Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

De stap van bron/medium naar kanalen in Google Analytics

Google voegt trafficbronnen samen tot ‘kanaalgroepen’. In dit blog leggen wij uit hoe dit werkt en hoe je zelf de kanalen in verschillende rapporten aan kan passen.
Timo Harmankaya,
24 nov, 2015,

1. STANDAARD KANAALGROEPEN

Trafficbronnen

Een kanaal is niet hetzelfde als een trafficbron. Het is een verzameling van verschillende bronnen die onder de noemer van een bepaald(e) kanaal(definitie) vallen. Kanaal is dus een extra variabele die is afgeleid van bron-medium. Standaard hanteert Google Analytics de onderstaande kanalen, die vrijwel identiek zijn aan het medium – uitgezonderd direct.

2. CUSTOM KANAALGROEPEN

Betaald verkeer wordt opgesplitst in waar het vandaan komt. Zo valt bijvoorbeeld contenttargeting in het Google Display Netwerk onder ‘Display’. Alles wat niet te classificeren is valt onder ‘Other’.

Verder kun je voor paid search een reeks branded keywords opgeven, waardoor je paid search opgesplitst wordt in branded en non-branded.

Tips:

default channel group
  • Het is met name handig om dit voor je belangrijkste extra kanalen te doen (bijvoorbeeld e-mailingen, affiliates, structurele marketingacties, communicatie etc.), aangezien dit veel tijd bespaart.
  • Wanneer je een kanaal aanpast, verandert dit niet bron/medium/campaign. Echter, je verandert de samenstelling van het kanaal niet met terugwerkende kracht (vergelijkbaar met conversies).
  • Deze wijzigingen gelden alleen voor jouw account en voor de dataweergave waar je het aanmaakt, pas wanneer deze ‘gepromoot’ wordt geldt het voor alle gebruikers. Handig hierbij is om een kopie te maken van de ‘default’ en pas in de kopie je eigen kanalen te definiëren. Dit voorkomt dat je structureel andere kanalen/data ziet dan andere mensen.

3. KANALEN IN MULTICHANNEL RAPPORTEN

De multichannel rapportages in Google Analytics staan volledig op zichzelf en hebben zelfs een eigen API. In de context van kanalen zijn hier wat extra mogelijkheden. De custom kanalen die je zelf definieert in dit rapport werken namelijk anders dan de kanalen in de andere rapporten. Net als kanaalgroepen kun je zelf een kanaal definiëren op basis van een aantal voorwaarden. Alleen hier wordt het als label meegegeven (een soort segment). Deze regel bepaalt welke verkeersbronnen in het kanaal worden opgenomen.

kanaalgroep

De verschillen met de standaard rapporten zijn:

  • Kanalen kunnen met terugwerkende kracht worden aangepast
  • Data wordt niet vastgelegd in een variabele die je voor andere rapporten kan gebruiken
  • Settings zijn persoonlijk, je moet deze dus delen met anderen (net als segmenten)
  • Geen codes vereist

Wij adviseren om zaken in de MCF-rapporten te testen, want;

  1. Wijzigingen zijn niet permanent.
  2. Wijzigingen zijn standaard persoonlijk.
  3. Gevolgen voor attributie kunnen invloed hebben op andere partijen.

Tip: werk van gedetailleerde naar brede definities!  Kanaalgroepen werken als een filter met een hiërarchie, oftewel als je aan de definitie van kanaal 1 voldoet, maar ook aan die van kanaal 5 wordt je aan kanaal 1 toegevoegd.

Kort samengevat:

Google Analytics vertaalt referrer-string naar bron/medium/campaign combinaties, waarbij custom tagging voorrang krijgt. Vervolgens wordt source-medium o.b.v. een voorwaarde in een extra variabele weggeschreven; standaard kanaalgroepering. Deze voorwaarden kun je naar wens aanpassen om een eigen draai te geven aan je kanalen. Hulp nodig met het inrichten van Google Analytics 4? Neem dan contact op met Bloosem!

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Channable: onderscheid je binnen eCommerce

Channable: onderscheid je binnen eCommerce

Anno 2024 is de online concurrentie voor webshops enorm. Hoe onderscheid je je van concullega’s die hetzelfde product verkopen? Wat als je je doelgroep op verschillende kanalen anders wil aanspreken? En hoe maak je je campagnes rendabel? Een antwoord op deze vragen is Channable. Channable maakt feedmanagement namelijk een stuk simpeler, wat veel tijd scheelt. In dit blog leggen we uit wat Channable precies is en wat de voordelen zijn.

lees meer
Bloosem is één van de beste digital marketingbureaus van Nederland!

Bloosem is één van de beste digital marketingbureaus van Nederland!

We zijn enorm trots om te kunnen delen dat Bloosem in de FONK150 voor Best Agencies in 2024 staat! De FONK150 is een ranglijst van FONK magazine met de top marketing- en communicatiebureaus van Nederland. Er is gekeken welke bureaus de meest tevreden klanten hebben, hoe ze scoren op creativiteit en hoe goed ze hun opdrachtgevers helpen als business. 

lees meer