Op zoek naar een baan in online marketing? Bekijk onze vacatures

Spotify adverteren – nu ook adverteren op hét online muziekkanaal!

Spotify, wie kent het niet? Inmiddels heeft 41% van de Nederlanders een account bij deze streamingdienst. Dit aantal groeit nog elk jaar. Naast een betaald account zonder reclame heeft 50% een gratis account. Wist je dat je hier kunt adverteren? Lees snel verder voor de mogelijkheden binnen dit kanaal!
Kim Platenkamp,
7 dec, 2021,

Waarom Spotify adverteren?

Via Spotify adverteren, waarom zou je daarmee beginnen? Waarom niet kun je beter vragen! Steeds meer mensen luisteren online muziek. 48,7% hiervan gebeurt via de radio, maar steeds meer (51,3%) via digitale audio, zoals Spotify. Sinds 2012 is het streamen van audio verdubbeld. Gemiddeld luisteren mensen 17 uur per week naar streamingdiensten. 27% van de luisteraars luistert via de smartphone, 38% via de laptop. Bijna 50% van de abonnees is jonger dan 34 jaar. Uit onderzoek blijkt dat er meer aandacht wordt besteed aan advertenties op het online muziekkanaal dan die op de radio. Spotify ads worden toegespitst op interesses en relevantie voor gebruikers. Juist dáárom is Spotify een interessant marketingkanaal!

Demografie Spotify Nederland

Welke mogelijkheden biedt Spotify adverteren?

Zoals eerder gezegd krijgen mensen die een gratis abonnement hebben advertenties te horen of te zien. Je hebt de mogelijkheid om te adverteren met een audiospot of een video-ad. In een audiospot kan je gedurende 30 seconden een advertentie laten horen om met name bereik te genereren. Zelf nog geen audiomateriaal hiervoor? Dan maakt Spotify dit voor je. Het enige dat jij hoeft te doen is het aanleveren van de tekst en een keuze maken uit een van de zes stemmen die beschikbaar zijn. En dan heb jij binnen twee werkdagen een Spotify Audiocommercial. Videoadvertenties zijn goed in te zetten om conversie te stimuleren. Deze worden in de Spotify App vertoond. Je kunt al adverteren vanaf 15 euro per dag.

Welke doelgroep kun je bereiken op Spotify?

Net zoals bij andere social mediakanalen kan je binnen Spotify ook targeten op verschillende doelgroepen. Naast leeftijd en geslacht kan dit op locatie, zelfs op postcodeniveau. Daarnaast kun je ook segmenteren op bijvoorbeeld type apparaat. Anders dan bij andere platforms kun je ook je doelgroep targeten op luistergedrag. Dit kan op basis van genre, playlist categorie of podcast categorie. Zo kun je dus je ads tonen aan mensen die veel naar house of Nederlandse pop luisteren. Daarnaast kun je segmenteren op interesses, zoals comedy, nieuws of reizen. Tot slot kun je ook adverteren op real-time context. Dit betekent dat mensen die op dat moment een gaming lijst aan het luisteren zijn, jouw advertentie over bijv. gaming te zien krijgen.

Spotify targeting

Aan de slag met Spotify Adverteren!

Zoals je ziet zijn de adverteermogelijkheden op Spotify behoorlijk divers. Met een klein budget kun je al een leuke campagne opzetten. Hulp nodig? Bloosem helpt je graag. Vul ons contactformulier in en dan spreken we elkaar snel.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Affiliate Marketing in Utrecht: dé sleutel tot lokale groei

Affiliate Marketing in Utrecht: dé sleutel tot lokale groei

De online concurrentie neemt elke dag toe. Zeker in een bruisende stad als Utrecht is het als ondernemer een uitdaging om online zichtbaar te blijven. Hoe zorg je dat jouw bedrijf opvalt tussen alle andere aanbieders? Het antwoord ligt dichterbij dan je denkt: affiliate marketing. En juist op lokaal niveau kan deze aanpak het verschil maken.

In dit blog leggen we je uit waarom affiliate marketing in Utrecht dé kans is voor lokale ondernemers, delen we praktische voorbeelden en delen we tips hoe je kan beginnen.

Lees meer
Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer