Principes als “onze doelgroep zit niet op internet dus wij investeren liever in offline marketing kanalen” of “de internet ontwikkelingen gaan veel te snel, die zijn door ons niet bij te houden” houden bedrijven vooral terug.
Eigenlijk is dat best gek, want welk ander medium wordt internationaal, onder alle lagen van de bevolking en door uiteenlopende type bedrijven gebruikt? Welk ander medium leent zich beter voor persoonlijke, 1-op-1, interactieve communicatie? Welk ander medium is net zo transparant, goed meetbaar en datagedreven als online marketing? Online marketing is niet alleen meetbaar, waardoor er datagedreven keuzes gemaakt kunnen worden, maar doelgroepen kunnen ook specifiek getarget worden.
Online marketing verandert constant
Online Marketing is een containerbegrip met daarbinnen een scala aan specialismen. De innovaties en marketingmogelijkheden volgen elkaar snel op. Voor een bedrijf is het continu kan het daarom een uitdaging worden om bij te blijven bij alle ontwikkelingen. Wat in 2019 goed werkte voor SEO, kan op dit moment alweer achterhaald zijn. Zonder échte kennis van ontwikkelingen, loopt je online marketing al snel achter. Dat is natuurlijk slecht voor jullie resultaten. Als je actief wil zijn met online marketing en er echt concurrentievoordeel mee wil behalen, dan moet je op de hoogte zijn van de laatste trends en hoe je deze het beste kunt toepassen jullie situatie als bedrijf.
Online marketing: zelf doen of uitbesteden?
Stel, je beschikt niet over online marketingkennis, maar je wilt wel jullie online op de kaart gaan zetten of jullie online aanwezigheid verbeteren, dan kan je een eigen online marketingafdeling opzetten. Dit kan een oplossing zijn, maar kost veel tijd (en geld) en het moet ook nog blijken of je mensen in huis haalt met de juiste kennis en met zelflerend vermogen voor alle verschillende facetten van online marketing.
Een ander probleem kan liggen in de capaciteit: je hebt de ideeën en weet wat je wilt doen, maar je hebt er simpelweg geen tijd voor. Jullie online marketing uitbesteden aan een bureau kan je op zo’n moment helpen om jouw ideeën online te krijgen.
Online marketing uitbesteden aan een marketingbureau kan dan de juiste oplossing zijn, al dan niet in combinatie met jullie eigen marketingafdeling. Steeds vaker schakelen midden- en groot-bedrijven, B2C en B2B, de hulp in van een online marketingbureau. Juist om van de meest actuele kennis van verschillende kanalen gebruik te maken, voor extra handen om zaken te versnellen of om continuïteit te waarborgen.
Maar wanneer is de hulp van een online marketingbureau nu echt nodig?
5 Situaties die vragen om de hulp een online marketingbureau
1. Waar moeten we beginnen met online marketing?
Hoe te beginnen en in welke richting? Voordat online marketing ingezet gaat worden, is het van belang eerst een online strategie te hebben. In overleg tussen het bedrijf en het online marketingbureau worden eerst propositie en doelgroepen aangescherpt en de online doelen bepaald. Vanuit deze doelen wordt een online strategie ontwikkeld, inclusief een customer journey meetbare KPI’s en realistische targets. Aan de hand van KPI’s en beschikbare resources, zoals budget, tijd en mankracht, worden de juiste online kanalen gekozen waarmee het online marketingbureau denkt de targets te kunnen realiseren.
2. Beter gevonden worden
Je wilt de online vindbaarheid en zichtbaarheid van jullie website sterk verbeteren, maar hoe? Ook daarvoor is de hulp van een online marketingbureau belangrijk. Een online marketing bureau kan onder andere aan de hand van de online doelen en doelgroep van het bedrijf een gedegen advies geven welke online kanalen de juiste zijn om te benutten. Hierbij is het eerst van belang of de website SEO technisch gezien in orde is en of de website ook al (organisch) goed gevonden wordt in de zoekmachines.
Wil je jullie bereik en naamsbekendheid vergroten bij bestaande en/of nieuwe doelgroepen? Dan is display advertising aan te raden. Wil je meer een online community bouwen, dan is social media marketing aan te raden. Richt je je meer op verkoop of online leadgeneratie, dan is het zinvol een SEA campagne te starten of een affiliate marketing programma aan te bieden. Een goed online marketingbureau biedt hulp op maat in jouw specifieke situatie.
3. We weten niet wat er op onze site gebeurt
Jullie website trekt bezoekers, maar je weet niet waar ze vandaan komen, hoe lang ze op de website zijn, welke pagina’s bezocht worden en via welke pagina’s ze jullie website weer verlaten?
Door op de juiste manier gebruik te maken van Google Analytics en Google Tag Manager is het mogelijk om naast het verkeer op de website ook specifieke acties te meten, zoals clicks op buttons, ingevulde contactformulieren en nieuwsbrief inschrijvingen. Zo krijg je de juiste inzichten, kun je datagedreven keuzes maken en jullie business groeien. Dát maakt hulp met online marketing zo belangrijk!
4. Wat werkt wel en wat niet met online marketing?
De basis van online succes is de website van jullie als bedrijf. Als deze niet op orde is, kan je aan online marketing doen wat je wilt, maar zullen de bezoekers op de website zelf afhaken en niet de gewenste interactie met je aangaan. Dat kost conversies en sales, wat natuurlijk zonde is.
Hoe kun je achterhalen waar de valkuilen zitten in jullie website? En heb je vanuit je actieve marketingkanalen wel de juiste landingspagina’s ingesteld? De meeste online marketingbureaus helpen bij ‘conversie optimalisatie’. Door continu A/B testen, in propositie, in uitingsvorm, tone of voice, etc., kun je achterhalen wat wel en niet werkt voor de website. Conversie optimalisatie is datagedreven; met veel en valide data kunnen de juiste slimme aanbevelingen gedaan worden. En dat leidt tot meer conversies!
5. Fijn dat advies, maar wij hebben concrete actie nodig!
Een online marketingbureau kan je op allerlei onderdelen van online marketing van advies voorzien. Een kwalitatief goed bureau maakt daarnaast de vertaalslag van theorie naar praktijk, van strategie naar uitvoering. Succes zit in de executie. Afhankelijk van de wensen van de klant kan de volledige uitvoering uit handen worden genomen. Van het opzetten tot het managen van de online activiteiten, campagnes, analyse en periodieke rapportage van de resultaten. Een professioneel online marketingbureau ontzorgt je van start tot finish en levert je naast concrete, gezonde resultaten ook tijdwinst op. Tijd, die je kunt besteden aan jouw corebusiness!
Online marketing uitbesteden bij Bloosem
Herken je deze situaties? Heb je nu een idee wat een online marketingbureau voor jullie kan betekenen? Mooi, maar waar moet je dan precies op letten als je een online marketingbureau wilt inschakelen? Dat lees je in het volgende blog: 8 Zaken die bepalend zijn bij de keuze van het juiste online marketingbureau!
Ben je benieuwd hoe jullie er online voor staan? Of hebben jullie hulp nodig met online marketing en wil je jullie online marketing uitbesteden? Neem contact met ons op!