Met Google Grants zorgt Bloosem voor een betere vindbaarheid van de website en meer sitebezoek. Zoals de naam al zegt is de Bijenstichting een stichting en hebben zijn een ANBI status. Daardoor kunnen zij gebruik maken van het unieke Google Ad Grants. Dit houdt in dat Google een bepaald advertentiebedrag per maand beschikbaar stelt, waarmee je mag adverteren in Google. Uiteraard zitten hier bepaalde voorwaarden aan om de kwaliteit van de advertenties te waarborgen.
In dit blog delen wij een aantal regels die Google stelt aan het gebruik van Ad Grants en hoe wij hiermee voor de Bijenstichting aan de slag zijn gegaan.
Starten met Google Ad Grants
Om in aanmerking te komen voor een Google Ad Grants account zijn er een aantal toelatingsvoorwaarden waar je aan moet voldoen. Zo moet de stichting bijvoorbeeld een eigen website van hoge kwaliteit hebben en mogen commerciële activiteiten niet de hoofddoelstelling zijn van de stichting. Ook moet het een geregistreerde non-profitorganisatie zijn. Voordat je een Google Ad Grants account kunt aanvragen, moet je zijn aangemeld bij ‘Google voor Non-profitorganisaties’-programma.
Het zijn nogal wat regels maar het is het zeker de moeite waard! Je krijgt van Google eigenlijk gratis advertentiebudget om jouw stichting bekend te maken bij een groter publiek. Het kost alleen de inspanningen in het Ads account.
Het instellen van het account gaat zoals bij een standaard Google Ads account op één puntje na. Je hoeft geen factureringsgegevens in te vullen, dit gedeelte moet je overslaan. Vul je deze wel in en start je met de campagnes, dan moet je deze helaas gewoon zelf betalen.
Na het aanmaken van je account, is het tijd om het klant-ID voor Google Ads in te dienen voor beoordeling door het Google Grants team.
Toegelaten tot Google Ad Grants
Je kunt nu inloggen in je account en starten met het aanmaken van campagnes. Eigenlijk ziet een Google Ad Grants account er hetzelfde uit als een standaard Google Ads account, het verschil is dat de valuta wordt weergegeven in dollars in plaats van euro’s. Ook heb je iedere maand een vast bedrag om te besteden.
Eisen en voorwaarden voor het adverteren met een Google Ad Grants account
Google geeft natuurlijk niet zomaar geld weg, je moet er wel wat voor doen. Zo willen ze bijvoorbeeld dat de advertenties van goede kwaliteit zijn. Een greep uit de voorwaarden van het adverteren met Google Ad Grants:
- Er is een maximaal dagbudget van $329 USD;
- Google houdt je aan een maximum CPC van $2 USD. Er is wel een mogelijkheid om deze te verhogen als je gebruik maakt van de ‘Doel-ROAS’ biedstrategie;
- Zoekwoorden moeten uit minimaal 2 woorden bestaan en ze mogen niet te algemeen zijn;
- De kwaliteitsscore van zoekwoorden moet minimaal 3 zijn;
- Het account moet een minimale CTR hebben van 5% per maand.
Er zijn nog veel meer regels waar je je aan moeten houden bij een Google Ad Grants account, check voor de volledige lijst het Google Ad Grants helpcentrum.
Is het je wel eens opgevallen dat advertenties voor een goed doel lang niet altijd bovenaan de zoekresultaten staan? Google geeft dan voorrang aan andere, betalende adverteerders. Ook komen de advertenties niet voor in het Display netwerk of op sites van zoekpartners.
Bloosem verzorgt het account van de Bijenstichting
Het Google Ad Grants account van de Bijenstichting bestond al. Wij hebben het account opnieuw gestructureerd zodat het in lijn is met de structuur van de nieuwe website.
In verband met de regels van het Ad Grants account, zoals een maximum CPC limiet en gemiddelde CTR van 5% per maand, moet je creatief omgaan met de invulling van je account. Ook bij het invoeren van de zoekwoorden is wat creativiteit vereist. De algemene en ‘enkele’ zoekwoorden worden niet meer goedgekeurd.
Alle regels van Google Ad Grants lijken misschien wat rigoureus maar bedenk je wel dat je gratis advertentiebudget krijgt. Logisch dat Google daar iets tegenover stelt en kwalitatief goede advertenties wil. Op deze manier word je verplicht beter over het account na te denken om zo toch je doelgroep te bereiken. En je hebt uiteindelijk veel meer aan een kwalitatieve klik vanuit de juiste doelgroep!
Inspelen op de seizoenen
Wat we vooral bij de Bijenstichting zien is dat het zoekvolume enorm stijgt in het voorjaar. Dit is uiteraard te verklaren. De bloemen komen uit, je ziet de bijen weer en veel dieren worden wakker uit hun winterslaap. Hier spelen we natuurlijk handig op in met onze campagnes. Ook zijn er diverse actiedagen die door de Bijenstichting worden gesteund of zelf worden georganiseerd. Ook dit zijn mooie initiatieven die we door middel van het Google Ad Grants account onder de aandacht kunnen brengen.
Werk jij bij een stichting en kunnen jullie hulp gebruiken bij het inzetten van jullie Google Ad Grants account of bij de invulling van andere online marketing kanalen? Neem dan contact op!