Social media trends zijn voor marketeers elk jaar weer een belangrijk onderwerp om op tijd in te duiken. In dit blog nemen we daarom de top 5 Social Media Advertising trends door die in 2025 onmisbaar zijn voor een succesvolle strategie. Ontdek nu hoe jullie kunnen inspelen op deze ontwikkelingen!
Trend 1: TikTok advertising
TikTok is en blijft populair onder Gen Z, maar wordt door een brede doelgroep gebruikt. Dat maakt het voor bedrijven enorm interessant om op te adverteren. Wat belangrijk is om te weten, is dat social media door gebruikers steeds meer wordt gebruikt als zoekmachine. Daarbij wordt Google achterwege gelaten en wordt er direct in de app gezocht naar producten of trends om inspiratie op te doen. Twee belangrijke vormen van adverteren die in Nederland nog niet beschikbaar zijn, maar dit jaar waarschijnlijk wel gelanceerd worden, zijn TikTok Search Ads en TikTok Shop:
- TikTok Search Ads: Hiermee kunnen bedrijven adverteren op zoekwoorden binnen TikTok. Deze manier van adverteren is vergelijkbaar met Google Ads en ideaal om in te spelen op zoekintenties van gebruikers die al interesse hebben in een specifiek product.
- TikTok Shop: Een ingebouwde shoppingfunctie waarmee gebruikers rechtstreeks op TikTOk producten kunnen kopen, zonder de app te verlaten.
Hou deze twee manieren om te adverteren in de gaten, want de verwachting is dat dit ook snel mogelijk gelanceerd gaat worden in Nederland! En omdat TikTok in Nederland steeds een grotere speler wordt, kan dit met name voor B2C érg interessant zijn. Hebben jullie hulp nodig met Social Advertising? Laat het ons weten via het formulier!
Trend 2: Short-form video voor adverteren
Short-form video’s zijn niet meer van sociale media weg te denken met Reels op Instagram, Shorts op YouTube en natuurlijk ook op TikTok. Maar ook voor Social Media Advertising zijn korte video’s ideaal:
- Video’s passen als advertentie goed tussen de andere content op social media.
- Een korte sterke video werkt goed om de aandacht te trekken.
- Video’s kunnen vaak ook organisch en voor ingezet worden.
Korte video’s kunnen daarnaast in korte tijd vaak meer informatie vertellen dan een statisch beeld met tekst en passen goed bij het soort video dat veel wordt bekeken. Veel – maar niet alle – gebruikers hebben namelijk steeds vaker de voorkeur voor korte, krachtige content.
In 2024 heeft LinkedIn daarnaast ook een videofeed geïntroduceerd. Deze is nog in de testfase, maar er wordt over uiteenlopende (professionele) onderwerpen video’s gedeeld. Je kunt het zien als een mooie toevoeging op de nieuwsbrief van LinkedIn, waar gebruikers óók al interessante content op kunnen delen.

Tip: Combineer short-form video met SEO door rekening te houden met zoekvragen en deze te beantwoorden in jullie video’s. Naast dat platforms zoals TikTok en YouTube deze relevante content belonen door deze hoger te laten ranken in zoekresultaten van het platform zelf, worden video’s ook steeds belangrijker in de zoekresultaten van Google! Wil je hier meer over weten? Lees dan ook onze blog met SEO-tips voor 2025.
Trend 3: LinkedIn berichtenadvertenties
LinkedIn blijft natuurlijk hét professionele social media platform, het platform voor recruitment én ideaal voor B2B-marketing. Kijk in 2025 daarom ook vooral goed naar nieuwe advertentieformaten, zoals de Messaging Ads, Thought Leadership Ads en Gespreksadvertenties.
- Messaging Ads zijn gesponsorde berichten die rechtstreeks naar de inbox van LinkedIn-gebruikers worden gestuurd. Dit zorgt voor een persoonlijke benadering die ideaal is voor leadgeneratie.
- Thought Leadership Ads: Bij Thought Leadership advertenties staat de focus op kennisdeling en het persoonlijke verhaal van iemand van een organisatie, niet de organisatie zelf. Het zorgt hierdoor voor een andere, persoonlijke insteek, die niet vanuit het bedrijf óver het bedrijf wordt geschreven, maar enigszins van buitenaf, via succesverhalen of inzichten. Dit zorgt voor een andere autoriteit over het onderwerp en het kan voor meer engagement zorgen.
- Gespreksadvertenties worden net als Messaging Ads gestuurd in de vorm van een LinkedIn-bericht en worden aan gebruikers getoond op basis van een ingestelde doelgroep, maar het is niet verplicht om een interesse toe te voegen. Omdat er meerdere CTA’s kunnen worden toegevoegd, is dit een persoonlijke manier van adverteren met veel potentie voor interactie.
De kracht van deze advertenties zit ‘m in de directe, persoonlijke benadering. Tegelijkertijd kun je de advertenties breed inzetten, zonder complexe targeting! Heb je hulp nodig met adverteren op LinkedIn? Laat het ons weten via het formulier!
Trend 4: AI in Social Advertising
Ook voor Social Advertising is AI ondertussen een onmisbare tool geworden. AI kan namelijk handig ingezet worden voor contentcreatie en daarmee helpen om processen te versnellen, ideeën te genereren en een deel van de organische content te creëren. Belangrijk bij contentcreatie blijft natuurlijk de authenticiteit van jullie als bedrijf en jullie tone of voice. Dat menselijke is jullie kracht!
Daarnaast kun je ook steeds meer implementaties verwachten. Meta heeft bijvoorbeeld Llama en LinkedIn zorgt bijvoorbeeld voor verschillende AI-gegenereerde suggesties voor advertenties en headers om deze zo verder te stroomlijnen, maar ook targeting kan worden uitgebreid met AI. Onmisbaar dus als je jullie campagnes op het volgende niveau wilt krijgen!
Hebben jullie hulp nodig met Social Advertising, waarbij de laatste AI-functies ook worden geïmplementeerd voor de beste resultaten? Laat het ons weten via het formulier!
Trend 5: Social commerce voor e-commerce
Verschillende platforms hebben hun ‘seamless shopping-ervaringen’ uitgebreid, waarbij gebruikers binnen een sociale media app hun aankopen kunnen doen, zonder een externe website te hoeven bezoeken. Daardoor groeit social commerce – het kopen en verkopen van producten via social media – in 2025 verder door. Zoals we zeiden komt TikTok Shop eraan, maar ook Instagram heeft hun shoppingfuncties uitgebreid. Ook daarvoor geldt dat afrekenen binnen Instagram alleen nog live is in de VS, maar dat er wordt gekeken naar uitbreiding naar Europa!

Deze ontwikkeling speelt in op gemak: gebruikers hoeven niet langer een externe website te bezoeken, maar het hele aankoopproces, van ontdekken tot afrekenen, vindt in een paar klikken plaats binnen een app. Binnen e-commerce is het daarom belangrijk dat jullie producten makkelijk te vinden én te verkopen zijn, met name via Instagram en TikTok. Daarbij zijn sterke productfoto’s en -video’s die opvallen in social feeds onmisbaar op deze visuele platforms.
Boost jullie Social Media Advertising met Bloosem
Hulp nodig met Social Advertising? Of het nu gaat om de mogelijkheden van adverteren op TikTok, B2B-marketing via LinkedIn of oplossingen voor e-commerce: bij Bloosem zijn we up-to-date over de laatste social trends en ontwikkelingen rondom Social Advertising en willen we deze net als jullie graag zo snel mogelijk implementeren voor de beste resultaten. Meer weten? Neem dan vooral contact met ons op!