5 tips voor meer zichtbaarheid op Instagram tijdens het feestseizoen

5 tips voor meer zichtbaarheid op Instagram tijdens het feestseizoen

Home » 5 tips voor meer zichtbaarheid op Instagram tijdens het feestseizoen

5 tips voor meer zichtbaarheid op Instagram tijdens het feestseizoen

Hoewel we zien dat TikTok steeds meer gebruikers krijgt, blijft tegenhanger Instagram ook enorm populair. Nog steeds hebben 8,5 miljoen Nederlanders een Instagram account. Sinds Instagram Shopping vorig jaar is geïntroduceerd, is de verwachting dat het aantal aankopen via dit kanaal verder zal toenemen. Daarbij is het platform bij uitstek geschikt om je community op/uit te bouwen en je bereik te maximaliseren. Maar heb je je bedrijfsprofiel al goed ingesteld? Met deze vijf tips check je of je zichtbaarheid op Instagram goed geregeld is voor het feestseizoen. 

1. Vul je profiel volledig in

Klinkt als een no-brainer, maar aangezien Instagram steeds veranderingen en updates doorvoert, kan het zijn dat je het hebt gemist of over het hoofd hebt gezien. Het invullen van je profiel kan echter cruciaal zijn voor hoe de content nu wordt gesorteerd en hoe zoekresultaten worden weergegeven op je tijdlijn. Zorg ervoor dat je overschakelt naar een Instagram Business-account en vul alle relevante gegevens met betrekking tot je bedrijf in. Instagram geeft zelf ook drie tips voor het weergeven van je business gegevens:

  • Gebruik emoji’s of hashtags om keywords te highlighten
  • Voeg een link toe naar je website of online winkel
  • Kies een simpele, duidelijke foto
Tips om bedrijfsprofiel Instagram in te stellen

2. Verzamelen belangrijke voorwaarden

Heb je al je gegevens ingevuld en is je profiel klaar? Zorg dan dat je inzicht krijgt in belangrijke trends in je markt, zodat je content en hashtag-aanpak aansluit bij je doelgroep. Twee belangrijke tools zijn Google Keyword Planner en Instagram zelf. Via de Keyword Planner kun je kijken op welke woorden er hoe vaak wordt gezocht én hoeveel concurrentie er op deze woorden zit. Als je onderwerpen hebt gevonden in de Keyword Planner kun je de meest relevante in hashtags invoeren in Instagram om het zoekvolume te bepalen. Check wel altijd wat voor soort posts er over het onderwerp worden geschreven. Zo kunnen bedrijven bepaalde hashtags gebruiken, maar gebruiken hun klanten hele andere hashtags. Zorg ervoor dat én bedrijf én consument dezelfde hashtags gebruiken en bouw hier je IG-strategie omheen. Plaats vervolgens updates die relevant zijn voor je doelgroep met de juiste hashtags om je bereik te vergroten..

3 best practises van Instagram

3. Best practices

De volgende stap is om te beginnen met posten en je aanwezigheid in de app op te bouwen. Hier moet je in het begin veel energie in steken en het levert niet zoveel op. Zo zie je waarschijnlijk niet meteen veel reacties. Zoek een standaard voor je berichten om mensen bewust te maken van je aanwezigheid. Als ze doorklikken naar je profiel wil je dat de inhoud interessant en consistent is. Instagram heeft drie guide notes opgesteld over je zichtbaarheid.

4. Gebruik Instagram Reels

Of je het leuk vindt of niet, Instagram zegt zelf dat Reels ‘de toekomst van video storytelling op Instagram’ is. Daarom is het goed om Reels in te zetten om je kansen in de app te maximaliseren. Instagram focust zelf ook op Reels, en daarom zal het platform ze zoveel mogelijk vertonen. Met Reels haak je in op trends en stijlen, dus het is goed om eerst wat onderzoek te doen om ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent hoe je een Reel kunt maken. Maar Instagram heeft ook een sjabloon gemaakt die je kunt gebruiken, zodat je (in het begin) snel van start kan.

5. Creator Partnerships

De laatste belangrijke tip om je zichtbaarheid te verhogen, is samenwerken met populaire influencers, Zij kunnen je helpen om je merk te promoten. Je kan bijvoorbeeld influencers opzoeken via je focus hashtags of via Ontdekken. Zodra je de juiste makers hebt gevonden waarmee je wilt samenwerken, kun je contact met hen opnemen via Creator Marketplace of rechtstreeks en een samenwerking voorstellen. Als relevante influencers over je product gaan posten, kan dit een enorme boost aan je merk geven.

Zoals met alle sociale platforms, kost het opbouwen van een Instagram base tijd, en je moet het hele proces testen, meten en herhalen om je kansen te maximaliseren. Hopelijk helpen deze tips je bedrijf bij het verbeteren van je IG-prestaties tijdens de feestdagen en daarna. Om je bereik nog verder uit te bouwen kun je ook denken aan Instagram adverteren.

Foto van Céline

Wil je meer tips over Instagram of beginnen met Instagram adverteren? Contact dan Céline!