1. Zorg voor een goed werkende event website
Het is misschien een open deur, maar voordat je begint met online eventmarketing is het uiterst belangrijk dat je een website hebt die werkt. Dat wil zeggen dat de website gemakkelijk te navigeren is vanaf een mobiel, tablet of desktop computer. De laadtijd van een website moet onder de 2 seconden blijven. Bijvoorbeeld afbeeldingen of filmpjes moeten niet te zwaar zijn, anders kan de website vastlopen.
Adverteer of promoot je een evenement vanuit betaalde kanalen zoals Google, Bing of Meta Ads, dan kun je ervoor kiezen om te werken met specifieke landingspagina’s. Zeker als je te maken hebt met terugkerende bezoekers, is een speciale event landingspagina aan te raden. Daarop geef je beknopt aan waar en wanneer het evenement plaats vindt, met de juiste call to action (kaartverkoop).
Bij de verkoop van kaarten voor een event wordt er vaak gewerkt met een ticketing partij. Zij zorgen ervoor dat de kaartverkoop daadwerkelijk plaatsvindt en regelen alles van zitplaatsen, betalingen, tot het versturen van kaarten. Het is handig om met deze ticketing partijen duidelijke afspraken te maken met betrekking tot optimalisatie van hun website. Want al is je eigen website optimaal, als je bezoeker op een andere website uiteindelijk de kaarten moet kopen en als deze website dan niet goed werkt (bijvoorbeeld op mobiel), dan verlies je direct omzet. Dat is erg zonde en in onze ogen onnodig!
2. Wie is de doelgroep van het event?
Uiteraard wil je natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken en interesseren voor je evenement. Het is slim om vooraf al een duidelijk beeld te schetsen van de doelgroep voor het event. Op die manier kun je veel gerichter online je evenement promoten.
We nemen als voorbeeld een evenement voor kinderen. Het liefst zou je hen direct overtuigen om naar je evenement te komen. Je primaire doelgroep is echter de ouder of eventueel een opa/oma van die (klein)kinderen. Zij zijn diegenen die uiteindelijk de tickets kopen. Dus je online marketing inspanningen moeten erop gericht zijn om deze doelgroep te overtuigen kaarten te bestellen!
3. Van goede content word je content
Zorg voor de juiste afmetingen van afbeeldingen, banners, video’s en stukken tekst met informatie over het evenement. Deze zijn zeer belangrijk om de juiste snaar te raken en om interesse te wekken voor jouw evenement. Het is belangrijk te zorgen voor de juiste merkuitstraling. Je kunt er voor kiezen om deze content te laten maken door een creatief bureau, maar in Google Ads of met Canva kun je tegenwoordig ook zelf eenvoudig banners opmaken. Zorg er in ieder geval voor dat er in de uiting de wie / wat / waar / wanneer en hoe van het event gecommuniceerd wordt. Dat is immers de belangrijkste informatie!
4. Promoot je event op verschillende online kanalen
Online kun je op verschillende manieren je evenement promoten; betaald of niet betaald. In principe kun je van alles op social media kanalen plaatsen, zonder hiervoor te betalen. Ook kun je zorgen voor online persberichten en mensen verzoeken om te linken naar je event. Social media zoals Instagram, Snapchat en Pinterest kunnen hier aan bijdragen. Maar je bereik is waarschijnlijk te beperkt!
Als je voldoende budget hebt en je flink wat verkeer naar je website wilt trekken, dan is zoekmachine marketing hiervoor uitermate geschikt. Denk alleen al aan het bereik wat je kunt krijgen door het adverteren bijvoorbeeld met Display en Performance Max campagnes. Ook campagnes via Facebook en Instagram, maar ook YouTube dragen bij aan een boost in websiteverkeer en ticket sales.
Timing is zeer belangrijk. Vaak duurt een evenement een dag of een week. Bij een populair evenement of concert zijn tickets vaak binnen 1 dag uitverkocht, of worden ze vrij vroeg gereserveerd (al dan niet met een vroegboekkorting). Als dit niet aan de orde is, dan worden de tickets vaak pas enkele dagen voor het event verkocht. Hoe zorg je ervoor dat je op het juiste tijdstip begint met adverteren? Heeft het bijvoorbeeld zin om in je Google Ads teksten af te tellen naar het evenement, zodat je de urgentie nog eens benadrukt? Bloosem adviseert hier haar klanten in. Eerst wordt een duidelijke forecast gemaakt van het aantal te verwachten bezoekers en vervolgens volgt er een heldere strategie.
5. Werkt het? Google Analytics biedt uitkomst
Nog voordat je met alle activiteiten begint, moet je ervoor zorgen dat het Google Analytics profiel van de betreffende website goed is ingericht. Op die manier kun je veel meer informatie van je websitebezoeker zien. Hoe lang is iemand op de website? Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bezocht? Welke pagina’s zijn dat dan? Het geeft daarnaast inzicht in demografische kenmerken als leeftijd, geslacht en woonplaats, maar nog veel belangrijker is dat je kunt zien uit welk kanaal de meeste tickets worden verkocht. Oftewel welk kanaal het beste converteert. Wie kopen er tickets? Zijn dit nieuwe bezoekers of vaak terugkerende bezoekers? Met deze waardevolle gegevens kun je exact bepalen welke marketing campagnes je wel en niet moet inzetten om je doelgroep te bereiken.
Wanneer het evenement voorbij is, zijn de online marketing activiteiten nog niet over. Want je wilt misschien het contact onderhouden en nog een after movie van het event sturen? En hoe kun je dit beter doen dan via e-mailmarketing?!
Met deze 5 tips kan jij voor een onvergetelijk evenement zorgen! Heb je toch nog vragen? Bloosem helpt graag!