Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Facebook leadadvertenties: gebruik jij ze al?

Wil je aanmeldingen voor je nieuwsbrief, downloads van een document of ben je op zoek naar kandidaten? Denk dan eens aan een leadgeneratiecampagne op Meta!
Kim Platenkamp,
21 dec, 2021,

Lead gen campagnes in Meta, ook wel instant forms genoemd, is een advertentievorm die (nog) niet vaak gebruikt wordt. Hiermee kun je op Facebook én Instagram mensen vinden die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en gegevens over hen verzamelen. Je maakt een advertentie met alleen een formulier erin, waarbij ook al automatisch (een deel van) de gegevens ingevuld wordt op basis van het profiel van de gebruiker. Makkelijker kan het niet, toch?

Hoe gebruik je instant forms op Meta?

Je kunt een leadadvertentie gebruiken voor abonneegegevens voor een nieuwsbrief, aanmeldingen voor programma’s, downloads van whitepapers of brochures, etc. Deze advertentievorm heeft, niet geheel terecht, de reputatie gekregen dat het voor veel ongewenste leads zorgt omdat Facebook automatisch de formulieren kan invullen. Dankzij recente verbeteringen in offline tracking en optimalisatie via de Facebook Conversions API is het kwaliteitspercentage van leads dat wordt aangestuurd via leadcampagnes sterk verbeterd. Reden genoeg om een leadcampagne te gebruiken! Maar als je voor het eerst begint aan deze vorm van adverteren, waar moet je dan op letten?

Do’s en dont’s leadgeneratie campagne op Meta

Conversieleads vs. leads

Kies conversieleads wanneer je leads met de hoogste kwaliteit (idealiter met integratie van je CRM-systeem) wil verkrijgen, en leads wanneer je het maximale aantal leads wil verkrijgen.

Leadcampagne Facebook formuliertype hogere intentieKies bij het formuliertype voor ‘hogere intentie’

Dit biedt mensen de mogelijkheid om na het invullen van het formulier hun gegevens te controleren. Hierbij filter je al een groot gedeelte van het spamverkeer uit je lijst, omdat mensen niet ‘per ongeluk’ hun contactgegevens op deze manier achterlaten. Uit onderzoek blijkt dat de daling in de conversieratio verwaarloosbaar is, want alleen geïnteresseerde mensen delen hun informatie.

Gebruik aangepaste vragen

Door aanvullende vragen te stellen, verbeter je niet alleen de kwaliteit van de antwoorden, maar krijg je ook meer data over leads die je kunt gebruiken bij opvolging. Je kunt hierbij kiezen voor meerkeuze of korte antwoorden.

Opvolgen van ingevuld leadformulier

Veel adverteerders zijn zo gefocust op het verkrijgen van ingevulde leadformulieren, dat de opvolging van de formulieren tekortschiet. Afhankelijk van het type formulier en de ervaring die je creëert, kun je op het laatste scherm van het formulier kiezen uit drie ‘Call to Actions’: website bekijken, downloaden en bedrijf bellen. Wanneer je downloads hebt, is de verleiding groot om mensen naar een landingspagina te sturen. Uit onderzoek blijkt echter dat ‘bedrijf bellen’ zorgt voor directer contact. Toen mensen deze optie kregen, belden meer dan 12% van de indieners het nummer (Search Engine Journaal, 2021)!

Start met Meta leadgen campagnes!

Met bovengenoemde nieuwe ontwikkelingen en best practices is dit hét moment om Meta leadadvertenties toe te voegen aan je marketingmix! Waar wacht je nog op?!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Dat social media populair is, dat weten we wel. Maar wist je ook dat het gebruik ervan ook nog steeds stijgt? De groep gebruikers is divers en de platformen die vooral populair zijn onder jongeren, worden ook steeds breder gebruikt, wat ze nét nog wat interessanter maakt voor bedrijven. In deze blog lees je alles over hoeveel mensen social media gebruiken en waarom het voor bedrijven goed is om daarop te marketen.

Lees meer
De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

In Nederland zijn er meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Door vergrijzing groeit deze groep alleen maar. Mensen kunnen daarom om uitlopende redenen moeite hebben met het gebruiken van digitale diensten, websites en apps. Toegankelijkheid is echter een fundamenteel recht, vandaar dat de European Accessibility Act (EAA) tot leven is geroepen. In dit blog lees je wat de gevolgen zijn voor bedrijven die met name online gefocust zijn.

Lees meer
AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer