Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

AI Marketingmogelijkheden en Platformen

AI blijft zich door ontwikkelen en biedt telkens meer mogelijkheden op marketinggebied, daarom begrijpen wij dat een overzicht van de nieuwste platformen en updates handig is. We nemen je mee door een top 3 uitblinkers, de AI mogelijkheden voor jouw marketingactiviteiten en nog extra tips en tricks. 
Bloosem,
23 apr, 2024,

Maar eerst weer even kort: Wat is AI?

Even een refresh voordat we gaan beginnen. AI (of Artificial Intelligence) is een geautomatiseerd systeem op basis van algoritmen dat taken uitvoert waar eerder menselijke intelligentie voor nodig was. Het herkent patronen en neemt op basis daarvan beslissingen. Hoe meer het gebruikt wordt hoe beter het gaat werken en hoe handiger je er in wordt. AI bestaat al langer maar is de afgelopen jaren telkens zichtbaarder geworden.

Google Gemini logo AI zwarte achtergrond
AI Google Gemini functies screenshot met toelichting

Google Gemini

Dan komen we bij de nieuwste Google Platform; Google Gemini is een AI-platform dat gericht is op het verbeteren van de zoekervaring en het personaliseren van zoekresultaten voor gebruikers. Door geavanceerde algoritmen en machine learning-technieken te gebruiken, streeft Google ernaar om zoekopdrachten nauwkeuriger en relevanter te maken.

Amazon LEX

Alexa krijgt een broertje, Amazon Lex is de AI conversational tool vanuit Amazon. De “chatbot” service maakt gebruik van spraak- en tekstherkenning technologieën. Het is in te zetten op diverse platformen en door het automatische leren worden de prestaties na elke feedback verbeterd. Kortom, Amazon Lex is de tool voor jou als je een conversatie-interface wil inregelen. 

AI Amazon Lex Site Screenshot
ai microsoft co-pilot screenshot site en toelichting functie

Microsoft Co-Pilot

Microsoft Co-Pilot is een AI-assistent die gebruikmaakt van AI om je productiviteit te verhogen, creativiteit aan te wakkeren en informatie beter te begrijpen. Je kan met Co-pilot chatten om vragen te stellen of om het taken uit te laten voeren. Microsoft Co-pilot is verweven met de Microsoft 365 apps en ook is het mogelijk om je eigen Copilot te bouwen met een Microsoft Co-pilot studio.

AI mogelijkheden op marketinggebied

Ondanks dat er een aantal dingen zijn waar je op moet letten met AI biedt het ook heel veel mogelijkheden op het gebied van marketing. Door middel van AI kan je op een andere manier je marketing aanpakken:

  • AI in SEA kan helpen met het verhogen van je relevantie bij je doelgroep. Dit met geavanceerde personalisatie optimalisatie maar ook met voorspellende analyses.
  • AI in SEO assisteert met het finetunen van je zoekwoorden, meta-informatie of strategische planning van je content.
  • AI bij Social advertising helpt het verbeteren van je advertenties door specifiek te targeten op je doelgroep. 

Tips & tricks voor het gebruik van AI

AI is een handige tool. Maar ondanks dat het een goede assistent is, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten:.  

Veiligheid en beveiliging:

AI zal telkens meer geïntegreerd worden met andere systemen maar daarom is het wel van belang dat dit goed ingeregeld wordt maar ook beveiligd, dit om eventuele datalekken of aanvallen te voorkomen. 

Gevoelige informatie: 

Deel ook absoluut geen gevoelige informatie met je AI. AI systemen verzamelen informatie en gebruiken dit om zicht door te blijven ontwikkelen, voorkom dus dat er privé- of zakelijke informatie gedeeld wordt met je AI.  

Algoritmes:

AI’s geven resultaten op basis van de aangeleerde algoritmes. Wees duidelijk in de opdracht en de richtlijnen die je mee geeft aan de AI, dit om zo het beste resultaat te kunnen ontvangen.  

Meer weten over hoe AI jullie kan helpen om betere resultaten te behalen en efficiënter te werken? Neem dan contact op met Bloosem.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

De top 5 SEA-trends van 2025

De top 5 SEA-trends van 2025

Online blijven de ontwikkelingen in een hoog tempo doorgaan. Platformen als Meta, Google en LinkedIn krijgen regelmatig updates, trends veranderen en ook het gedrag van online gebruikers staat niet stil. Het begin van het nieuwe jaar is daarom een perfect moment om even uit te zoomen en naar het grotere plaatje aan veranderingen te kijken. In dit blog geven we je een duidelijk overzicht van verschillende SEA-trends van 2025 die het meer dan waard zijn om in te investeren, dus lees vooral verder!

lees meer