Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.
Timo Harmankaya,
6 mrt, 2025,

Wat is first-party data?

Goeie vraag. In het kort is first-party data elke vorm van data die zelf wordt verzameld en bewaard, specifiek met de toestemming van de websitebezoeker.

Daar staat third-party data tegenover, waarbij data van verschillende bronnen wordt gebruikt om een zo compleet mogelijk plaatje te krijgen van een websitebezoeker. Dit was jarenlang de standaard: externe websites gebruikte cookies om data over de gebruikers op jullie website te verzamelen. Dit ging echter ten koste van de privacy van jullie websitebezoekers. Daarnaast is het door de strengere regelgeving rondom privacy, en het zichtbaar maken van het feit dat er bepaalde data wordt gemeten en gedeeld met partners, een stuk minder effectief geworden.

Terug naar first-party data. First-party data zorgt dus als een alternatief dat de privacy van de gebruiker waarborgt. Deze data kan op verschillende manieren worden verzameld en opgeslagen of eerst worden gefilterd voordat het naar andere platforms wordt doorgestuurd. Voor het verzamelen van first-party data is het belangrijk om met de juiste voorbereiding te starten. In dit blog vind je daarom 5 belangrijke aspecten om goed over na te denken voor de activatie.

Bewust meten: weet welke data er nodig is

De beste data is de data die helpt om jullie doelen beter inzichtelijk te maken. In plaats van alle mogelijke data te meten, is het goed om te specificeren welke data jullie willen meten. Door privacy-bewust te meten, behoud je meer van de privacy van jullie gebruikers, maar door van tevoren te bepalen wát jullie willen meten, kun je ook beter bepalen hóe jullie het willen meten. Een betere meting zorgt voor betere data; data die weer kan worden ingezet voor het optimaliseren van campagnes. 

  • Weet welke data je voor jullie marketing wil verzamelen – en hoe jullie die data vervolgens gaan gebruiken.
  • Betere data zorgt ervoor dat jullie beter datagedreven beslissingen kunnen maken.
  • Zorg voor de juiste technische middelen voor het verzamelen van de data.

Oplossing en data-integratie: wat wordt jullie strategie?

Naast dat first-party data een oplossing is om third-party data te vervangen, is de implementatie ook een belangrijk moment om te beslissen wat jullie specifiek met het beheren van de data willen behalen. Omdat first-party data ervoor zorgt dat je meer kunt meten, kan het weer zorgen voor nieuwe inzichten. Maar wat gaan jullie daarmee doen? Is het doel om alleen conversies te maximaliseren, of is het doel breder dan dat? Bijvoorbeeld de data gebruiken voor betere deals of jullie website te optimaliseren.

De data verzamelen

Zonder te meten kun je niets verbeteren. First-party data kan op verschillende manieren worden verzameld en verwerkt. We zullen er twee uitlichten: server-side tagging en analyseprogramma Matomo.

  • Via server-side tagging kan er vanaf jullie website data worden verzameld. Deze data wordt omgeleid via een eigen server, waar deze data kan worden gefilterd. Op die manier hebben jullie aan de ene kant de belangrijkste informatie, maar kunnen privacygevoelige gegevens ook uit de weggehaald worden. Dit zorgt voor meer controle over welke data er wordt doorgestuurd, bijvoorbeeld naar Google Analytics, Microsoft Ads of Meta, wat een grote impact kan hebben op de privacy van jullie gebruikers. De data kan daarnaast gecontroleerd en gecorrigeerd worden voor inconsistenties, voordat het naar een analysetool wordt gestuurd. Dat verhoogt de kwaliteit van de data.
  • Een andere optie is een analyseprogramma als Matomo, waarbij de data wordt opgeslagen op een eigen server en niet wordt doorgestuurd naar andere platforms voor de analyse. Een ander voordeel is dat Matomo volledig kan werken zonder cookies, waardoor er geen toestemming nodig is voor het verzamelen van de data. Dit heeft natuurlijk invloed op de data en kan voor enige beperkingen van de analyse zorgen. 

Het analyseren van de data

De data wordt verzameld. En dan? GA4 en andere analysetools als Matomo en Piwik Pro kunnen helpen om de inzichten duidelijk te maken. Daarbij is het natuurlijk het fijnst als de tool ook de privacy waarborgt – aangezien dat een essentieel onderdeel is voor first-party data. Bij Bloosem helpen we jullie met het opzetten van een duidelijk dashboard, zodat de data goed gemeten wordt. Alleen door de webdata goed te meten kan het ook daadwerkelijk gebruikt worden!

Onze oplossingen voor first-party data

Bij Bloosem kunnen we jullie helpen met zowel server-side tagging als met het opzetten en beheren van Matomo. We kijken daarbij naar wat jullie willen meten en welke oplossing het beste bij jullie past. Zo zorgen wij voor een goede activatie en meting. Meer weten? Bekijk onze pagina over privacy-proof meten, of neem contact met ons op via het formulier rechts op de pagina. Wij kijken graag welke oplossing het beste voor jullie is.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer