5 Situaties die vragen om de hulp van een online marketingbureau

Nog steeds zijn er veel bedrijven die hun aanwezigheid op internet niet op orde hebben. Of het nu gaat om een moderne, gebruiksvriendelijke up-to-date website, een goede vindbaarheid in Google of de aanwezigheid op Social Media, er wordt nog te vaak aan achterhaalde principes vastgehouden. Principes als “onze doelgroep zit niet op internet dus wij investeren alleen in offline marketing kanalen”. Of internet wordt als een bedreiging gezien, “als we daar aan beginnen komen er vreemde doelgroepen op ons af”, of “de internet ontwikkelingen gaan veel te snel, die zijn door ons niet bij te houden”.

Eigenlijk is dat best gek, want welk ander marketing communicatie medium groeit zo hard in populariteit als internet? Welk ander medium wordt internationaal, onder alle lagen van de bevolking en door uiteenlopende type bedrijven gebruikt? Welk ander medium leent zich beter voor persoonlijke, 1-op-1, interactieve communicatie? Welk medium is ook zo transparant, goed meetbaar en datagedreven …?!

online-marketing-channels

Verandering is de enige constante

Online Marketing is een containerbegrip met daarbinnen een scala aan specialismen. De (technologische) innovaties en daarmee de marketing mogelijkheden volgen elkaar in razendsnel tempo op. Voor een bedrijf is het continu een uitdaging om bij te blijven bij alle ontwikkelingen. En de populariteit van een online marketingkanaal, platform of tool kan zeer grillig verlopen en daardoor ongrijpbaar zijn. Wat in 2015 nog ’hot’ was, kan in 2017 alweer achterhaald zijn. Als je actief wil zijn met online marketing en er echt concurrentievoordeel mee wil behalen moet je op de hoogte zijn van de laatste trends en hoe je deze het beste kunt toepassen voor jouw specifieke bedrijfssituatie.

Zelf doen of uitbesteden?

Stel, je beschikt niet over online marketingkennis, maar je wilt wel je bedrijf online op de kaart gaan zetten of je wilt je online aanwezigheid verbeteren, dan kan je een eigen online marketingafdeling opzetten. Dit kan een oplossing zijn, maar kost veel tijd (en geld) en het moet ook nog blijken of je mensen met de juiste kennis in huis haalt met zelflerend vermogen voor alle verschillende facetten van online marketing.

Een online marketingbureau kan dan de oplossing zijn, al dan niet in combinatie met een eigen (kleine) marketingafdeling. Steeds vaker schakelen midden- en groot-bedrijven, B2C en B2B,  de hulp in van een online marketingbureau. Juist om van de meest actuele kennis te profiteren of extra handen om zaken te versnellen of om continuïteit te waarborgen. Juist nu, nu de online kanalen en mogelijkheden alleen maar toenemen.

5 Situaties die vragen om de hulp een online marketingbureau

 

1. Waar moeten wij beginnen?

Hoe te beginnen en in welke richting? Voordat online marketing ingezet gaat worden, is het van belang eerst een online strategie te hebben. In overleg tussen het bedrijf en het online marketingbureau worden eerst propositie en doelgroepen aangescherpt en de online doelen bepaald. Vanuit deze doelen wordt een online strategie ontwikkeld, inclusief meetbare KPI’s en realistische targets. Aan de hand van KPI’s en beschikbare resources, zoals budget, tijd en mankracht, worden de online kanalen gekozen waarmee BlooSEM denkt de targets te kunnen realiseren.

2. De concurrentie wordt online goed gevonden, ons bedrijf niet

Je wilt de online vindbaarheid en zichtbaarheid van je website sterk verbeteren, maar hoe? Een online marketing bureau kan onder andere aan de hand van de online doelen en doelgroep van het bedrijf een gedegen advies geven welke online kanalen de juiste zijn om te benutten. Hierbij is het eerst van belang of de website SEO technisch gezien in orde is en of de website ook al (organisch) goed gevonden wordt in de zoekmachines. Wil je je bereik en naamsbekendheid vergroten bij bestaande en/of nieuwe doelgroepen dan is display advertising aan te raden. Wil je meer een online community bouwen, dan is social media marketing aan te raden. Richt je je meer op verkoop of online leadgeneratie, dan is het zinvol een SEA campagne te starten of een affiliate marketing programma aan te bieden. Een goed online marketingbureau biedt hulp op maat in jouw specifieke situatie.

3. We weten totaal niet wat er op onze site gebeurt

Je website trekt veel bezoekers, maar je weet niet waar ze vandaan komen, hoe lang ze zich op jouw website bevinden, welke pagina’s bezocht worden en via welke pagina’s ze jouw website weer verlaten? En welk online marketingkanaal is het meest effectief? Door op de juiste manier gebruik te maken van Google Analytics en Google Tag Manager is het mogelijk om naast het verkeer op je website ook specifieke acties te meten, zoals clicks op buttons, ingevulde contactformulieren en nieuwsbrief inschrijvingen. Hoe meer en beter je insights, hoe meer slimme acties, hoe meer gezonde business!

4. Wat werkt wel en wat niet?

De basis van online succes is de website van je bedrijf. Als deze niet op orde is, kan je aan online marketing doen wat je wilt, maar zullen de bezoekers op je site snel afhaken en niet de gewenste interactie met je aangaan. Hoe ga je achterhalen waar de valkuilen zitten in je website? En heb je vanuit je actieve marketingkanalen wel de juiste landingspagina’s ingesteld? De meeste online marketingbureaus helpen bij ‘conversie optimalisatie’. Door continu A/B testen, in propositie, in uitingsvorm, tone of voice et cetera, wordt achterhaald wat wel en niet werkt voor jouw website om bepaalde conversies (targets) te behalen. Conversie optimalisatie is datadriven; met veel en valide data kunnen de juiste slimme aanbevelingen gedaan worden. En dat leidt naar meer gezonde business!

Conversie-Optimalisatie-CRO

Conversie optimalisatie framework

5. Fijn dat advies, maar wij hebben concrete actie nodig!

Een online marketingbureau kan je op allerlei onderdelen van online marketing van advies voorzien. Een kwalitatief goed bureau maakt voor jouw bedrijf tevens de vertaalslag van theorie naar praktijk, van strategie naar uitvoering. Van knowhow naar do now! Immers, succes zit in de executie. Afhankelijk van de wensen van de klant kan de volledige uitvoering uit handen worden genomen. Van het opzetten tot het managen van de online activiteiten, campagnes, analyse en periodieke rapportage van de resultaten. Een professioneel online marketingbureau ontzorgt je van start tot finish en levert je naast concrete, gezonde resultaten ook tijdwinst op. Tijd, die je kunt besteden aan jouw corebusiness!

Herken je de geschetste situaties? Heb je nu een idee wat een online marketingbureau voor jouw bedrijf kan betekenen? Mooi, maar waar moet je dan precies op letten als je een online marketingbureau wilt inschakelen? Dat lees je in mijn volgende blog: 8 Zaken die bepalend zijn bij de keuze van het juiste online marketingbureau!

Ben je benieuwd hoe jouw bedrijf er online voor staat? Of wil je weten wat een online marketingbureau als BlooSEM voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *