Google Analytics is in de basis een simpele tool. Installeer een stukje code op de website en binnen korte tijd verschijnt de eerste data in je Google Analytics account. In de praktijk zijn er nog diverse acties vereist om de data betrouwbaar binnen te laten komen. In dit artikel gaan we in op het gebruik van filters, het hoe en waarom en geven we vijf voorbeelden die je in de dagelijkse praktijk direct toe kunt passen.
Waarom filters gebruiken
Filters bieden de mogelijkheid om de data die verzameld wordt binnen een view (dataweergave) te beïnvloeden. In sommige gevallen wil je bijv. bepaalde kanalen uitsluiten in een dataweergave. Of je wilt juist dat het IP adres van kantoor niet meegenomen wordt, omdat dit de data en daarmee je analyse vertroebelt. Kortom, er zijn genoeg redenen te bedenken om de data die binnenkomt op een bepaalde manier te wijzigen.
Waar filters aanmaken
De structuur van een Analytics account ziet er als volgt uit: Account >> Property >> Dataweergave.
Google Analytics biedt de mogelijkheid om op twee niveaus filters aan te maken: account- en dataweergaveniveau:
Als je een filter aanmaakt op accountniveau, dan kun je daarna direct bepalen aan welke dataweergaves (views) je het filter wilt toevoegen. Doe je dit direct op dataweergave niveau, dan voeg je het filter ook meteen toe aan de betreffende dataweergave.
Filters in de dagelijkse praktijk
Het aantal filters dat ik toevoeg, varieert op basis van de klantbehoefte en website. Onderstaand zijn vijf Google Analytics filters weergegeven die ik in de dagelijkse praktijk regelmatig gebruik.
1. Uitsluiten interne IP adressen
Om ervoor te zorgen dat je “eigen gedrag” niet meegenomen wordt binnen de webstatistieken van je website of die van je klant, adviseren we altijd om dit IP adres uit te sluiten.
Zorg er daarnaast ook voor dat het IP adres van de eigenaar van de website (als je dit niet zelf bent) en/of andere betrokken partijen uitgesloten wordt.
WatIsMijnIP.nl is een simpele manier om je IP adres te achterhalen.
Het filter ziet er zo uit:
Vul vervolgens bij IP-adres het desbetreffende IP-adres in.
Stel dat je te maken hebt met een bereik van IP adressen, dan heb je een aangepast filter nodig:
Vervolgens vul je bij filterpatroon de IP range in.
2. Opnemen enkel verkeersmedium
Soms kan het handig zijn om meerdere dataweergaves aan te maken om specifieke verkeersbronnen afzonderlijk te bekijken. Een organisatie waarbij één medewerker enkel inzicht dient te hebben in het organische verkeer kan hiervoor bijv. aanleiding zijn.
Ook in geval van grote hoeveelheden data kan het zinvol zijn om dit soort filters te gebruiken in plaats van segmenten. Bij het gebruik van segmenten ligt sampling namelijk altijd op de loer.
Voorbeeld van filter “opnemen organisch verkeer”:
3. Campagne parameters met kleine letters
Campagne tracking is een van de meest cruciale zaken om betrouwbaar data te kunnen analyseren. Stel dat je bijv. je email verkeer in een aparte bak binnen wilt laten komen, dan definieer je dit vaak als utm_medium=email. Het komt geregeld voor dat ik zowel “Email” als “email” terug zie komen als apart medium in Google Analytics.
Dit is eenvoudig te ondervangen door het gebruik van het juiste filter:
Nadat je dit filter toegevoegd hebt, zullen alle media in Analytics met kleine letters verschijnen. Probleem opgelost!
4. Aanvraag-URI met kleine letters
De aanvraag-URI staat ook wel gelijk aan het gedeelte van de URL na de domeinnaam.
Voorbeeld: https://www.bloosem.nl/diensten/web-analytics/. In dit geval is de aanvraag-URI gelijk aan /diensten/web-analytics/. Deze pagina is ook bereikbaar op /diensten/Web-analytics/.
Je wilt vermijden dat deze pagina als twee unieke pagina’s geregistreerd wordt binnen de inhoudsrapporten van Google Analytics.
Om dit te bewerkstelligen heb je onderstaand filter nodig:
Dit Google Analytics filter zorgt ervoor dat alle inhoudspagina’s met kleine letters in Google Analytics weergegeven worden.
5. Subdomein toevoegen aan Aanvraag-URI
Bij websites waarbij niet alleen een www-extensie actief is maar bijv. ook een blog- of ander subdomein, kan het handig zijn het subdomein mee te geven aan de aanvraag-URI. Doe je dit niet, dan kan je sommige pagina’s niet meer van elkaar onderscheiden. Bijv. beide homepages.
Om het (sub)domein zichtbaar te maken binnen Google Analytics, dien je het volgende filter toe te voegen:
Met bovenstaande filters kun je direct aan de slag. Zijn er nog andere filters die jij in de dagelijkse praktijk vaak gebruikt?
Bloosem helpt graag met het configureren van je Google Analytics account zodat je de data écht kunt vertrouwen!