Spotify advertising – nu ook adverteren op hét online muziekkanaal!

Spotify advertising – nu ook adverteren op hét online muziekkanaal!

Home » Spotify advertising – nu ook adverteren op hét online muziekkanaal!

Spotify advertising – nu ook adverteren op hét online muziekkanaal!

Spotify, wie kent het niet? Inmiddels heeft 41% van de Nederlanders een account bij deze streamingdienst. Dit aantal groeit nog elk jaar. Naast een betaald account zonder reclame heeft 50% een gratis account. Wist je dat je hier kunt adverteren? Lees snel verder voor de mogelijkheden binnen dit kanaal!

Waarom adverteren op Spotify?

Via Spotify adverteren, waarom zou je daarmee beginnen? Waarom niet kun je beter vragen! Steeds meer mensen luisteren online muziek. 48,7% hiervan gebeurt via de radio, maar steeds meer (51,3%) via digitale audio, zoals Spotify. Sinds 2012 is het streamen van audio verdubbeld. Gemiddeld luisteren mensen 17 uur per week naar streamingdiensten. 27% van de luisteraars luistert via de smartphone, 38% via de laptop. Bijna 50% van de abonnees is jonger dan 34 jaar. Uit onderzoek blijkt dat er meer aandacht wordt besteed aan advertenties op het online muziekkanaal dan die op de radio. Spotify ads worden toegespitst op interesses en relevantie voor gebruikers. Juist dáárom is Spotify een interessant marketingkanaal!

Demografie Spotify Nederland
Ad preview Spotify

Welke mogelijkheden biedt het adverteren op Spotify?

Zoals eerder gezegd krijgen mensen die een gratis abonnement hebben advertenties te horen of te zien. Je hebt de mogelijkheid om te adverteren met een audiospot of een video-ad. In een audiospot kan je gedurende 30 seconden een advertentie laten horen om met name bereik te genereren. Zelf nog geen promotiemateriaal hiervoor? Dan maakt Spotify dit voor je. Videoadvertenties zijn goed in te zetten om conversie te stimuleren. Deze worden in de Spotify App vertoond. Je kunt al adverteren vanaf 250 euro. Dit bedrag kan je per maand, week of dag uitgeven.

Welke doelgroep kun je bereiken?

Net zoals bij andere social mediakanalen kan je binnen Spotify ook targeten op verschillende doelgroepen. Naast leeftijd en geslacht kan dit op locatie, zelfs op postcodeniveau. Daarnaast kun je ook segmenteren op bijvoorbeeld type apparaat. Anders dan bij andere platforms kun je ook je doelgroep targeten op luistergedrag. Dit kan op basis van genre, playlist categorie of podcast categorie. Zo kun je dus je ads tonen aan mensen die veel naar house of Nederlandse pop luisteren. Daarnaast kun je segmenteren op interesses, zoals comedy, nieuws of reizen. Tot slot kun je ook adverteren op real-time context. Dit betekent dat mensen die op dat moment een gaming lijst aan het luisteren zijn, jouw advertentie over bijv. gaming te zien krijgen.

Spotify targeting

Aan de slag!

Zoals je ziet zijn de adverteermogelijkheden op Spotify behoorlijk divers. Met een klein budget kun je al een leuke campagne opzetten. Naast YouTube zijn er dus ook andere kanalen waar video advertising werkt; aan de slag!

blank

Hulp nodig bij het opzetten of managen van Spotify advertenties? Céline helpt je graag verder!