De (eerste) maand van…Rene

Rene? Wie is dat nou weer? Wat doet ‘ie? Moet er geen streepje op die laatste e van haar, of zijn, naam? Allemaal vragen die ik in dit blog ga beantwoorden terwijl ik je meeneem in mijn eerste maand als Junior Online Marketing Consultant bij BlooSEM.

Rene, aangenaam kennis te maken

Zonder streepje op de laatste e dus. Ondanks dat mijn achternaam Fries is woon ik in het centrum van het land, namelijk in de mooie stad Utrecht. Ik ben een hij en mag mijzelf sinds een week of drie zesentwintig lentes oud noemen.

Rene Siedsma

Sinds 23 oktober ben ik werkzaam bij BlooSEM als Junior Online Marketing Consultant. Voor mijn start bij BlooSEM heb ik ervaring binnen de online marketing opgedaan bij o.a. de webshop van Perry en Aktiesport, Korfbaltotaal.nl en de deelopleiding Online Marketing.

Werken bij BlooSEM is natuurlijk niet het enige waar ik mij mee bezig houd. Na werktijd ben ik veel bezig met mijn sport korfbal, waarvoor ik driemaal per week train en op zaterdag een wedstrijd speel.  Daarnaast heb ik nog meerdere hobby’s waarvan op de bank hangen met een filmpje of serie toch wel schandalig hoog scoort. Verder vind ik het leuk om met mooi weer een terrasje te pakken of de racefiets op te stappen. Naast het sporten kan ik mijn competitiedrang ook regelmatig kwijt tijdens een potje gamen met mijn vrienden. Een hobby die ik aan dit lijstje toevoeg zodra de eerste zonnestraaltjes van 2018 te zien zijn is het volledig benutten van mijn pas behaalde motorrijbewijs.

De eerste dag

Nieuwe baan, nieuwe collega’s en nieuwe indrukken. Zo’n eerste dag is altijd een beetje spannend. Gelukkig bleek al snel dat dat nergens voor nodig was en werd ik verwelkomd met een glimlach, kaartje met welkomstbericht en een fles champagne. Office manager Annemieke heeft me alles verteld over mijn werkplek en vanaf dat moment was het agenda checken en gaan.

De eerste dag stond voornamelijk in het teken van kennis maken met mijn nieuwe collega’s. Waar houdt iedereen zich mee bezig en hoe en wanneer gaan zij mij betrekken met hun werkzaamheden. Als basis ga ik alle werkzaamheden van BlooSEM verkennen, te beginnen met SEA, SEO, Email marketing en Web Analytics. Met een flinke digitale bak aan leesvoer keerde ik huiswaarts.

De eerste week

Dag twee stond nog in het teken van kennis maken en verkennen. Dag drie was andere koek. De ochtend begon met een presentatie van DoubleClick waar enorm veel technische aspecten aan het licht kwamen waar ik (toen) nog geen weet van had, pittig om te volgen maar zeker interessant. Slechts een uurtje later maakte ik kennis met een populair fenomeen binnen BlooSEM: de maandlunch. De maandlunch wordt om beurten, elke maand, geregeld door een van de werknemers van BlooSEM. Ditmaal was het collega Randy die een heerlijke kippie-pan-lunch had voorbereid, dat smaakte goed!

De eerste vrijdag bij BlooSEM was ik niet bij de vrijdagmiddagborrel, maar een training bij niemand minder dan Google aan de Zuidas in Amsterdam.  Hier kreeg ik trainingen in Mobile Advertising, App Marketing en Display Advertising. Veel te weten gekomen over de mogelijkheden van Adwords en hoe verschillende soorten apparaten, zoals smartphone en tablet, kunnen worden ingezet als aanvulling, en soms als speerpunt, van de online marketing strategie om de doelgroep beter van dienst te kunnen zijn.

Terugkijkend op deze eerste week kan ik zeggen dat het pittig was, maar ook zeker heel erg leuk en leerzaam.

Google Fiets

Het diepe in

Vanaf de tweede week was het min of meer een duik in het diepe. Een eigen agenda bij te houden, eigen taken en eigen verantwoordelijkheid. Eerste doelstelling op de lijst: Google Adwords Fundamentals halen, het certificaat dat aangeeft dat je goed door hebt hoe Adwords werkt. Met trots kan ik zeggen dat deze inmiddels behaald is!

Gedurende de tweede week kwam ook de met zwangerschapsverlof zijnde collega Gosia met haar dochtertje langs waarvoor een uur werd ingeroosterd om bij te kletsen, wat lekkers te eten en verhalen op te halen. Zo heeft een prestatiegericht marketingbureau ook meer dan genoeg tijd en aandacht voor haar werknemers en wordt het belang van plezier op de werkvloer niet over het hoofd gezien.

Tijd voor de eerste SEA training van collega Bart. Waar ik dacht een redelijk idee te hebben van de werking van Adwords werd mij al snel duidelijk dat er nog zó veel te leren valt op dit gebied. Het start natuurlijk met het opzetten van een campagne met zoekwoorden en advertenties, maar dan begint het echte werk pas. Welke aspecten presteren goed, welke juist niet, wat is het budget en waar kun je dit het beste aan uitgeven?  Een greep uit het aantal vragen waar bij BlooSEM antwoord op wordt gegeven aan de hand van keiharde cijfers.

Ook ben ik door collega’s Vivian, Isabelle en Pieter meegenomen in de marketing van BlooSEM zelf, die uiteraard niet vergeten mag worden naast de verschillende campagnes voor onze partners. Met dit onderdeel mag ik mij ook bemoeien en zal ik een rol bekleden binnen de marketing van BlooSEM, te beginnen met onder anderen de BlooBuzzz, de periodieke nieuwsbrief, het verbeteren van de interne linkbuilding, het voor SEO optimaliseren van bepaalde pagina’s van onze website en het zichtbaar maken van de mening en recensies van onze partners.

Eindelijk was het dan ook tijd voor het laatste kennismakingsgesprek. Susan vertelde mij over haar werkzaamheden die voornamelijk buiten de deur plaatsvinden. Zij werkt op locatie bij partners om daar direct invloed uit te kunnen oefenen op de verschillende aspecten van online marketing. Dit staat ook wel bekend als de SuperBIJ dienst die wordt aangeboden door BlooSEM. Naar mijn idee een effectieve manier van werken, voor zowel partner als consultant. Of ben ik de enige die korte, of liefst geen, lijntjes prettiger vindt werken?

tafeltennis

Zoals al eerder gezegd voelde het als een duik in het diepe. Gelukkig is er hier enorm veel kennis aanwezig en werd mij door collega en SEO-specialist Daan haarfijn uitgelegd hoe een website nou precies door zoekmachines wordt geïndexeerd en hoe je hier invloed op uit kan oefenen. Al met al ben ik de eerste periode overladen met kennis en informatie, en dat is best inspannend. Gelukkig is er in de pauze altijd ruimte voor een potje tafeltennis!

Na alle informatie te hebben laten zinken was ik me er maar al te bewust van hoeveel mijn collega’s weten van hun vakgebied, maar waar staat BlooSEM nou voor? Dat is een vraag die directeur Otto mij haarfijn uit heeft kunnen leggen aan de hand van de visie, missie en doelstelling van BlooSEM. Als het aan mijn collega’s en mij ligt zijn wij nog jarenlang jouw betrouwbare online marketing partner die jouw ambities helpt waarmaken!

De weken die snel voorbij gingen…

Vanaf de derde week is de tijd heel snel gegaan. Het begon met mijn verjaardag, waarvoor ik van mijn collega’s een professioneel tafeltennis batje heb gekregen zodat ook ik meekon in het bijna Olympische niveau dat hier af en toe wordt aangetikt. Ook kreeg ik mijn eerste opdrachtje voor een extern bedrijf: een usability scan maken van hun website.

Als kersvers zesentwintig jarige mocht ik ook nog eens op bezoek bij Copernica, bekend voor hun e-mail marketing software, om hier een training te volgen. Tijdens deze training is er veel verteld over de mogelijkheden van Copernica en hoe je dit moet gebruiken en kan inzetten voor jouw bedrijf. Ook voor dit systeem heb ik een examen kunnen afleggen om te bepalen of ik het programma onder de knie had. Gelukkig kan ik mijzelf tegenwoordig ‘’Certified Copernica User’’ noemen. Die zit toch mooi in de broekzak.

Meteen door naar Google! Dit keer niet voor een training, maar voor een heus event, georganiseerd door BlooSEM in samenwerking met Google. Hier zijn verschillende klantcases gepresenteerd en is kennis gedeeld over de verschillende onderdelen van de online marketing. Met name het See-Think-Do-Care model heeft deze avond de boventoon gevoerd. Na afloop was er natuurlijk de tijd voor de nodige ontspanning en borrel.

Gedurende de afgelopen twee weken heb ik mij verder vooral bezig gehouden met het toepassen van hetgeen ik heb geleerd op de trainingen, maar ook van mijn collega’s. Werkzaamheden die voornamelijk van toepassing zijn op de marketing van BlooSEM zelf en zelfs al kleine stukjes SEA voor enkele partners. Het theoretische deel is vanaf min of meer vervangen voor het praktische deel. Leren door te doen. En dat bevalt heel goed.

De laatste dag van mijn eerste maand alweer…en weer wat nieuws meegemaakt. Op deze dag werd namelijk het Copernica partnerevent georganiseerd in de A’dam Toren aan het IJ in Amsterdam. Samen met collega Michiel ben ik naar deze mooie locatie met schitterend uitzicht gereden en hebben wij hier de nieuwste ontwikkelingen rondom e-mail marketing en de software van Copernica aangehoord. Partnerawards werden uitgereikt, er werd heerlijk gegeten en Tom Coronel heeft één van zijn klantcases gepresenteerd aan het aanwezige publiek. Toch was het meest interessante stukje de voorlichting over GDPR, oftewel General Data Protection Regulation, ook wel Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) genoemd. Een vernieuwde regelgeving omtrent het gebruik, opslaan en bewaren van bezoekersinformatie die op 25 mei 2018 van kracht gaat. Met deze vernieuwde regelgeving wil het Europees parlement gebruikersgegevens beter beschermen. Interessant voor ons, omdat wij als BlooSEM zijnde ons natuurlijk ook aan de regels moeten houden en onze partners geen hinder willen laten ervaren omtrent deze omslag van regelgeving.

Na het serieuze gedeelte was ook hier ruimte voor een borreltje en kan ik tevreden terugkijken op de afgelopen maand. Nieuwe mensen ontmoet, nieuwe dingen gedaan en gezien, veel potjes tafeltennis gespeeld, maar vooral: onwijs veel geleerd. Waar ik mij in de toekomst mee bezig ga houden voor en met BlooSEM weet ik nog niet, maar ik kan niet wachten om aan de slag te gaan voor onze partners. Wie weet zelfs wel voor jou!

Mocht je je afvragen wat mijn collega’s en ik voor jou of jouw bedrijf kunnen betekenen, neem dan een kijkje op onze dienstenpagina of neem contact op met Michiel via onderstaande contactbutton of de chatbox rechtsonder. Hopelijk tot snel!

 Michiel-promovenster

  Ook je online performance verbeteren? Maak kennis met BlooSEM, contact Michiel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *