Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

De conversiepixel van Meta

Ga je adverteren op Facebook en Instagram dan wil je natuurlijk wel dat je resultaten kan meten en doelgroepen kan opbouwen op basis van je eigen websitedata. Dat kan met de Meta Pixel: een stukje code die je toevoegt aan jouw website, zodat data verzameld kan worden.
Kim Platenkamp,
26 jul, 2024,

Wat is de Facebook-pixel?

De Facebook-pixel is een uniek stukje code die je toevoegt aan de gehele website. Door deze code toe te voegen is het mogelijk om de effectiviteit van campagnes te meten. Met de Meta pixel kun je de volgende drie dingen doen:

  • Retargetingdoelgroepen maken
  • Conversies bijhouden
  • Meer sales genereren: stel automatische biedingen in door mensen te targeten van wie de kans groot is dat zij overgaan tot een belangrijke conversie, zoals een aankoop.

Dit stukje script installeert bij een websitebezoeker een cookie in zijn webbrowser die onder andere bijhoudt welke pagina’s zijn bezocht en welke acties zijn uitgevoerd door de gebruiker. Denk daarbij aan gebeurtenissen als het bladeren door de shop, klik op een belangrijke button of een aankoop. Deze data wordt verzonden naar de Meta en die kan deze data koppelen aan een (indien aanwezig) actief Facebook- of Instagramaccount.

Welke voordelen geeft de Meta-pixel mij?

De Facebook-pixel implementeer je op iedere pagina van je website. Zodra deze is geïmplementeerd kun je in de Meta Business Manager doelgroeplijsten maken van belangrijke pagina’s en gebeurtenissen. Deze data blijft bewaard voor maximaal 180 dagen. Er zijn twee type doelgroeplijsten die je kan aanmaken met behulp van de Meta pixel:

  • Retargetingdoelgroepen: Het is mogelijk om hele specifieke doelgroepen te maken op basis van de URL. Wil je een doelgroep maken van iedereen die op zoek is naar een ‘jurk’ of naar een product van een bepaald merk? Dat kan! Maar je kan ook een doelgroep maken van je gehele website. Er is dus heel veel mogelijk! Je kan zoveel doelgroepen maken als je zelf wil, maar voor het overzicht raden wij aan niet super veel doelgroepen te maken en eerder te groeperen.
  • Doelgroepen op basis van conversies: wij raden je ook aan om doelgroepen aan te maken op basis van conversies. Bijvoorbeeld een doelgroep van iedereen die in de afgelopen 180 dagen een aankoop heeft gedaan. Deze kun je uitsluiten van andere campagnes, zodat je ze niet nog een keer benaderd. Maar je kan ze in de toekomst ook inzetten voor cross- of up-sellcampagnes.

Van deze custom audiences kun je ook weer lookalike doelgroepen aanmaken, waarbij Meta gaat kijken welke andere gebruikers lijken op jouw websitebezoekers. Dit kan heel erg effectief zijn voor campagnes die gericht zijn op merkbekendheid.

Welke conversies kan ik meten met de Meta pixel?

De Meta pixel geeft de mogelijkheid om met slechts één stukje script negen gebeurtenissen / conversies te meten. Dit zijn:

  • Zoeken
  • Inhoud weergeven
  • Toevoegen aan winkelmandje
  • Toevoegen aan verlanglijstje
  • Betaalproces starten
  • Betalingsgegevens toevoegen
  • Aankoop
  • Lead
  • Registratie voltooien

Gebeurtenissen zijn bepaalde acties die worden uitgevoerd naar aanleiding van je campagnes op Facebook of Instagram. De gebeurteniscode stelt je in staat om acties bij te houden en te gebruiken bij het adverteren, zoals het optimaliseren van je advertenties met als doel om zoveel mogelijk nieuwsbrief inschrijvingen te verkrijgen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de ‘lead’ gebeurteniscode installeren op de bedankpagina na het inschrijven op je nieuwsbrief.

Hoe installeer ik de Meta pixel?

Het meest makkelijke en betrouwbare is om de Meta pixel te installeren via Google Tag Manager. Wij kunnen jullie hierbij ondersteunen. Wil je het liever zelf doen? Dan biedt Meta een uitgebreide handleiding.

Controleer of de Meta pixel werkt

Zodra de pixel is geïmplementeerd kun je in het de Meta Business Manager controleren of de pixel correct is geïnstalleerd. Twijfel je? De Meta Pixel Helper is een Chrome Extensie om te checken of alles goed werkt. Daarnaast kun je in de Events Manager binnen het advertentiebeheer ook test events doen. Dit werkt heel simpel: je bezoekt vanuit de Events Manager de website en gaat dan door de website navigeren door te klikken en ook test conversies te doen. Wanneer je dit doet wordt ook binnen de testomgeving in het advertentiebeheer zichtbaar wat er allemaal gemeten is.

Wil je meer weten over de meetbaarheid van Meta campagnes of heb je andere vragen over adverteren op Meta? Neem dan contact op met Bloosem!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer