VPTZ Nederland
VPTZ: de vergroting van hun online bekendheid
VPTZ (Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg) Nederland is de landelijke koepel voor vrijwilligersorganisaties in de palliatieve terminale zorg. De circa 13.000 deskundige vrijwilligers van deze organisaties bieden zorg en ondersteuning thuis, in hospices en soms ook in zorginstellingen. De VPTZ-lidorganisaties bieden ondersteuning aan mensen in de laatste fase van hun leven en aan hun naasten. Dit doen ze met behulp van speciaal opgeleide vrijwilligers die tijd, aandacht en ondersteuning bieden – thuis of in een hospice. VPTZ is actief door heel Nederland en werkt samen met zorgprofessionals om palliatieve terminale zorg voor iedereen toegankelijk te maken. VPTZ kwam bij Bloosem om hun (online) bekendheid te verhogen en zo de impact van de VPTZ-leden te vergroten.

44% meer websitebezoekers dan de voorgaande campagne
90% meer conversies dan de voorgaande campagne
31,6% stijging in gemiddelde sessieduur
Cost per lead van €12,34
Primaire doelstellingen
merkbekendheid VPTZ vergroten
Secundaire doelstellingen
Meer aanmeldingen voor palliatieve terminale zorg.
Het verhogen van het aantal vrijwilligers bij VPTZ.
Highlights/project in het kort
Bloosem heeft voor VPTZ een online awareness campagne gevoerd via Google Display en Meta (Facebook & Instagram). Het doel: de bekendheid van VPTZ vergroten en de doelgroep activeren om hulp te zoeken voor palliatieve terminale zorg in de thuissituatie door deskundige vrijwilligers of voor eventuele opname in een hospice. Daarnaast zou een verhoogde bekendheid van VPTZ ook moeten leiden tot een verhoging in het aantal aanmeldingen om als vrijwilliger in een hospice of in de thuissituatie actief te worden.
Uitdaging
Hoewel de zorg die ze verlenen van groot belang is, is VPTZ relatief onbekend onder het brede publiek. De uitdaging lag in het bereiken van de juiste doelgroepen: aan de ene kant mensen die (mogelijk) gebruik willen maken van palliatieve terminale zorg en aan de andere kant de vrijwilligers die zich voor VPTZ willen inzetten. Het doel was om deze doelgroepen te activeren tot interactie of conversie. In dit geval was er sprake van een conversie wanneer iemand zich aanmeldde voor palliatieve terminale zorg of om vrijwilliger te worden. Hoewel de doelgroepen van tevoren duidelijk in kaart waren gebracht, moest er nog wel onderzocht worden welke content het effectiefst was voor de doelgroepen.
Toegepaste skills bij deze case
Online Strategie
SEA - zoekmachine adverteren
Social Advertising
Web Analytics
Strategie – Oplossing – Aanpak
Om de juiste doelgroep te bereiken, zijn de doelgroepen zorgvuldig samengesteld op basis van diverse kenmerken. Er werd onder andere gekeken naar interesses (zoals zorg en welzijn), online gedrag en zoekintentie (bijvoorbeeld zoekopdrachten rondom vrijwilligerswerk in de palliatieve terminale zorg), en demografische kenmerken zoals leeftijd. De focus lag met name op vrouwen van 55 jaar en ouder, omdat deze groep vaker betrokken is bij mantelzorg of openstaat voor vrijwilligerswerk binnen de zorg. Binnen Meta is ook de doelgroep benaderd die al eerder interactie had met VPTZ-content, zoals websitebezoekers en volgers van de socialmedia pagina’s.
Binnen de gekozen strategie is op Google Display gebruikgemaakt van ‘custom intent targeting’. Hiermee is een doelgroep bereikt die actief zocht naar termen als “vrijwilliger hospice” of “zorg in de laatste levensfase”. Dit verhoogde het relevante verkeer richting de website. Op Meta (Facebook en Instagram) werd gekozen voor een combinatie van interessegerichte targeting en retargeting. Hiermee konden enerzijds zorgprofessionals worden aangesproken en anderzijds eerdere bezoekers of volgers opnieuw worden benaderd.
Gedurende de campagneperiode werd de campagne continu geoptimaliseerd. Er is geëxperimenteerd met het toevoegen van extra content om de engagement duur te verlengen, wat positief heeft uitgepakt. De resultaten werden wekelijks geanalyseerd en regelmatig gerapporteerd. Ook werden er door middel van een tussentijdse en eindevaluaties de successen en verbeterpunten gedeeld. Daarbij werd specifiek gekeken naar belangrijke KPI’s zoals vertoningen, klikken, doorklikratio, conversies, maar ook kwalitatieve indicatoren zoals tijd op de website en het type interacties. Door deze datagedreven aanpak kon er steeds gericht worden bijgestuurd om het maximale uit het budget te halen.
