Facebook leadadvertenties: gebruik jij ze al?

Facebook leadadvertenties: gebruik jij ze al?

Home » Facebook leadadvertenties: gebruik jij ze al?

Facebook leadadvertenties: gebruik jij ze al?


Facebook leadadvertisements in het Nederlands ook wel leadadvertenties genoemd, zijn een advertentievorm die (nog) niet vaak gebruikt wordt. Hiermee kun je op Facebook én Instagram mensen vinden die mogelijk geïnteresseerd zijn in je producten en diensten en gegevens over hen verzamelen. Je maakt een advertentie met alleen een formulier erin, waarbij Facebook ook al automatisch (een deel van) de gegevens kan invullen voor je doelgroep. Makkelijker kan het niet, toch?

Voorbeeld leadcampagne Facebook BlooSEM

Hoe gebruik je het?

Je kunt een leadadvertentie gebruiken voor abonneegegevens voor een nieuwsbrief, aanmeldingen voor programma’s, downloads van whitepapers of brochures, etc. Deze advertentievorm heeft, niet geheel terecht, de reputatie gekregen dat het voor veel ongewenste leads zorgt omdat Facebook automatisch de formulieren kan invullen. Dankzij recente verbeteringen in offline tracking en optimalisatie via de Facebook Conversions API is het kwaliteitspercentage van leads dat wordt aangestuurd via leadcampagnes sterk verbeterd. Reden genoeg om een leadcampagne te gebruiken! Maar als je voor het eerst begint aan deze vorm van adverteren, waar moet je dan op letten?

Leadcampagne Facebook BlooSEM

Do’s en dont’s

Conversieleads vs. leads

Kies conversieleads wanneer je leads met de hoogste kwaliteit (idealiter met integratie van je CRM-systeem) wil verkrijgen, en leads wanneer je het maximale aantal leads wil verkrijgen.

Kies bij het formuliertype voor ‘hogere intentie

Dit biedt mensen de mogelijkheid om na het invullen van het formulier hun gegevens te controleren. Hierbij filter je al een groot gedeelte van het spamverkeer uit je lijst, omdat mensen niet ‘per ongeluk’ hun contactgegevens op deze manier achterlaten. Uit onderzoek blijkt dat de daling in de conversieratio verwaarloosbaar is, want alleen geïnteresseerde mensen delen hun informatie.

Gebruik aangepaste vragen

Door aanvullende vragen te stellen, verbeter je niet alleen de kwaliteit van de antwoorden, maar krijg je ook meer data over leads die je kunt gebruiken bij opvolging. Je kunt hierbij kiezen voor meerkeuze of korte antwoorden.

Opvolgen van ingevuld leadformulier

Veel adverteerders zijn zo gefocust op het verkrijgen van ingevulde leadformulieren, dat de opvolging van de formulieren tekortschiet. Afhankelijk van het type formulier en de ervaring die je creëert, kun je op het laatste scherm van het formulier kiezen uit drie ‘Call to Actions’: website bekijken, downloaden en bedrijf bellen. Wanneer je downloads hebt, is de verleiding groot om mensen naar een landingspagina te sturen. Uit onderzoek blijkt echter dat ‘bedrijf bellen’ zorgt voor directer contact. Toen mensen deze optie kregen, belden meer dan 12% van de indieners het nummer (Search Engine Journaal, 2021)!

Het moment is nu!

Met bovengenoemde nieuwe ontwikkelingen en best practices is dit hét moment om Facebook leadadvertenties toe te voegen aan je marketingmix! Waar wacht je nog op?!

blank

Hulp nodig bij het opzetten van een leadcampagne op Facebook? Céline helpt je graag verder!