Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

8 zaken die bepalend zijn bij de keuze van het juiste online marketingbureau!

Eerder bespraken we 5 Situaties die vragen om de hulp van een online marketingbureau. Nu ben je een stap verder: je staat op het punt om een online marketingbureau in te schakelen, maar welke? ‘Waar moet je op letten bij het kiezen van het juiste online marketingbureau’ wordt in dit blog behandeld.
Bloosem,
13 jul, 2017,

1. Persoonlijke aandacht

Vraag je eerst af in welke mate jullie hulp van een bureau nodig hebben. Er bestaan namelijk verschillende serviceniveaus; van een hoge dosis proactieve persoonlijke aandacht tot aan een reactief standaard beleid. Goed om hier direct duidelijkheid over te krijgen zodra jullie in gesprek treden met een bureau om zo teleurstellingen op een later moment te voorkomen. Uiteraard is het ook belangrijk om te kijken of er sprake is van een ‘klik’ tussen jou en je (toekomstige) contactpersonen van het online marketingbureau. Met andere woorden, stem verwachtingen op elkaar af, niet alleen qua acties, KPI’s en resultaat, maar vooral ook op werkcultuur gerelateerde zaken als pro-activiteit, bereikbaarheid, reactiesnelheid, transparantie, communicatie en accuratesse. Dit is vaak al af te leiden van de website van een bureau: wat schrijven ze over zichzelf? In welke tone of voice? Worden er beloftes gemaakt? Is er visuele content die dit ondersteunt? Kortom, geeft de uitstraling van de website je een goed gevoel?

Tip: Neem de proef op de som; bel het bureau, ervaar hoe de telefoon wordt opgenomen of vul een contactformulier in. Ervaar hoe snel en hoe professioneel er follow-up gegeven wordt. Check ook reviews en referenties!

Keuze online marketingbureau - team bloosem

2. Online marketingbureau: specialisten of full-service

Zoeken jullie een full-service bureau of een gespecialiseerd bureau? Online concepting, creatie en webbouw zijn andere online specialismen dan online marketing. Er zijn bureaus die alles in huis hebben, maar bekijk goed welke specialismen worden aangeboden en in welke mate die specialismen worden aangetoond. Meestal zijn de specialismen zichtbaar op de website van het online marketingbureau, maar kan je daar niet gelijk uit opmaken welke specialismen minder aandacht krijgen of waar minder kennis over in huis is. Vraag dus goed door over welke specialismen er het meeste kennis in huis is en hoe lang ze een bepaalde specialisme al uitvoeren. En vanuit welke specialisme is het online marketing bureau opgezet?

Tip: Vraag met welke visie het bureau ooit is opgericht. Is dit gedaan vanuit een bepaald specialisme en zijn daar in de loop van de jaren specialismen bijgekomen?

3. Branche-ervaring van het bureau

Kijk goed of er klanten of projecten zijn bij het betreffende bureau uit jullie branche. Altijd een plus als het bureau al ervaring heeft met online marketing voor bedrijven uit jullie branche en jullie taal spreekt. Tenzij je juist op zoek bent naar een echt ‘frisse out-of-the-box visie’. Als deze al samenwerkt met een directe concurrent is het misschien niet handig als het bureau ook voor jullie aan de slag gaat, om mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen.

Tip: Check voor specialismen en branche ervaring ook welke partnerbedrijven er genoemd worden, vraag naar de software tools die gebruikt worden. En, voor welke branche promoot het bureau zichzelf?

4. Certificeringen voor online marketing

Heeft het bureau certificeringen behaald en worden deze ook getoond op de website? Google en Bing bieden bijvoorbeeld diverse certificeringen aan, waarmee zowel de medewerkers als het bureau aantonen dat ze over de juiste kennis beschikken. Als dit niet het geval is, kan je hier je vraagtekens bij zetten en je afvragen of jullie met dit online marketingbureau in zee willen. Let hierbij ook op de verschillen in certificeringen. Bij Google kan je als online marketingbureau in aanmerking komen voor een Google Partner badge of een Google Premium Partner badge. Het verschil zit hem o.a. in hoeveel mensen er van een bureau zijn gecertificeerd. Bij het verkrijgen van een Google Partner badge volstaat een certificering van één medewerker. Bij een Google Premium badge dienen minimaal twee medewerkers over een certificering te beschikken en moet het bureau aan een bepaalde minimum ad spend voldoen.

Tip: Vraag aan het online marketing over welke certificeringen zij beschikken en hoeveel medewerkers er bijvoorbeeld Google gecertificeerd zijn en welke certificaten zijn behaald. Onderstaand enkele voorbeelden van certificeringsbadges voor Bloosem van Emerce, Google, Facebook, Bing en Awin.

Accreditaties Bloosem

Bloosem - Premier Google Partner  Microsoft advertising partner logoFacebook Blueprint logoBloosem Awin partner logo Emerce 100 2024 logo

5. (Vak)kennisdeling

Wordt de vakkennis over de verschillende vakgebieden ook gedeeld via de website, social media, blog of nieuwsbrief van het online marketingbureau? Zo kun je erachter komen hoe ver het kennisniveau reikt van het bureau wat je op het oog hebt. Tegenwoordig zijn er talloze events op het gebied van online marketing waar ook gelegenheid is voor bureaus om bij een sessie/presentatie hun kennis te delen. Doet het bureau dit regelmatig? En organiseren ze ook zelf (kennis)events?

Tip: Check of een bureau voorop loopt met haar vakkennis door te vragen of zij bij marktautoriteiten (bijvoorbeeld Google) betrokken wordt mee te doen aan bèta-testen of zelfs alfa-testen.

6. Prijsstelling van het online marketingbureau

Meestal gebruikt een bureau een uurtarief. Deze kunnen per dienst nog best verschillen, maar laat je niet alleen leiden door een uurtarief. Let hierbij ook op wat er wel en niet is inbegrepen in de prijs, zoals communicatie, reistijden en bezoeken aan de klant, week- en/of maandrapportages. Naast de uurtarieven is er vaak ook een vast, per maand afneembaar dienstenpakket mogelijk. Waak ervoor dat je niet betaalt voor een pakket waar diensten inzitten die je voorlopig niet gaat gebruiken.

Tip: Bedenk zelf goed van te voren welke diensten jullie verwachten te gaan gebruiken. Vraag het bureau ook welke diensten zij adviseren om in te zetten op korte en lange termijn.

7. Check de algemene voorwaarden

Voordat jullie een offerte/contract tekenen van een online marketingbureau, lees dan vooral goed de algemene voorwaarden van het bureau. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Denk hierbij aan zaken die niet altijd in de offerte/het contract worden opgenomen zoals opzegtermijn, aansprakelijkheid en betalingstermijnen. Doorgaans vind je de algemene voorwaarden op de website van een bureau, zo niet, vraag hier dan expliciet naar!

Tip: Indien je meerder bureaus op het oog hebt, vergelijk dan ook de Algemene Voorwaarden van deze bureaus met elkaar.

8. Referenties en reviews van het online marketingbureau

Indien jullie nog twijfelen, vraag dan om referenties zodat je ook de mening/ervaringen van een (oud) klant mee kan nemen in je beslissing. Vraag ook zeker naar minder positieve ervaringen en hoe het bureau daarmee om is gegaan. Daarnaast kan je op onafhankelijk websites als Feedbackcompany.com of Trustpilot.nl vaak ook reviews over het betreffende online marketingbureau vinden.

Tip: vraag naar het verloop en ziekteverzuim van een bureau. Neem een kijkje op de werkvloer. Dit zegt veel over de werksfeer en hoe beter die is hoe beter zij hun klanten servicen!

De keuze voor jullie online marketingbureau

Jullie hebben misschien meerdere bureaus geselecteerd en met een aantal een gesprek gehad. En jullie hebben ook al verschillende offertes ontvangen. Nu is de tijd daar om een keuze te maken. Welke criteria vind je het meest van belang? Zet de voor jou belangrijkste wegingsfactoren op een rij om aan de hand daarvan de geselecteerde bureaus te vergelijken. Wat is op korte termijn het belangrijkste, wat in de (nabije) toekomst? Heeft het bureau de capaciteit en de wil met jullie mee te groeien en geloven ze in jullie ambities?

Met bovenstaande punten zou je een goede basis moeten hebben om op zoek te gaan naar het juiste online marketingbureau voor jullie organisatie.

Online marketingbureau Utrecht Bloosem

Ben je benieuwd hoe jullie bedrijf er online voor staat en wat Bloosem voor jullie kan betekenen? Breng bovenstaande tips direct in praktijk en neem contact met ons op via het formulier!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

De top 5 SEA-trends van 2025

De top 5 SEA-trends van 2025

Online blijven de ontwikkelingen in een hoog tempo doorgaan. Platformen als Meta, Google en LinkedIn krijgen regelmatig updates, trends veranderen en ook het gedrag van online gebruikers staat niet stil. Het begin van het nieuwe jaar is daarom een perfect moment om even uit te zoomen en naar het grotere plaatje aan veranderingen te kijken. In dit blog geven we je een duidelijk overzicht van verschillende SEA-trends van 2025 die het meer dan waard zijn om in te investeren, dus lees vooral verder!

lees meer