Affiliate marketing ook de dupe van Google update

Als online marketeer met zoekmachine campagnes kan het je niet ontgaan zijn; Google gaf vrijdag 19 februari jl. een flinke make-over aan haar zoekresultatenpagina op desktop. Werk je wat minder direct met Google, bijvoorbeeld als affiliate marketeer, dan is je misschien opgevallen dat je campagne een slecht weekend had. Wat is er gebeurd en waarom heeft Google invloed op je affiliate campagne?

Wat Google deed…

We gaan er hier niet te uitgebreid op in, maar we leggen even kort uit wat de update inhield. Google verwijderde de zoekresultaten in de rechterkolom. Dit is in lijn met de zoekresultaten van Google op mobiel. En mobiel staat bij Google centraal! Wat overblijft zijn vier – in plaats van drie – premium posities én maximaal 3 advertenties onderaan de pagina. Wat we nog wel zien aan de zijkant zijn shopping resultaten (zogenaamde PLA’s; product listing ads).
Dat ziet er dus zo uit (op keyword ‘sim only’):

Google Update februari
… en de impact die we verwachten binnen Google kanalen

De impact binnen directe Google marketing kanalen is te merken, want:

  • Veel zoekresultaten hebben géén organische zoekresultaten meer boven de fold. Dit resulteert in dalingen in CTR, traffic en organische conversies.
  • Binnen SEA zal de strijd om de vier premium posities nog heviger worden. Impressies zullen dalen en klikprijzen zullen stijgen.

Misschien valt het allemaal wel mee binnen de ‘Google kanalen’, de wijziging is alleen voor desktop en branded search haalt voor de meeste adverteerders toch het leeuwendeel binnen. Maar voor affiliate verwachten we een behoorlijke impact in sommige sectoren. Hoe komt dat?

Traffic voor een affiliate
Allereerst: realiseer je als adverteerder dat de beste affiliates in jouw sector concurrenten zijn in Google. Een affiliate website, of die nou leuke content publiceert of prijzen vergelijkt, heeft ook gewoon traffic nodig. Die traffic wordt soms dubieus ingekocht op vreemde netwerken, maar de meeste van jouw grotere partners zijn voor bezoekers net zo afhankelijk van Google als jijzelf. Zij ranken dus zowel organisch als met SEA campagnes op relevante keywords voor hun eigen én dus ook jouw business. En daar zit dus de impact.

De impact op affiliate SEO

Het grootste gedeelte van de betere affiliates is SEO koning. Zowel op nieuwere segmenten als op sommige traditionele markten zoals telecom, concurreer je als adverteerder keihard in de organische zoekresultaten met minimaal één affiliate partner. Wat zijn die jongens toch slim en snel! Maar hier zit (denken wij) dus ook de impact: affiliates die volledig afhankelijk zijn van SEO rankings zijn het meest de dupe van Google’s update. Zeg maar dag tegen het resultaat boven de fold. En als je er nog net wel boven prijkt heb je maar liefst vier advertentieresultaten boven je van adverteerders die er veel geld voor over hebben daar te staan. Vanwege dat hevige gevecht boven je is de kans dat de SEA marketeer nog een tandje harder aan de CTR van zijn advertenties trekt groot. Ook de vele SEA-extensies maken een organisch zoekresultaat minder opvallend.

De impact op affiliate SEA

Niet alle affiliates werken op basis van alleen SEO. Concepten als vinden.nl maar ook prijsvergelijkers en sommige meta-searchers zijn ook gewoon in de betaalde resultaten te vinden. Soms alleen om het SEO resultaat te versterken. Heb je ook SEA campagnes in beheer of Google je regelmatig op dé keywords voor jouw business? Dan is het je ongetwijfeld opgevallen dat deze affiliate advertenties zelden bovenaan de pagina te vinden zijn. Doorgaans settelen zij voor de lagere klikprijzen aan de zijkant (posities 4 en lager).

Afbeelding zijkant resultaten affiliate

 

Dit vooral omdat het lastig is de CTR en quality score van advertenties te evenaren en een affiliate zich dus blauw zal betalen voor de premium posities. En dát is lastig rendabel te krijgen met een performance based vergoedingsmodel.

Slecht nieuws dus voor die affiliates, want die posities zijn er niet meer. De kans dat zij in de top 4 gaan komen is klein, en dus zul je bezoekers die via de affiliate voor jou kozen gaan missen.

Mobile first?

De Google update is in lijn met de zoekresultaten van Google op mobiel. Daar hadden we al alleen premium posities en was er überhaupt al weinig organisch te vinden in je (kleine) scherm. De focus van Google op mobiel is natuurlijk niet vreemd; trots presenteerden zij dat het eindelijk het jaar is van mobiel. Sinds eind 2015 overstijgen mobiele zoekopdrachten die op desktop (!) 1 Ding is zeker; de traditionele affiliate is zeker niet altijd ‘mobile ready’. En dat is niet gek, want als de webshop mobiel niet converteert valt er geen performance vergoeding te scoren. En als we eerlijk zijn weten we allemaal dat daar nog veel te verbeteren valt. De waarde van mobiel is voor hen dus nog steeds niet groot.
De grotere publishers die wél mobile ready zijn en hun traffic ook vrijwel helemaal uit social en apps halen, zijn zelden nog affiliates op performance basis. Met een reden, want het is gewoon nog geen rendabele manier om mobile traffic om te zetten in omzet. Wat we hieruit kunnen concluderen is dat mobiel in traditionele affiliate marketing nog niet veel impact zal hebben.

Kortom

We verwachten een negatieve impact op affiliate door Google’s update. De resultaten van affiliate zijn namelijk in veel sectoren zeer nauw verweven met de desktop rankings in de zoekmachine. Het zal voor sommige adverteerders heftiger zijn dan voor anderen. Het ligt er mede aan hoe je affiliate programma is opgebouwd en hoe je grotere affiliates aan traffic komen. Daarnaast is het concurrentieveld en de ‘mobile readiness’ van je business natuurlijk ook een bepalende factor.

Wil jij weten of en welke impact de Google update heeft op jouw affiliate business? BlooSEM helpt je graag!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

2 Comments

  1. Zijn er misschien cijfers qua dalingen? Hoeveel % minder CTR/traffic?

    • Isabelle Westra Isabelle Westra schreef:

      Bedankt voor je reactie! Er zijn geen concrete cijfers bekend, het is erg moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen omdat het van erg veel variabelen afhangt; hoe goed een affiliate site rankte voor de update, wat een publisher heeft gedaan om hun ranking te verbeteren, hoeveel budget een publisher heeft voor paid advertising. Ook hangt het af van de concurrentie per branche. Dit zou je dus eigenlijk per case moeten bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *