Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

In Nederland zijn er meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Door vergrijzing groeit deze groep alleen maar. Mensen kunnen daarom om uitlopende redenen moeite hebben met het gebruiken van digitale diensten, websites en apps. Toegankelijkheid is echter een fundamenteel recht, vandaar dat de European Accessibility Act (EAA) tot leven is geroepen. In dit blog lees je wat de gevolgen zijn voor bedrijven die met name online gefocust zijn.
Timo Harmankaya,
3 apr, 2025,

De European Accessibility Act (EAA) in het kort

Leveranciers van online-producten en diensten moeten zich houden aan het volgende:

  • Toegankelijke digitale kanalen: websites en apps moeten duidelijk en toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking.
  • Duidelijke uitleg van diensten: Uitleg over diensten en producten moet goed te begrijpen zijn.
  • Toegankelijk informatie delen: Informatie moet toegankelijk gedeeld worden, bijvoorbeeld via hulpapparaten of alternatieve formats.
  • Meerdere contactopties: Een klantenservice moet verschillende contactmogelijkheden bieden, zodat iedereen geholpen kan worden.
  • Toegankelijkheidsverklaring: Een duidelijke verklaring moet op de website beschikbaar zijn. Deze beschrijft hoe de dienst toegankelijk is en welke maatregelen zijn genomen.

Het doel van de EAA

Het doel van de European Accessibility Act is om iedere burger van de Europese Unie in dezelfde mate de mogelijkheid te bieden om zonder problemen of hulp van anderen gebruik kan maken van websites en apps, ook mensen met een beperking. Ongehinderde toegang tot technologie als telefoons en tablets, informatie op websites en zelfstandige gebruik kunnen maken van diensten zorgt ervoor dat deze groep burgers kan meedoen met de rest van de samenleving, via:

  • Producten en diensten die digitaal toegankelijk zijn.
  • Digitaal toegankelijke producten en diensten tegen lagere prijzen.
  • Minder drempels bij toegang tot vervoer, onderwijs en de open arbeidsmarkt.
  • Meer baanmogelijkheden waar expertise op het gebied van toegankelijkheid nodig is.

Het gevolg van de European Accessibility Act

De introductie van de EAA betekent dat niet alleen (semi-)overheid, maar alle bedrijven zich moeten gaan houden aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. In de praktijk moeten websites en apps volgens Authoriteit en Consument en Markt, die de EAA voor online diensten zal handhaven, aan vier basisprincipes voldoen:

  • Waarneembaar: informatie moet zichtbaar en hoorbaar zijn via ondertiteling bij video’s, beschrijvingen bij afbeeldingen, aanpasbare lettergrootte en duidelijke contrasten tussen tekst en achtergrond
  • Bedienbaar: websites (en apps) moeten gemakkelijk te gebruiken zijn, niet alleen met een muis, maar ook met toetsenbord of spraakbesturing. 
  • Begrijpelijk: websites en apps moeten begrijpelijk zijn, met een eenvoudige inhoud en duidelijke knoppen, behulpzame foutmeldingen en een duidelijke structuur
  • Robuust: een website moet op verschillende apparaten en browsers te bezoeken zijn.

Eisen van de European Accessibility Act

De uitgebreide eisen kunnen worden gevonden in de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.1. Daarin staan onder andere de eisen voor de kleurcontrasten en tekstalternatieven voor afbeeldingen in detail beschreven. In de praktijk gaat het om

  • Toegankelijkheid van digitale kanalen, zoals websites en apps.
  • Duidelijke uitleg van diensten: Uitleg over diensten en producten moet duidelijk en goed te begrijpen zijn.
  • Toegankelijk informatie delen: Informatie moet toegankelijk gedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld via hulpapparaten of alternatieve formats.
  • Meerdere contactopties: Klantenservice moet verschillende contactmogelijkheden bieden, zodat iedereen geholpen kan worden.
  • Toegankelijkheidsverklaring: Een duidelijke verklaring moet beschikbaar zijn die beschrijft hoe de dienst toegankelijk is en welke maatregelen zijn genomen.

Voor wie geldt de European Accesibility Act?

De EAA geldt voor een breed aanbod aan online en digitale diensten:

  • Webshops en websites die diensten aanbieden, alles van het verkopen van kleding tot het laten bezorgen van eten.
  • Bankdiensten en financiële diensten, bijvoorbeeld internetbankieren.
  • Telecommunicatie, inclusief de websites en apps van providers.
  • Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix en Spotify.
  • E-books, computers, betaalterminals en zelfbedieningsapparatuur voor bijvoorbeeld tickets.
  • Transportgerelateerde diensten, zoals ticketautomaten en websites.
  • Online platforms voor reserveringen en aankopen.

Uitzonderingen van de EAA

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen voor de EAA.

  • Kleine bedrijven, bedrijven met minder dan 10 werknemers en een jaaromzet onder de 2 miljoen euro, vallen buiten de verplichtingen van de EAA. Tegelijktijd wordt het wel aangeraden om toch zo toegankelijk mogelijk te zijn.
  • Er is een overgangsperiode van 5 jaar voor digitale producten en diensten die vóór juni 2025 zijn gepubliceerd zijn.

SEO-Audit of content voor jullie website?

Wil je er zeker van zijn dat jullie website technisch in orde is en duidelijke content bevat? Voor beide kun je terecht bij Bloosem. Voor jullie content kijken we o.a. naar wie jullie doelgroep is en waar jullie op gevonden willen worden. Daarna kunnen we helpen met het volledige proces, van de initiële brainstorm tot het uitwerken van de content. Natuurlijk doen we dit in duidelijke, heldere taal, die ook aan de richtlijnen van de EAA voldoet.

Met een technische SEO-audit, checken we of de website technisch gezien goed in elkaar zit. Met de resultaten van de scan gaan we aan de slag om aspecten als de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en aanpasbaarheid en 404 pagina’s. Interessant? Neem contact met ons op!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer