Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

De stap van bron/medium naar kanalen in Google Analytics

Google voegt trafficbronnen samen tot ‘kanaalgroepen’. In dit blog leggen wij uit hoe dit werkt en hoe je zelf de kanalen in verschillende rapporten aan kan passen.
Timo Harmankaya,
24 nov, 2015,

1. STANDAARD KANAALGROEPEN

Trafficbronnen

Een kanaal is niet hetzelfde als een trafficbron. Het is een verzameling van verschillende bronnen die onder de noemer van een bepaald(e) kanaal(definitie) vallen. Kanaal is dus een extra variabele die is afgeleid van bron-medium. Standaard hanteert Google Analytics de onderstaande kanalen, die vrijwel identiek zijn aan het medium – uitgezonderd direct.

2. CUSTOM KANAALGROEPEN

Betaald verkeer wordt opgesplitst in waar het vandaan komt. Zo valt bijvoorbeeld contenttargeting in het Google Display Netwerk onder ‘Display’. Alles wat niet te classificeren is valt onder ‘Other’.

Verder kun je voor paid search een reeks branded keywords opgeven, waardoor je paid search opgesplitst wordt in branded en non-branded.

Tips:

default channel group
  • Het is met name handig om dit voor je belangrijkste extra kanalen te doen (bijvoorbeeld e-mailingen, affiliates, structurele marketingacties, communicatie etc.), aangezien dit veel tijd bespaart.
  • Wanneer je een kanaal aanpast, verandert dit niet bron/medium/campaign. Echter, je verandert de samenstelling van het kanaal niet met terugwerkende kracht (vergelijkbaar met conversies).
  • Deze wijzigingen gelden alleen voor jouw account en voor de dataweergave waar je het aanmaakt, pas wanneer deze ‘gepromoot’ wordt geldt het voor alle gebruikers. Handig hierbij is om een kopie te maken van de ‘default’ en pas in de kopie je eigen kanalen te definiëren. Dit voorkomt dat je structureel andere kanalen/data ziet dan andere mensen.

3. KANALEN IN MULTICHANNEL RAPPORTEN

De multichannel rapportages in Google Analytics staan volledig op zichzelf en hebben zelfs een eigen API. In de context van kanalen zijn hier wat extra mogelijkheden. De custom kanalen die je zelf definieert in dit rapport werken namelijk anders dan de kanalen in de andere rapporten. Net als kanaalgroepen kun je zelf een kanaal definiëren op basis van een aantal voorwaarden. Alleen hier wordt het als label meegegeven (een soort segment). Deze regel bepaalt welke verkeersbronnen in het kanaal worden opgenomen.

kanaalgroep

De verschillen met de standaard rapporten zijn:

  • Kanalen kunnen met terugwerkende kracht worden aangepast
  • Data wordt niet vastgelegd in een variabele die je voor andere rapporten kan gebruiken
  • Settings zijn persoonlijk, je moet deze dus delen met anderen (net als segmenten)
  • Geen codes vereist

Wij adviseren om zaken in de MCF-rapporten te testen, want;

  1. Wijzigingen zijn niet permanent.
  2. Wijzigingen zijn standaard persoonlijk.
  3. Gevolgen voor attributie kunnen invloed hebben op andere partijen.

Tip: werk van gedetailleerde naar brede definities!  Kanaalgroepen werken als een filter met een hiërarchie, oftewel als je aan de definitie van kanaal 1 voldoet, maar ook aan die van kanaal 5 wordt je aan kanaal 1 toegevoegd.

Kort samengevat:

Google Analytics vertaalt referrer-string naar bron/medium/campaign combinaties, waarbij custom tagging voorrang krijgt. Vervolgens wordt source-medium o.b.v. een voorwaarde in een extra variabele weggeschreven; standaard kanaalgroepering. Deze voorwaarden kun je naar wens aanpassen om een eigen draai te geven aan je kanalen. Hulp nodig met het inrichten van Google Analytics 4? Neem dan contact op met Bloosem!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Dat social media populair is, dat weten we wel. Maar wist je ook dat het gebruik ervan ook nog steeds stijgt? De groep gebruikers is divers en de platformen die vooral populair zijn onder jongeren, worden ook steeds breder gebruikt, wat ze nét nog wat interessanter maakt voor bedrijven. In deze blog lees je alles over hoeveel mensen social media gebruiken en waarom het voor bedrijven goed is om daarop te marketen.

Lees meer
De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

In Nederland zijn er meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Door vergrijzing groeit deze groep alleen maar. Mensen kunnen daarom om uitlopende redenen moeite hebben met het gebruiken van digitale diensten, websites en apps. Toegankelijkheid is echter een fundamenteel recht, vandaar dat de European Accessibility Act (EAA) tot leven is geroepen. In dit blog lees je wat de gevolgen zijn voor bedrijven die met name online gefocust zijn.

Lees meer
AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer