Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

De 10 e-mails in de customer journey

Hoe speel je via e-mail marketing in op de customer journey? In dit blog gaan we langs 10 verschillende soorten mailings die je binnen de customer journey kunt inzetten. Benieuwd welke dat zijn? Lees nu verder!
Chimène Lubbers,
22 okt, 2024,

Binnen de customer journey wil je natuurlijk je potentiële klanten betrokken houden en leiden naar de conversie. E-mailmarketing is daar een effectieve tool in. Essentieel is om je bij elke soort mail die je stuurt af te vragen waarom het interessant is om de lezer op dat moment op de hoogte te stellen van wat je deelt.

Door de mails te baseren op de verschillende fasen van de customer journey heb je in ieder geval al een duidelijkere ‘waarom’. In dit blog gaan we langs 10 verschillende soorten mailings die je binnen de customer journey kunt inzetten.

E-mailmarketing in de See-Think-Do-Care strategie

Bij Bloosem hanteren we de See-Think-Do-Care strategie die Google heeft ontworpen. Deze fasen omvatten de fasen die een consument, prospect of lead online doorloopt – meestal zonder dat deze het zelf bewust doorheeft.

Door je e-mail bewust aan te passen aan deze fasen, kun je ook je mailing effectief inzetten. Daarvoor is dan ook precies dit blog. Hierbij geldt wel dat elk type mail inhoudelijk kan variëren op basis van wat je biedt! Als B2B-bedrijf kan dat er anders uitzien dan bij B2C. Zo zal je bij B2C meer acties of kortingen delen, terwijl het bij B2B meer gaat om een langdurige relatie opbouwen via gratis content en behulpzame informatie.

Hieronder vind je kort de type e-mails dat bij de See, Think, Do of Care fase hoort. Daarna vertellen we kort wat over iedere type e-mail, zodat je je eigen e-mailstrategie effectiever op kunt stellen.

FaseType e-mail
See1. Inschrijving nieuwsbrief
2. Welkomstmail/-campagne
Think3. Online oriëntatie
4. Remindermail
Do5. Servicemail/moment van transactie
6. Bevestiging bestelling/conversie
Care7. Levering
8. Up & Cross-sell campagne
9. Enquête over dienst
10. Review achterlaten

De 10 verschillende soorten mailings binnen de customer journey

1. Bevestiging inschrijving nieuwsbrief

Deze ligt voor de hand. Als je een nieuwsbrief hebt, dan wil je natuurlijk dat mensen zich inschrijven. Nadat ze zich hebben ingeschreven (bijvoorbeeld via het formulier op je website), ben jij natuurlijk superblij. Laat dit weten door een bevestiging te sturen om ze te bedanken voor hun inschrijving. Veel online winkels geven bijvoorbeeld 10% korting wanneer iemand zich inschrijft. Dit kan een effectieve manier zijn om een consument uit te nodigen om te converteren, maar het is optioneel. 

2. Welkomstcampagne

Waar de bevestiging voor het inschrijven op de nieuwsbrief meer een bedankje is, kun je hier meer vertellen over jullie als organisatie. De welkomstcampagne is namelijk bedoeld om de nieuwe inschrijver op je nieuwsbrief meer te vertellen over wie jullie zijn en wat jullie doen. Je kunt de inschrijver bijvoorbeeld uitleggen hoe deze optimaal van jullie dienst gebruik zou kunnen maken, maar ook meer informatie delen via een casestudie. Het is belangrijk om relevante content te delen die aansluit op de interessegebieden van de ontvanger. Zo bouw je vertrouwen op en verhoog je de kans op verdere interactie.

3. Lead nurturing 

Lead nurturing e-mails met als doel om de relatie met een potentiële klant te versterken. Vaak is dit in de vorm van waardevolle content, een heads-up over een (gratis) webinar of een whitepaper die meer inzichten biedt in de branche of jullie organisatie. Daarnaast is het een laagdrempelige, maar niet te opdringerige manier om jullie onder de aandacht te brengen. De lead nurteringmails hoeven niet te worden verstuurd omdat de ontvanger is geabonneerd op jullie nieuwsbrief, maar kan ook omdat deze via een leadformulier in jullie contactlijst is terechtgekomen. Het is belangrijk om de juiste informatie op de juiste momenten van de customer journey te delen met de lead. Dit kan door geautomatiseerde e-mails uit een flow die gebaseerd is op basis van de interesses van de lead, of andere informatie die je hebt verkregen.

4. Remindermail

“Vergeet niet om …”. Remindermails zijn essentieel voor alle conversies die afhangen van een bevestiging. Een remindermail kan de juiste trigger zijn om het volledige proces af te ronden. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een offerteaanvraag of het afronden van een aankoop, maar ook voor het aanmelden voor een webinar kan een remindermail handig zijn. De remindermail kan daarom ook op verschillende acties een opvolging zijn. Naast een vol winkelmandje, kan het ook de uitnodiging tot een actie (het downloaden van of aanmelden voor iets) zijn die eerder niet is afgerond, zowel op de website als bij een eerdere mail. 

Het niet volledig afronden van een proces, of dat nu een download, aanmelding of aankoop is, kan een bewuste keuze zijn. Zorg er daarom voor dat je remindermail vriendelijk is en de lezer niet forceert iets te doen, maar eerder beloont. Informeer de ontvanger bijvoorbeeld over welke voordelen het afronden van het beoogde proces heeft. Het is een doelgerichte mail en met de juiste insteek kan het ervoor zorgen dat de ontvanger overgaat van de Think naar de Do fase.

5. Servicemail/moment van transactie

De servicemail is de mail die wordt verstuurd vóór een transactie om een prospect te informeren over belangrijke informatie. Bijvoorbeeld omdat een product weer op voorraad is, een latere levering, omdat de inschrijvingen voor een training weer geopend zijn, of een ander belangrijke update. Wat belangrijk is bij een servicemail is dat ze informerend zijn. Natuurlijk kun je bij het informeren over een aflopend abonnement de lezer van de mail er op wijzen dat ze nu weer een nieuw abonnement op jullie dienst kunnen afsluiten, maar het moet niet te opdringerig zijn. 

6. Bevestiging bestelling/conversie

De bestelling is geplaatst, de data voor de training is bekend, of er moet een dag ingepland worden om de marketingstrategie te bespreken. Deze mail draait om de bevestiging van wat voor jou een conversie is. Dat kan ook de bevestiging van het downloaden van een whitepaper zijn, of het inschrijven voor een webinar. Hou het kort maar krachtig en deel vooral wat de ontvanger moet weten. 

7. Levering

Of je nu een product of dienst verkoopt, B2C of B2B: de ‘levering’ is voor de ontvanger hét moment waar het om draait. Ook deze bevestiging moet essentiële informatie bevatten. Per bedrijf, product of dienst kan dit natuurlijk enorm verschillen. Het kan gaan om zowel de link voor een webinar zijn, als bevestiging van de levering van een bestelling.

8. Up & Cross-sell campagne

Een tijdje na het leveren van de oorspronkelijke conversie, kan een moment zijn om een gerelateerd product of dienst onder de aandacht te brengen. Het is natuurlijk het beste als de aanbeveling gepersonaliseerd is en ook echt past bij de eerdere conversie. Hoe meer relevantie, hoe hoger de kans op succes. Wees vooral niet opdringerig, maar zie het als een extra service die goed bij de behoefte van de klant kan passen. Een cross-sell zou mooi zijn, maar je klanten tevreden houden is natuurlijk ook belangrijk.

9. Enquête over dienst of product

Hierbij gaat het om een interne enquête die checkt hoe bijvoorbeeld het bestelproces was of hoe het contact met een medewerker van de klantenservice was. Deze inzichten zijn vooral voor jullie zelf en helpen jullie uiteindelijk bij het verbeteren van producten, diensten of processen binnen het bedrijf. Het is belangrijk om hierbij ook de voordelen van de klant te benoemen, zoals een verbeterde service. Hou de enquête kort en simpel. Dat zorgt ervoor dat mensen snel hun input kunnen geven, maar je er ook verzekerd van bent dat het wordt afgemaakt.  

10. Review achterlaten

Openbare reviews zijn super waardevol voor jullie merk. Het helpt potentiële nieuwe klanten niet alleen om vertrouwen te krijgen in jullie als bedrijf, maar kan ook iemand in de oriënterende ‘Think’-fase helpen om voor jullie te kiezen.

Het kan enorm helpen om een klant te vragen om een review te schrijven. Ze kunnen hun feedback uiten over jullie of over wat ze bij jullie hebben gekocht of afgenomen. Je kunt er een beloning aan koppelen, maar het is vooral belangrijk om ze te bedanken voor hun tijd en te laten weten dat hun inzet jullie verder helpt. Niet iedereen zal dezelfde ervaring hebben, dus er kunnen ook verbeterpunten in de openbare review staan. Het mooiste zou zijn als er wel een onderscheidende of positieve kwaliteit in staat, die uitnodigend is voor een volgende potentiële klant om met jullie in zee te gaan. Als jullie dienst dankzij de review nog nét wat beter wordt, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Al met al een waardevolle laatste mail in het volledige proces.  

Jullie e-mailmarketing via Bloosem

Geïnspireerd, maar heb je niet de capaciteit om een volledige e-mailstrategie op te stellen? Ook daar kunnen we je mee helpen. We helpen je graag met jullie e-mailmarketing naar het volgende niveau tillen. Als het daar nog te vroeg voor is, kunnen we je ook helpen op strategisch vlak. Meer weten? Neem contact met ons op via het contactformulier aan de rechterkant of bezoek onze contactpagina.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer