Oprichter Otto Munsters en Daan blikken terug én vooruit
De online zichtbaarheid én vindbaarheid van organisaties vergroten. Hen zo helpen hun marketing- en salesdoelstellingen waar te maken. Met die ambitie richtte Otto in 2004 Bloosem op. Otto: “De marketingwereld zag er toen nog heel anders uit. Faxmailings waren aan de orde van de dag. Dan kochten we media in bij Google, per fax. Google was als zoekmachine nog geen gemeengoed. Organisaties hadden soms al wel een website en hier en daar werd gebruikgemaakt van online banners, wat e-mailmarketing, maar van SEA en SEO had vrijwel niemand nog gehoord.”
Oog voor kansen
Dat gold niet voor Bloosem. Otto: “Ik heb altijd al een bijzondere interesse gehad in nieuwe media en digital marketing. Vóór Bloosem werkte ik jarenlang op interimbasis bij tal van organisaties. Ik volgde de ontwikkelingen in het vakgebied op de voet en probeerde altijd kansen te spotten. Begin jaren 2000 proefde ik in Sillicon Valley, ook bij Google, de sfeer en zag dat zoekmachinemarketing sterk in opkomst was. Het was een compleet nieuwe benadering, een nieuw type online marketing, ‘pull’ in plaats van ‘push’. Traditionele mediabureaus doorzagen het spel niet. Het Google veilingmodel op trefwoordniveau beheersen is wat anders dan plat mediaruimte inkopen. Met Bloosem ben ik in dit gat gesprongen.”

Pionier in zoekmachinemarketing
De focus lag in de beginjaren op SEA, op Google en Yahoo! ads, maar er was nog weinig over bekend en in Nederland moest de marktvraag nog gecreëerd worden. Hoe ging Bloosem daarmee om? Otto: “We zijn gaan pionieren, hebben alles zelf uitgezocht. Dag na dag hebben we alle beschikbare documentatie over zoekmachinemarketing letterlijk ‘gegoogeld’ en doorgespit. Als ‘self made no-nonsense company’ hebben we het zelf uitgeprobeerd.”
Al snel dienden de eerste klanten zich aan, waaronder een grote Nederlandse bank en een warenhuis, vertelt Otto. “Organisaties waarmee we direct al goede resultaten boekten. Voor ons als Bloosem was dit een waardevolle, hands-on leerschool.”
Introductie Google Analytics
In de jaren die volgen neemt digital marketing een vlucht. De ontwikkelingen gaan snel. Een belangrijke is de doorbraak van Google Analytics in 2007-2009. Otto weet het nog goed: “Ineens kon je campagnes tot op detailniveau doormeten en analyseren. We lieten onze klanten zien hoe hun doelgroep op hun site terechtkwam, via welke (social) kanalen. En hoe de doelgroep zich vervolgens op hun site bewoog. Dit opende nieuwe deuren voor ons gesprek met klanten. Waar zit de groeipotentie? Op welke kanalen loont het om te adverteren, op welke niet? Met Google Analytics konden marketeers ook aantonen hoe zij hun budget besteedden en wat dit opleverde. Dit paste in de tijdsgeest. Als gevolg van de kredietcrisis moesten marketeers accountable zijn en hun keuzes meer en meer verantwoorden. Wij vonden dat een logische, gezonde ontwikkeling. Google Analytics bood hier het antwoord op.”

Klanten strategisch verder helpen
Door de jaren heen beweegt Bloosem in omvang tussen de 10 en 15 werknemers. In 2016 komt Daan aan boord als Digital Marketing Consultant. Daan: “Na mijn studie commerciële economie heb ik eerst 10 jaar bij een webwinkel ervaring opgedaan als marketingmanager. Ik ben een echte generalist en krijg er energie van om onze klanten strategisch verder te helpen. Hun doelstellingen vormen hierbij het uitgangspunt. Wij kijken vervolgens wat de beste aanpak is om deze te behalen.”
Adviseren vanuit kennis en expertise
Bloosem loopt sinds de oprichting voorop in een jonge markt, die continu in beweging is. Daan: “De wereld van digital marketing verandert continu. In 2018 hadden we te maken met de invoering van de AVG. Klanten hadden hierover veel vragen. Dan is het mooi dat we hen vanuit onze jarenlange kennis en expertise gericht kunnen adviseren en ook praktisch kunnen ondersteunen met zaken als het inrichten van privacystatements, AVG-proof databases en cookiemeldingen.”
Third party cookies
Een belangrijke ontwikkeling nu is de discussie rondom third party cookies en privacy. Daan: “De publieke opinie over hoe we met data om moeten gaan verschuift. Consumenten willen weten wat er met hun data gebeurt én de keuze hebben dat er níets mee gebeurt. Wij helpen onze klanten hier zorgvuldig en op een correcte manier mee om te gaan, en hebben hierover ook rechtstreeks contact met spelers zoals Google.”
Ideale opvolger
Met zijn scherpe oog voor marktontwikkelingen, strategie, performance en partnerships is Daan volgens Otto de ideale kandidaat om hem op te volgen als Managing Director. Otto: “Voor mij is het na 18 jaar tijd om een stapje terug te doen. Ik ga me richten op het financieel management en laat de ruimte nu aan de jongere generatie. Daan is een echte peoplemanager, heeft jarenlange kennis en ervaring in de branche en is gedreven om onze klanten vooruit te helpen.”
Sparringpartner zijn voor klanten
En Daans toekomstplannen voor Bloosem? Daan: “Het lijkt me fantastisch als we organisaties nóg meer vanuit strategie verder helpen. Ik wil daarbij nóg eerder met hen om tafel. Klanten komen nu nog vaak bij ons met de mededeling dat ze ‘iets’ willen met – bijvoorbeeld – contentmarketing. Wij draaien dit om. Wat is je doel, wat wil je bereiken? Dáár gaat het om. Als we dan doorvragen, kan het zomaar blijken dat er slimmere oplossingen zijn dan alleen contentmarketing om die doelstelling te behalen. Die sparringpartner zijn voor klanten en meerwaarde bieden, is wat ons drijft.”
Inspelen op actuele marktontwikkelingen
Daan borduurt ook graag verder op dat wat er al staat. Hij licht toe: “Zo blijven we onverminderd inspelen op actuele marktontwikkelingen. We zien wat er speelt in de markt, hoe dit onze klanten raakt en hoe we hier als Bloosem bij kunnen helpen. Zo ontwikkelden we een programma voor online recruitment marketing naar aanleiding van de huidige krappe arbeidsmarkt. Met dit programma helpen we onze klanten hun vacatures op de juiste kanalen onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep, zodat zij vacatures sneller invullen. Bij Bloosem hebben we meer dan 20 jaar kennis en ervaring in digital marketing en ik kijk ernaar uit om dit voort te zetten met ons kundige team!”