Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Social media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Platforms als Instagram, YouTube, Facebook en TikTok worden dagelijks gebruikt door miljoenen Nederlanders en dat aantal blijft stijgen. Daarmee blijft social media een krachtig kanaal om zichtbaarheid, interactie en betrokkenheid op te bouwen. In dit blog delen we de laatste feiten én leggen we uit waarom een gerichte socialmedia-aanpak juist nu loont.
Richan Ramkisoen,
10 apr, 2025,

Structurele groei in socialmediagebruik

Uit het jaarlijkse onderzoek van Newcom blijkt dat in 2025 inmiddels 14,4 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder actief zijn op social media. Dat zijn er ruim 2 miljoen meer dan in 2016. Deze groei onderstreept hoe stevig social media is verankerd in ons dagelijkse gedrag en daarmee ook in het communicatielandschap van organisaties.

Gebruikers worden bewuster in hun platformkeuze

Opvallend is dat gebruikers minder verschillende platforms per dag gebruiken dan in voorgaande jaren. Met name in de leeftijdscategorie 15 tot 39 jaar is het gemiddelde gedaald van 3,4 naar 3,1 platforms per dag. Ook in andere leeftijdsgroepen is deze trend zichtbaar. Gebruikers maken bewuste keuzes en zijn selectiever in waar zij hun tijd aan besteden. Dat betekent dat het voor organisaties belangrijker wordt om te weten waar hun doelgroep écht actief is en om daarop te focussen.

Dagelijks gebruik van grote platforms blijft stijgen

Hoewel het aantal gebruikte platforms per persoon daalt, groeien de grootste namen nog altijd in dagelijks gebruik:

  • Facebook blijft met circa 7 miljoen dagelijkse gebruikers een stabiel platform binnen een brede doelgroep.
  • Instagram en YouTube groeien nog altijd door en naderen elk de 4 miljoen dagelijkse gebruikers.
  • TikTok is niet meer weg te denken bij jongeren en steeds meer organisaties weten ook dit kanaal effectief in te zetten.

De punten laten duidelijk zien dat social media veel aandacht krijgt, dat geeft bedrijven een grote kans om relevant aanwezig te zijn op verschillende platformen.

Waarom investeren in social media loont

Voor organisaties zijn er volop kansen op social media, of het nu gaat om zichtbaarheid, engagement of conversie. Een doordachte strategie maakt hierin het verschil. En dat begint bij inzicht in wat werkt. Bij deze even wat voordelen op een rij:

  • Gericht bereik, ook met een beperkt budget
    Social media biedt mogelijkheden om scherp te targeten en schaalbaar te groeien – of je nu groot inzet of juist begint met een kleinere campagne.
  • Realtime inzicht en optimalisatie
    Alles is meetbaar. Daardoor kun je voortdurend bijsturen op basis van prestaties, en zo blijven bouwen aan effectiviteit.
  • Sterkere verbinding met je doelgroep
    Social media maakt organisaties toegankelijker. Door persoonlijk, relevant en consistent aanwezig te zijn, groeit de merkbetrokkenheid.
  • Ondersteuning in elke fase van de klantreis
    Van awareness tot conversie en retentie: social media ondersteunt het hele spectrum van klantinteractie.
  • Voorblijven in een competitieve markt
    Nu gebruikers kritischer zijn in hun tijdsbesteding, is het essentieel om zichtbaar én relevant te blijven binnen de juiste context.

Klaar voor een effectievere aanpak?

Wil je weten of jullie huidige socialmedia-strategie nog aansluit bij het gedrag van jullie doelgroep? Of ben je benieuwd waar ruimte ligt voor optimalisatie of groei? Bij Bloosem denken we graag met jullie mee. Van strategie tot uitvoering: wij helpen jullie het maximale uit social media te halen. Interesse? Neem dan nu contact met ons op.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer