Lookalikes? Wat zijn dát? Bij een Demand Gen Google Ads campagne heb je de mogelijkheid om ‘lookalike-segmenten’ te maken. Dat zijn groepen mensen die bepaalde kenmerken delen met anderen uit een bestaande doelgroeplijst, met first-party data. Op basis van die first-party gegevens worden er andere potentiële klanten getarget, die vergelijkbare kenmerken hebben en daardoor op een bestaande doelgroep lijken. Vandaar de naam lookalikes.
De voordelen van lookalikes inzetten
Via lookalikes kun je dus je first-party data gebruiken om jullie doelgroep verder uit te breiden. Zeker nu het onduidelijk is hoe lang third-party cookie data nog gebruikt zal worden, is het goed om méér te doen met je first party gegevens. Daarnaast heeft het ook andere voordelen:
- Je kunt nieuwe klanten bereiken die vergelijkbare kenmerken hebben van bestaande klanten, waardoor jullie doelgroepen effectief en gericht worden uitgebreid.
- Een lookalike-segment wordt voortdurend vernieuwd op basis van activiteit van gebruiken, wat zorgt voor de meest actuele lijst aan klanten in jullie campagnes.
- Je hebt meer controle over je doelgroep. Je hebt namelijk de keuze uit drie bereikopties: smal, gebalanceerd of breed, waardoor je kunt kiezen uit een grotere overeenkomst of een groter bereik.
- Je kunt verschillende lijsten maken van lookalikes, zodat je jullie content er specifiek op kunt laten aansluiten.
Best practices voor het maken van lookalike-segmenten voor Demand Gen
Ga je aan de slag met lookalikes voor je Demand Gen Google Ads campagne? Hou dan wel rekening met de volgende aspecten. Zo kun je je bereik maximaliseren en de meest relevante nieuwe doelgroep bereiken:
- Zorg altijd voor goede klantenlijsten. Gebruik vooral ook verschillende lijsten, zodat je deze kunt testen en kunt zien wat de resultaten zijn per lijst. Zo kun je daar bij volgende campagnes weer op inspelen.
- Het is belangrijk om de meest relevante klanten te gebruiken voor jullie lijst. Zorg er daarom voor dat de lijsten voor de lookalike-segmenten gebruikers bevatten die het sterkst overeenkomen met jullie (recent) converterende gebruikers.
- Met een eigen budget zal het lookalike-segment effectiever zijn. Een tè laag budget voor je lookalikes zal een stuk minder effectief zijn, wat natuurlijk zonde is.-
- Je kan een lookalike ook aan een bestaande campagne toevoegen, maar dat heeft ook gevolgen voor je budget van die campagne. Zorg ervoor dat je genoeg budget inzet voor je lookalike-segment. Je kunt het makkelijkst onderscheid maken tussen je huidige lijst en de lookalikes door een aparte campagne aan te maken voor het lookalike segment.
Hulp nodig bij jullie Demand Gen Google Ads campagnes?
Missen jullie capaciteit of beschikbare uren om jullie Demand Gen campagnes uit te breiden met lookalike-segmenten? Bloosem staat voor jullie klaar. Zowel voor het opzetten van Demand Gen advertenties als gebruiken van lookalike-segmenten. Klinkt dat interessant? Neem dan vooral contact met ons op, via het formulier rechts op deze pagina, of via onze contactpagina.