Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

Is jouw Cookiemelding goed ingeregeld?

Is jouw cookiemelding en website toekomstbestending? Let op want anders kun je zomaar boetes krijgen zoals Google en Facebook.
Timo Harmankaya,
20 jan, 2022,

Ondernemers, directeuren en online marketeers opgelet!

Veel mensen hebben hiermee te maken, van ondernemers tot directeuren en online marketeers. Cookiemeldingen moeten voldoen aan databescherming wetgeving. Helaas zijn juridische teksten vaak lastig te interpreteren waardoor het niet altijd duidelijk is wat ‘juist’ is. Als resultaat wordt de cookiemelding op menig website op een onhandige of onjuiste manier weergegeven. In sommige gevallen wordt er überhaupt geen cookiemelding vertoont. Om te voorkomen dat je bedrijf een boete krijgt is het belangrijk om na te gaan of de cookiemelding goed ingeregeld is en dat keuzes voor de gebruiker duidelijk worden weergegeven.

Wat zijn cookies ook alweer?

Cookies zijn kleine stukjes informatie die van een website naar de browser van een bezoeker worden gestuurd. Cookies worden onder andere gebruikt om een website efficiënter te laten werken, login gegevens te onthouden, persoonlijke voorkeuren te bewaren en om statistieken bij te houden over het gedrag van website bezoekers.

Cookies zijn onder te verdelen in verschillende types:

  • Noodzakelijke cookies
  • Voorkeurs cookies
  • Statistiek cookies
  • Marketing cookies
Cookies types Bloosem

De belangrijkste cookies zijn de noodzakelijke cookies. Deze cookies zorgen ervoor dat een website naar behoren functioneert. Voorkeurs cookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op de vormgeving of voorkeursinstellingen zoals taal of regio. Statistiek cookies helpen bij het verzamelen van anonieme gegevens om daarmee inzicht te krijgen in hoe een website wordt gebruikt. Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hierdoor kun je relevante advertenties weergeven die aansluiten op de voorkeuren van een individuele websitebezoeker.

Waar moet je op letten bij het inregelen van een cookiemelding?

Een cookiemelding moet vooral duidelijk zijn. Dit betekent dat de beschikbare opties voor een bezoeker niet verbloemd mogen worden. In de simpelste vorm geef je de gebruikers twee opties:

  • Alle cookies accepteren
  • Selectie van cookies toestaan:
    – Noodzakelijke cookies
    – Voorkeurs cookies
    – Statistiek cookies
    – Marketing cookies

Op deze manier kunnen gebruikers gemakkelijk selecteren welke informatie ze wel en niet willen delen. Wees je hierbij altijd bewust dat het voor gebruikers net zo makkelijk moet zijn om de cookies te weigeren als te accepteren. Het moet niet zo zijn dat gebruikers het idee hebben dat ze geen gebruik van de website kunnen maken zonder de cookies te accepteren. Verder is het belangrijk om aan te geven waar de cookies voor gebruikt worden en welk doel ze dienen. Het is daarom goed om door te linken naar je (separate pagina met) cookieverklaring.

Cookiemelding bloosem

AVG-cookievereisten

Websites moeten voldoen aan de volgende AVG-cookievereisten:

  • Standaard zijn de selectievakjes niet aangevinkt (zoals vereist)
  • Standaard zijn er geen cookies actief, ze zijn geblokkeerd in afwachting van actieve toestemming van de bezoeker (indien vereist)
  • Het linkt naar een overzicht met alle cookies (indien nodig)
  • Alle soorten cookies worden uitgelegd en de bezoeker kan cookies afzonderlijk beheren (indien nodig)
  • Zorg ervoor dat de gegeven toestemming eenvoudig kan worden gewijzigd of ingetrokken
  • Informeer je bezoekers over de cookies die door je website zijn ingesteld

Meer hierover lees je op de website van cookiebot (partnerbedrijf van Bloosem).

Laatste tip

Tot slot, zorg ervoor dat je cookiebanner prominent in beeld is. Meten zonder toestemming is doorgaans niet legaal en je riskeert hiermee een boete. Gezien het verzamelen van waardevolle data essentieel blijft, is het daarom belangrijk dat bezoekers (direct) een keuze maken in de cookiemelding. Wil jij weten of je cookiemelding en website toekomstbestendig zijn? Wij helpen je graag; contact Bloosem vandaag nog!

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Channable: onderscheid je binnen eCommerce

Channable: onderscheid je binnen eCommerce

Anno 2024 is de online concurrentie voor webshops enorm. Hoe onderscheid je je van concullega’s die hetzelfde product verkopen? Wat als je je doelgroep op verschillende kanalen anders wil aanspreken? En hoe maak je je campagnes rendabel? Een antwoord op deze vragen is Channable. Channable maakt feedmanagement namelijk een stuk simpeler, wat veel tijd scheelt. In dit blog leggen we uit wat Channable precies is en wat de voordelen zijn.

lees meer
Bloosem is één van de beste digital marketingbureaus van Nederland!

Bloosem is één van de beste digital marketingbureaus van Nederland!

We zijn enorm trots om te kunnen delen dat Bloosem in de FONK150 voor Best Agencies in 2024 staat! De FONK150 is een ranglijst van FONK magazine met de top marketing- en communicatiebureaus van Nederland. Er is gekeken welke bureaus de meest tevreden klanten hebben, hoe ze scoren op creativiteit en hoe goed ze hun opdrachtgevers helpen als business. 

lees meer