Aandacht voor je merk met YouTube Advertising

Aandacht voor je merk met YouTube Advertising

Home » Aandacht voor je merk met YouTube Advertising

Aandacht voor je merk met YouTube Advertising

Wanneer je begint met YouTube, is het platform misschien wat overweldigend. Want waar begin je? En wat zijn de voordelen van adverteren op YouTube ten opzichte van andere kanalen? Ik neem je in dit blog mee in de wereld van YouTube advertenties.

YouTube = videozoekmachine

YouTube advertising

Na Google is YouTube de populairste zoekmachine ter wereld. Daarmee is dit één van de krachtigste platformen voor bedrijven die de aandacht van klanten proberen te trekken. Het platform heeft met bijna twee miljard maandelijkse gebruikers een enorme capaciteit om merken te helpen. Niet alleen met het aantrekken van nieuw publiek, maar ook het loyaal maken van bestaande klanten. Als je weet hoe belangrijk YouTube is geworden voor een succesvolle digitale strategie, is het verrassend te bedenken dat adverteren op het platform pas tien jaar mogelijk is.

YouTube is een van de beste opties om een ​​kosteneffectieve advertentiecampagne op te zetten:

  • Gemiddelde CPV: € 0,03
  • Gemiddelde weergavepercentage: 31,9%
  • Gemiddelde CTR: 0,51%

Aandacht voor je merk

Veel mensen weten niet dat de gemiddelde sessieduur bij YouTube meer dan veertig minuten is. Dat betekent dat mensen daadwerkelijk blijven hangen als je advertenties vertoont op YouTube. Dit verschilt enorm met een platform als Facebook waar mensen vluchtig door hun news feed scrollen en waar je maar een paar seconden (of zelfs milliseconden) hebt om de aandacht te pakken. Met YouTube is de aandacht er eigenlijk al.

Dit is precies wat YouTube onderscheidt van andere platformen. Mensen consumeren video’s en zijn echt op zoek naar informatie/inspiratie die aansluit bij hun behoeften. Als je weet waar mensen naar op zoek zijn en je vertoont je merk of product op het juiste moment, dan zijn mensen heel bereidwillig om tijd te besteden aan jouw videoadvertentie.

YouTube brain

Het verborgen effect van YouTube

Er is nog een groot voordeel aan YouTube advertenties. Adverteren op het videoplatform heeft een verborgen impact, namelijk: heuristics. Heuristics zijn mentale “shortcuts” om het maken van keuzes makkelijker te maken. Er zijn simpelweg teveel keuzes die op een dag gemaakt moeten worden om over alles rationeel na te denken. Omdat we niet over iedere keuze urenlang na kunnen denken heeft ons brein deze shortcuts ontwikkeld.

Wanneer mensen een advertentie op YouTube zien, vormen ze snel een beeld in hun hoofd van dit merk. Stel dat je een reclame ziet van een bepaald merk op televisie. In het onbewuste deel van je hersenen denk je dan al snel: dit bedrijf moet het vast goed doen als ze een tv-reclame hebben. Het gaat zelfs zo ver dat mensen onbewust denken dat de producten en klantenservice van een bedrijf beter zijn wanneer ze het merk op tv hebben gezien. Hetzelfde effect zie je ook op YouTube. Dit komt omdat YouTube kijken erg lijkt op tv kijken. Wanneer een bedrijf een advertentie op YouTube heeft, denken mensen dus onbewust dat dit bedrijf succesvol is en daarom producten en services van hoge kwaliteit aanbiedt. Zelfs als je maar €10,- per dag uitgeeft kun je al gebruik maken van deze heuristics!

Patricia paarse achtergrond

Meer weten over het adverteren op Google? Contact Patricia!