E-mailmarketing bestaat al lang, maar blijft een belangrijk marketinginstrument. Maar hoe val je op in die steeds overvoller wordende inbox en zorg je dat zoveel mogelijk mensen de e-mail openen en doorklikken? In dit blog vind je verschillende tips en tricks om jullie e-mailmarketing strategie te optimaliseren.
Optimalisatietip 1. Onderhoud en update de e-maildatabase
Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, is het updaten van jullie database. De lijst regelmatig updaten, kan jullie e-mailmarketing aanzienlijk verbeteren. Het versturen van e-mails naar ontvangers die nog geïnteresseerd zijn in jullie content is niet alleen effectiever, maar ook relevanter. Er zijn twee groepen in een e-maildatabase die vaak wat extra aandacht verdienen: bouncers en inactieve ontvangers.
- Inactieve ontvangers: Dit zijn abonnees die al een tijd geen enkele e-mail meer hebben geopend. Het is zonde als zij je content niet te zien krijgen. Een goede manier om deze groep weer actief te krijgen, is via een heractivatiecampagne.
- Bouncers: Dit zijn de ontvangers bij wie je e-mails om de een of andere reden niet worden afgeleverd. Zorg ervoor dat je deze groep opvolgt met een aantal geoptimaliseerde e-mails om ze weer te betrekken. Misschien is het adres incorrect of zit er een tijdelijk probleem. Door deze groep te benaderen, vergroot je de kans dat ze de volgende keer wel interactie hebben met jullie mailings.
Lukt het na een heractivatiecampagne nog steeds niet om inactieve ontvangers te bereiken? Dan is het beter om hun e-mailadressen uit jullie database te verwijderen. Dit helpt niet alleen om prestaties van jullie e-mailmarketing te verbeteren, maar zorgt er ook voor dat de e-mails alleen worden gestuurd naar mensen die écht geïnteresseerd zijn in wat jullie te bieden hebben.
Optimalisatietip 2. Gebruik meerdere soorten mailings voor meer succes
De nieuwsbrief is misschien wel het bekendste soort e-mail. Het is een effectieve manier om jullie doelgroep op vaste momenten te bereiken. Maar er zijn nog veel meer type e-mails die kunnen worden ingezet voor e-mailmarketing. En nee, dit hoeven echt niet altijd salesgerichte e-mails te zijn. Denk bijvoorbeeld aan service mails, zoals een update over een bestelling, of een verjaardagsmail om een klant in het zonnetje te zetten.
Als jullie al verschillende soorten mailings inzetten, overweeg dan de volgende stap om dit te verbeteren: stuur e-mails die aansluiten bij elke fase van de customer journey. Zo blijven jullie op het juiste moment in beeld bij klanten en vergroot je hun betrokkenheid met jullie bedrijf. Zorg er wel voor dat je de ontvangers niet overspoelt met e-mails. Het draait allemaal om de juiste balans en timing!
Optimalisatietip 3. Speel in op de kracht van korte e-mails
Je zou misschien het liefste een hele blogtekst in een e-mail willen stoppen, maar onthoud dat een e-mail geen blog is. Ontvangers scannen binnen enkele seconden of ze de e-mail interessant genoeg vinden om verder te lezen. Als je e-mail te lang is of te veel onderwerpen bevat, zullen lezers sneller afhaken. Bovendien kan een lange e-mail soms niet volledig worden weergegeven, wat er juist voor zorgt dat je boodschap verloren gaat.
Het is daarom belangrijk om jullie e-mails kort en bondig te houden. Blijf to-the-point en maak direct duidelijk wat je wilt overbrengen. Zo vergroot je de kans dat de lezer betrokken blijft en jouw boodschap goed ontvangt.
Optimalisatietip 4. Maak e-mails mobielvriendelijk
Het grootste deel van de e-mails wordt gelezen op een smartphone. Het lezen van een e-mail op een mobiele telefoon is echter heel anders dan op een desktop. Door de kleinere schermgrootte ziet de lay-out er anders uit. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel belangrijk om jullie e-mails zo te ontwerpen dat ze goed leesbaar zijn op een mobiel scherm én op een desktop.
Gebruik bijvoorbeeld een enkele kolom in de mobiele versie van de e-mail, en zorg ervoor dat afbeeldingen en koppen niet te groot zijn. Dit voorkomt dat de ontvanger moet inzoomen of eindeloos moet scrollen om de e-mail goed te kunnen lezen.
Een ander belangrijk aspect om in gedachten te houden is de donkere modus. Veel mensen gebruiken deze instelling om minder fel wit licht te zien, wat prettiger is voor de ogen. Wanneer een mobiel is ingesteld op donkere modus, verandert de achtergrondkleur van je e-mail naar zwart. Dit kan invloed hebben op de leesbaarheid van de tekst als je hier geen rekening mee hebt gehouden. Zorg er dus voor dat jullie e-mails ook in donkere modus goed leesbaar blijven door bijvoorbeeld lichte tekstkleuren en contrasterende knoppen te gebruiken.
Optimalisatietip 5. Check de resultaten van jullie e-mailmarketing
Een e-mail versturen is stap één, maar de resultaten bekijken en analyseren is stap twee. Je wilt natuurlijk weten wat een e-mailcampagne heeft opgeleverd en of je eventuele aanpassingen moet maken. Maar welke resultaten moet je precies in de gaten houden?
Lange tijd was de klikratio de belangrijkste maatstaf voor het meten van succes. Hoewel dit aangeeft hoeveel ontvangers op de e-mail hebben geklikt, zegt het nog niets over de kwaliteit van die klikken. Wat echt telt is de conversieratio. Dit percentage laat je direct zien hoe effectief je e-mail was door te tonen hoeveel ontvangers daadwerkelijk een specifieke actie hebben voltooid, zoals een aankoop doen, een formulier invullen of zich aanmelden voor een evenement. Het conversiepercentage biedt waardevolle inzichten in de prestaties van je e-mailcampagne en helpt je te begrijpen hoe goed je e-mails bijdragen aan jullie doelen.
E-mailmarketing optimaliseren met Bloosem
Heb je na het lezen van dit blog weer genoeg inspiratie opgedaan om jullie e-mailmarketing te optimaliseren? Fijn! Heb je nog vragen of behoefte aan extra hulp bij het verbeteren van jullie e-mailmarketing en -campagnes? Neem gerust contact op met ons! Wat jullie uitdaging ook is, we staan klaar om je verder te helpen met e-mailmarketing.