Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

‘’Een duik in de wereld van Cookies’’

In de digitale wereld van vandaag spelen cookies een cruciale rol in het bijhouden van onze online activiteiten. Van functionele cookies tot first party cookies en third party cookies, ze hebben allemaal verschillende doelen en implicaties. In dit blogartikel zullen we een gedetailleerde blik werpen op deze verschillende vormen van cookies, hun functies en de mogelijke impact van hun verdwijnen.
Timo Harmankaya,
23 nov, 2023,

Welke cookies zijn er en hoe verschillen ze?

Functionele Cookies

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van een website. Ze zorgen ervoor dat de website goed werkt en onthouden bijvoorbeeld de inhoud van je winkelwagen op een e-commerce site of je inlogstatus op een sociaal netwerk. Dit zijn dan ook cookies die een website nodig hebben, deze kun je als bezoeker niet afwijzen. 

First Party Cookies

First party cookies zijn kleine tekstbestanden die geplaatst worden op je computer door de bezochte website. Zij slaan informatie zoals gebruikersvoorkeuren en winkelwageninhoud op. Deze cookies verschaffen de beheerder inzicht in bezoekersgedrag, zoals bezochte pagina’s, verblijfsduur, en locatie. Acceptatie door bezoekers is nodig, dus niet alle website-eigenaren hebben volledige toegang tot deze gegevens. 

Third Party Cookies

Third party cookies worden geplaatst door andere domeinen dan de website die je bezoekt. Adverteerders en andere externe entiteiten gebruiken third party cookies om je surfgedrag over verschillende websites te volgen. Hierdoor kunnen ze gerichte advertenties tonen op basis van je interesses en online gedrag. Daarom zijn deze cookies ook uitermate geschikt voor remarketing. 

Kenmerken van de cookies

  • Functioneel: Essentiële sitefunctionaliteit, beheerd door de bezochte website.
  • First party: Onthouden gebruikersvoorkeuren, beheerd door de bezochte website.
  • Third party: Volgen surfgedrag voor gerichte advertenties, beheerd door externe adverteerders.

Third party cookies verdwijnen! Waarom en wanneer?

Third party cookies verdwijnen door groeiende privacyzorgen en strengere wetgeving, zoals de AVG en CCPA, die expliciete toestemming eisen voor het verzamelen van persoonlijke gegevens. Browsers zoals Chrome, Safari en Firefox moeten voldoen aan striktere privacyregels. Safari en Firefox hebben Third Party Cookies al geblokkeerd. Google heeft de uitfasering van Third Party Cookies al meerdere keren uitgesteld en onlangs werd bekend dat Third Party Cookies in Google Chrome niet volledig gaan verdwijnen. Het is nog onbekend wat Google wel gaat veranderen, wordt dus vervolgd!

Wat voor impact heeft het verdwijnen?

Het verdwijnen van Third Party Cookies heeft een grote impact op advertentiepersonalisatie en wordt complexer door het gebrek aan gebruikersdata. Dit dwingt adverteerders om creatiever te zijn in hun targeting. Ook wordt het meten van marketingeffectiviteit uitdagender door beperkte tracking. Deze veranderingen benadrukken de noodzaak van transparantie, privacy, en inventiviteit in de toekomst van online adverteren. Het is dus van belang dat bedrijven zich ontwikkelen in privacy vriendelijkere alternatieven voor gepersonaliseerde advertenties:

  • Het gebruik van first party data wordt belangrijker, waarbij je strengere privacyregels moeten naleven. 
  • Innovatie in technologie, zoals kunstmatige intelligentie, wordt cruciaal voor relevante advertenties zonder Third Party Cookies. 
  • Consumenten zullen meer betrokkenheid en waardevolle inhoud verwachten, terwijl adverteerders nauwer zullen samenwerken met uitgevers voor nauwkeurige, vrijwillig gedeelde gegevens.
  • Er zal meer gebruik worden gemaakt van het bestaande contextueel adverteren, waarbij je aansluit op inhoud.
Contextueel adverteren voorbeeld

Bereid je voor op een tijdperk zonder Third Party Cookies

Cookies zijn een integraal onderdeel van onze online ervaring, maar hun landschap verandert snel. Het begrijpen van de verschillende soorten cookies en hun impact is essentieel voor zowel gebruikers als professionals in de digitale wereld. Terwijl we ons in een tijdperk van toenemende privacy bezorgdheid bevinden, is het cruciaal om te anticiperen op veranderingen in de cookie-technologie en creatieve manieren te vinden om gepersonaliseerde online ervaringen te bieden. Als bedrijf zijnde moet je dus alvast goed nadenken over hoe jij je de bepaalde doelgroep nu bereikt en hoe je dit zonder de Third Party cookies gaat aanpakken. Ben jij klaar voor deze nieuwe uitdaging en heb jij de zaken op orde? Zo niet, blijf kalm en contacteer Bloosem! 

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer