20-39 jaar zit daar echter dicht bij in de buurt!

Het aantal uren dat wordt besteed is bij beiden in het afgelopen jaar met maar een paar minuten gedaald: 15-29 jaar zit gemiddeld 2 uur en 3 kwartier per dag op social media (165 minuten) en de groep 20-39 gebruikt social media dagelijks zo’n 2,5 uur (147 minuten).

Social mediatrends

  • Het gebruik van social media blijft licht groeien, maar Nederlanders worden kritischer welke platforms ze dagelijks gebruiken. Zo is het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruiken gedaald van gemiddeld 2,4 naar 2,0.
  • Nieuwe social media? Daar zijn gebruikers toch minder fan van. De top vijf meest gebruikte social mediakanalen blijft namelijk grotendeels onveranderd. Dit zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. De platforms YouTube, Instagram en LinkedIn groeien zelfs nog steeds. Alleen bij X nam het aantal gebruikers flink af, met 450.000 minder gebruikers.
  • Gemiddeld besteden gebruikers zo’n 2 uur per dag aan social media, dit is de afgelopen twee jaar vrijwel niet veranderd. 
  • Het aantal gebruikers op YouTube, Instagram en LinkedIn groeit verder door. Het aantal gebruikers op X en Facebook daalden. Het dagelijks gebruik neemt bij alle (grote) platformen wel toe vergeleken met vorig jaar.

Hulp nodig met social media advertising?

Zoals je hebt kunnen lezen groeit social mediagebruik nog altijd. Ook de grootste platforms blijven groeien, waardoor ze ook interessant zijn om op te adverteren!

Hebben jullie hulp nodig met Social Advertising? Laat het ons weten via het formulier! Of het doel nu naamsbekendheid is of sales, bij Bloosem hebben we de kennis én capaciteit om jullie social advertising sterker te maken. We zorgen er daarbij natuurlijk voor dat onze aanpak past bij jullie doelstellingen en kijken goed waar jullie doelgroep actief is.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Affiliate Marketing in Utrecht: dé sleutel tot lokale groei

Affiliate Marketing in Utrecht: dé sleutel tot lokale groei

De online concurrentie neemt elke dag toe. Zeker in een bruisende stad als Utrecht is het als ondernemer een uitdaging om online zichtbaar te blijven. Hoe zorg je dat jouw bedrijf opvalt tussen alle andere aanbieders? Het antwoord ligt dichterbij dan je denkt: affiliate marketing. En juist op lokaal niveau kan deze aanpak het verschil maken.

In dit blog leggen we je uit waarom affiliate marketing in Utrecht dé kans is voor lokale ondernemers, delen we praktische voorbeelden en delen we tips hoe je kan beginnen.

Lees meer
Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer