Wat is lokale SEO?
Lokale SEO, of local SEO, staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Dit is een ‘marketingtechniek’ waarmee je zorgt dat je bedrijf organisch gevonden wordt als mensen gericht zoeken op woorden met een lokale zoekintentie.
Content speelt een grote rol bij lokale SEO. Of het nu gaat om het optimaliseren van webpagina’s voor lokale zoektermen of het plaatsen op lokale zakelijke blogs, contentmarketing moet altijd deel uitmaken van een lokale SEO-aanpak. Met de volgende vijf stappen kan ook jij je lokale SEO verbeteren.
1. Lokaliseer website content
De eerste stap voor een lokale SEO-contentstrategie is het optimaliseren van webpagina’s voor lokale termen waarop potentiële klanten het meest zoeken. Doe hiervoor een uitgebreid zoekwoordonderzoek.
Met tools zoals SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest kun je specifieke zoekwoorden ontdekken. Deze tools onthullen het zoekvolume op een bepaald zoekwoord en schatten de moeilijkheidsgraad in om bovenaan de resultatenpagina te komen. Dit helpt enorm om de voor jullie bedrijf meest kansrijke zoekwoorden te vinden.
Stel je bent eigenaar van een nieuw Italiaans restaurant in het centrum van Utrecht. Met de tool SEMrush vind je relevante ‘lokale terminologie’. Bijvoorbeeld italiaans + restaurant + restaurant + utrecht + oude + gracht. (Zie ook tabel. KD= keyword difficulty, schaal easy 1-100 difficult). Vervolgens verwerk je die zoekwoorden en combinaties op de juiste manier in de content van de website.
2. Optimaliseer lokale webpagina’s
Zodra je de lokale zoekwoorden hebt geanalyseerd, gefilterd en geprioriteerd is het tijd om de website inhoud te optimaliseren. Met behulp van onderstaande checklist heb je alles in handen om on-page SEO goed toe te passen én je website naar topposities in Google te brengen:
- Neem het (de) zoekwoord(en) op in de URL
- Neem het (de) zoekwoord(en) op in de titeltag
- Schrijf een beknopte, informatieve metabeschrijving
- Schrijf een relevante, trefwoordrijke hoofdtekst
- Voeg afbeeldingen toe met geoptimaliseerde afbeelding alt-tekst
- Gebruik H1-, H2- en H3-koppen op de hele pagina
- Link intern naar gerelateerde pagina’s
Het is belangrijk dat elke webpagina wordt geoptimaliseerd voor een uniek zoekwoord(en). Hierdoor voorkom je dat verschillende webpagina’s op eenzelfde term concurreren om goede posities te krijgen in zoekmachines.
3. Voeg een gedetailleerde contactpagina toe
Een contactpagina biedt waardevolle context voor Google en de gebruikers over waar het bedrijf is gevestigd en wat voor diensten of producten het bedrijf aanbiedt.
Een niet-geoptimaliseerde contactpagina is een gemiste kans om lokale gebruikers te bereiken. Een contactpagina is namelijk één van de pagina’s waar mensen op klikken als ze overwegen om met jou in zee te gaan. Wat kun je er nu aan doen om je contactpagina te optimaliseren?
Door onderstaande zaken toe te voegen:
- Officiële bedrijfsnaam
- Adres
- Openingstijden
- Routebeschrijving naar fysieke locatie
- Contactgegevens (telefoon, e-mailadres)
- Contactformulier
De bovengenoemde optimalisatiepunten sturen signalen naar Google om het algoritme te helpen begrijpen waar je bedrijf zich bevindt. Hierdoor vergroot je de kans dat je in de lokale zoekresultaten terechtkomt.
4. Schrijf lokale content
Webpagina’s zijn niet de enige plaats voor lokale content. Een blogpagina kan ook dienen om lokale gebruikers naar je website te leiden die geïnteresseerd zijn in één van je producten of diensten.
Het schrijven van content c.q. blog over specifieke lokale evenementen, gebruiken, festiviteiten, lokale historie etc. kan zeker helpen om lokaal nog meer publiek naar je website én naar je fysieke zaak te trekken. Wees dus creatief met bloginhoud om het bereik en de interactie in een lokale markt te vergroten.
5. Vergroot lokale betrokkenheid op sociale media
Wereldwijd maken elk jaar miljarden mensen gebruik van sociale media, ook in jouw land, jouw vestigingsplaats, zelfs in de directe omgeving van je bedrijf. Dat betekent dat je doelgroep al op Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest en andere social media platformen actief is. Promoot hier je bedrijf met een blog en/of andersoortige tekstuele en visuele content om zelf ook meer (lokale) volgers te krijgen.
Je kunt locatiespecifieke content delen om je doelgroep beter te bereiken. Volg als bedrijf en/of persoon bijvoorbeeld lokale evenementpagina’s, bepaalde bedrijven, verenigingen en overheden om te zien wat ze publiceren om mensen ergens enthousiast over te maken of te informeren. Deel, like, becommentarieer die zaken die relevant zijn voor je bedrijf.
Door gebruik te maken van sociale-mediaprofielen zorg je ervoor dat men op de hoogte blijft van het laatste nieuws. Let op, plaats niet zomaar content en een heleboel hyperlinks. Maak en deel alleen interessante en relevante content, moedig je volgers en/of gebruikers aan deze leuk te vinden en te delen. Zodoende ontwikkel en bouw je sterkere lokale SEO posities. Je lokale bereik groeit en volgers worden, na een fysiek bezoek, misschien zelfs fans!
Laatste tip voor lokale SEO
Met de toenemende online concurrentie wordt lokale SEO steeds belangrijker voor bedrijven die lokaal of regionaal actief zijn of slechts 1 fysieke vestiging hebben. Niet alleen als je fysieke vestiging(en) hebt waar mensen naar toe dienen te komen (autobanden specialist, kapsalon, tennisclub, mode zaak etc.), ook als je producten en diensten levert aan huis, zoals loodgieter, verwarmingsmonteur of wijnhandel.
Onderneem bovenstaande stappen en vergroot je trefkansen onder een groter publiek én de kwaliteit van dat publiek. Profiteer van onze tips en haal het maximale uit lokale SEO!
Benieuwd naar onze aanpak? Vraag een SEO-scan aan!