Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Facebook Blueprint certificering voor Bloosem!

Bloosem mag zich vanaf nu … *tromgeroffel* … Facebook Blueprint gecertificeerd noemen!
Bloosem,
21 aug, 2019,

Adverteren op Facebook en Instagram heeft zich bij Bloosems klanten al meerdere malen bewezen voor diverse branches. En daar hoort natuurlijk ook een certificering bij! Bloosem mag zich vanaf nu … *tromgeroffel* … Facebook Blueprint gecertificeerd noemen! Dat je deze certificering niet zomaar krijgt, moge duidelijk zijn. Naast de tientallen online cursussen die je moet doorlopen geeft Facebook aan dat het van belang is dat je minimaal 6 maanden tot een jaar hands-on ervaring hebt. Het gaat dus niet alleen om de theorie maar ook ervaring uit de praktijk vormt een groot deel van het examen.

Facebook Blueprint E-learning en Certification

Facebook Blueprint bestaat uit verschillende onderdelen. Er zijn Facebook Blueprint e-learnings, online cursussen die iedereen gratis kan volgen, en het Facebook Blueprint Certification. Dit zijn de examens die je moet halen om de Facebook Badge te verdienen.

FB Blueprint E-learning vragen

Er is een enorme hoeveelheid aan ‘korte’ cursussen die je online kunt volgen. Je kunt kiezen voor cursussen op basis van categorieën. Om te beginnen met de basis zoals het starten met Facebook adverteren, tot de wat geavanceerdere cursussen over het meten van performance, het promoten van een app en het vergroten van online sales.

Na de meeste cursussen die je hebt doorlopen krijg je een aantal vragen, de Knowledge check, om te kijken of je de materie hebt begrepen. Zo kun je zelf testen of je het hebt begrepen of dat je over dat onderwerp toch liever wat meer leest.

Wil je leren over een specifiek deel van Facebook, dan hebben ze een Learning Path gemaakt. Hierin staan de cursussen die aansluiten op het pad dat jij hebt gekozen. Zoals het ‘Digital Buyer Learning Path’. Hierin zitten ongeveer 30 cursussen die je kunt doorlopen om zo alles te weten te komen over het kopen van advertenties en bijvoorbeeld targeting mogelijkheden. De lengte van één zo’n cursus varieert van 10-20 minuten.

Instagram

Ook zijn er vragen en cursussen specifiek over Instagram. Instagram is van Facebook en daardoor is het mogelijk mooie combinatie campagnes op te zetten. Beide type campagnes beheer je namelijk in de Meta bedrijfsmanager. Je leert onder andere over advertentieformaten voor de verschillende doeleinden. Instagram zal ook in wat vragen terugkomen in de examens, wellicht breidt dat Facebook dit nog verder uit.

Facebook Certificering

Voorheen moest je om Facebook gecertificeerd te zijn niet één maar twee examens voldoende afronden. Minimale vereiste is het Facebook Advertising Core Competencies Exam, een examen die de ‘basis’ kennis test over (het adverteren op) Facebook. Dit examen gaat onder andere over het targeten, het kopen van ads en prestaties. Een examen duurt 90 minuten en heeft 50 vragen.

Naast het ‘Core’ examen kun je kiezen tussen het Facebook Certified Buying Professional exam of het Facebook Certified Planning Professional exam. Het Buying exam is, zoals Facebook het noemt, een Advanced examen. Dit gaat over het managen, maken en kopen van advertenties en de verschillende types. Maar ook targeting, rapporteren en de Facebook-pixel komen aan bod. Al met al zeker pittig te noemen.

Sinds juli 2019 heeft Facebook dit aangepast en heb je ‘nog’ maar één examen nodig om Facebook gecertificeerd te zijn. Je kunt vanaf nu kiezen uit het Facebook Certified Media Planning Professional examen, het Facebook Certified Media Buying Professional. Ook zijn er nieuwe examens bijgekomen voor developers. De nieuwe examens gaan over dezelfde onderwerpen als de ‘oude’ varianten. Heb je voorbereidingen getroffen voor het Facebook Certified Buying Professional examen dan kun je deze nog doen tot 1 oktober 2019.

Facebook Blueprint

Ook van Google kennen wij de examens en hebben alle BlooSEM collega’s diverse certificaten gehaald. Maar het Facebook examen werkt toch net even anders. Het examen wordt namelijk afgenomen via een online afspraak met iemand van Pearson VUE. Voordat je het examen gaat doen, log je 30 tot 15 minuten voor aanvang van je toets in, om zo met iemand van Pearson Vue alle checks te doorlopen.

Na het inloggen moet je controleren of je geluid en je webcam werken. Daarna moet je een foto van jezelf en van je ID of rijbewijs maken. Dan loopt de persoon die je in de gaten houdt tijdens het examen de regels met je door en moet je via de webcam de hele kamer laten zien, inclusief het plafond en de vloer.

Tijdens het examen mag je niet buiten beeld komen. Je hebt dan namelijk kans dat het examen wordt gesloten en je geen punten krijgt. Je moet het examen dan opnieuw plannen en betalen. Dit gaat er dus heel serieus aan toe!

Waarom een certificering?

Het voordeel van een Facebook Blueprint Badge is dat je deze online kunt verifiëren en zo dus kunt zien of een bureau deze badge echt heeft behaald. Bekijk onze badge hier. Je mag de badge niet zómaar gebruiken. Het geeft aan dat we als bureau het kennisniveau over Facebook up-to-date hebben! Zo weet je extra zeker dat jouw (toekomstige) Facebook-campagnes in goede handen zijn.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer