Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.
Timo Harmankaya,
6 mrt, 2025,

Wat is first-party data?

Goeie vraag. In het kort is first-party data elke vorm van data die zelf wordt verzameld en bewaard, specifiek met de toestemming van de websitebezoeker.

Daar staat third-party data tegenover, waarbij data van verschillende bronnen wordt gebruikt om een zo compleet mogelijk plaatje te krijgen van een websitebezoeker. Dit was jarenlang de standaard: externe websites gebruikte cookies om data over de gebruikers op jullie website te verzamelen. Dit ging echter ten koste van de privacy van jullie websitebezoekers. Daarnaast is het door de strengere regelgeving rondom privacy, en het zichtbaar maken van het feit dat er bepaalde data wordt gemeten en gedeeld met partners, een stuk minder effectief geworden.

Terug naar first-party data. First-party data zorgt dus als een alternatief dat de privacy van de gebruiker waarborgt. Deze data kan op verschillende manieren worden verzameld en opgeslagen of eerst worden gefilterd voordat het naar andere platforms wordt doorgestuurd. Voor het verzamelen van first-party data is het belangrijk om met de juiste voorbereiding te starten. In dit blog vind je daarom 5 belangrijke aspecten om goed over na te denken voor de activatie.

Bewust meten: weet welke data er nodig is

De beste data is de data die helpt om jullie doelen beter inzichtelijk te maken. In plaats van alle mogelijke data te meten, is het goed om te specificeren welke data jullie willen meten. Door privacy-bewust te meten, behoud je meer van de privacy van jullie gebruikers, maar door van tevoren te bepalen wát jullie willen meten, kun je ook beter bepalen hóe jullie het willen meten. Een betere meting zorgt voor betere data; data die weer kan worden ingezet voor het optimaliseren van campagnes. 

  • Weet welke data je voor jullie marketing wil verzamelen – en hoe jullie die data vervolgens gaan gebruiken.
  • Betere data zorgt ervoor dat jullie beter datagedreven beslissingen kunnen maken.
  • Zorg voor de juiste technische middelen voor het verzamelen van de data.

Oplossing en data-integratie: wat wordt jullie strategie?

Naast dat first-party data een oplossing is om third-party data te vervangen, is de implementatie ook een belangrijk moment om te beslissen wat jullie specifiek met het beheren van de data willen behalen. Omdat first-party data ervoor zorgt dat je meer kunt meten, kan het weer zorgen voor nieuwe inzichten. Maar wat gaan jullie daarmee doen? Is het doel om alleen conversies te maximaliseren, of is het doel breder dan dat? Bijvoorbeeld de data gebruiken voor betere deals of jullie website te optimaliseren.

De data verzamelen

Zonder te meten kun je niets verbeteren. First-party data kan op verschillende manieren worden verzameld en verwerkt. We zullen er twee uitlichten: server-side tagging en analyseprogramma Matomo.

  • Via server-side tagging kan er vanaf jullie website data worden verzameld. Deze data wordt omgeleid via een eigen server, waar deze data kan worden gefilterd. Op die manier hebben jullie aan de ene kant de belangrijkste informatie, maar kunnen privacygevoelige gegevens ook uit de weggehaald worden. Dit zorgt voor meer controle over welke data er wordt doorgestuurd, bijvoorbeeld naar Google Analytics, Microsoft Ads of Meta, wat een grote impact kan hebben op de privacy van jullie gebruikers. De data kan daarnaast gecontroleerd en gecorrigeerd worden voor inconsistenties, voordat het naar een analysetool wordt gestuurd. Dat verhoogt de kwaliteit van de data.
  • Een andere optie is een analyseprogramma als Matomo, waarbij de data wordt opgeslagen op een eigen server en niet wordt doorgestuurd naar andere platforms voor de analyse. Een ander voordeel is dat Matomo volledig kan werken zonder cookies, waardoor er geen toestemming nodig is voor het verzamelen van de data. Dit heeft natuurlijk invloed op de data en kan voor enige beperkingen van de analyse zorgen. 

Het analyseren van de data

De data wordt verzameld. En dan? GA4 en andere analysetools als Matomo en Piwik Pro kunnen helpen om de inzichten duidelijk te maken. Daarbij is het natuurlijk het fijnst als de tool ook de privacy waarborgt – aangezien dat een essentieel onderdeel is voor first-party data. Bij Bloosem helpen we jullie met het opzetten van een duidelijk dashboard, zodat de data goed gemeten wordt. Alleen door de webdata goed te meten kan het ook daadwerkelijk gebruikt worden!

Onze oplossingen voor first-party data

Bij Bloosem kunnen we jullie helpen met zowel server-side tagging als met het opzetten en beheren van Matomo. We kijken daarbij naar wat jullie willen meten en welke oplossing het beste bij jullie past. Zo zorgen wij voor een goede activatie en meting. Meer weten? Bekijk onze pagina over privacy-proof meten, of neem contact met ons op via het formulier rechts op de pagina. Wij kijken graag welke oplossing het beste voor jullie is.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Al sinds 2010 voert onderzoeksbureau Newcom het grootste onderzoek naar social media uit onder de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Dankzij dit onderzoek is er elk jaar interessante data over het gebruik van social media in Nederland. Als organisatie is het ook goed om te beseffen hoeveel tijd gebruikers spenderen op verschillende kanalen. Want dit zijn ook de platformen waar jullie naamsbekendheid, betrokkenheid en leads uit kunnen halen. Dus op welke kanalen bevindt jullie doelgroep zich?

Lees meer