LinkedIn heeft al jaren geleden groepen gelanceerd, waarin professionals met dezelfde interesses in contact met elkaar kunnen komen en informatie en ervaringen kunnen delen. Het was lang mogelijk voor adverteerders op LinkedIn om gebruikers te targeten op basis van gebruikersdata die was verkregen via deze groepen, maar dat is sinds juni niet langer meer het geval.
Waarom past LinkedIn hun targeting voor adverteerders aan?
De basis voor deze verandering komt voort uit de ‘Digital Services Act’ (in het Nederlands de Verordening digitale diensten) van de Europese Unie, die gebruikers en hun data beschermt. LinkedIn heeft deze verandering niet volledig vrijwillig doorgevoerd. De beslissing is namelijk genomen na een klacht bij de Europese Commissie eerder dit jaar. Volgens de aanklagers zouden deze targetingmogelijkheden gebruikmaken van persoonlijke informatie als afkomst, politieke voorkeuren of seksuele geaardheid voor de advertenties.
Welke invloed heeft deze update op adverteren op LinkedIn?
Het verwijderen van de mogelijkheid om doelgroepen op te stellen op basis van het lid zijn van een LinkedIn groepen, valt er een targetingmogelijkheid af. Als je van targeting op basis van data uit groepen gebruik hebt gemaakt en je niet je targeting hebt aangepast, dan kan dat de afgelopen tijd invloed hebben gehad op je resultaten.
LinkedIn adverteren via Bloosem
Bij Bloosem kunnen we ook zónder de data van groepen op verschillende manieren specifiek targeten. Wij zorgen voor een specifieke, gedetailleerde doelgroep die relevant is voor de advertenties en jullie organisatie. Wil je meer weten over wat we kunnen betekenen voor adverteren op LinkedIn? Neem contact met ons op via het formulier aan de rechterkant van de pagina of via de contactpagina.