Met YouTube Shorts jouw doelgroep bereiken

Met YouTube Shorts jouw doelgroep bereiken

Home » Met YouTube Shorts jouw doelgroep bereiken

Met YouTube Shorts jouw doelgroep bereiken

YouTube Shorts: wat zijn het en hoe kun je ze inzetten om je doelgroep te bereiken? YouTube Shorts is een relatief nieuwe functie van YouTube, speciaal ontworpen voor het maken en delen van korte video’s. Benieuwd naar wat YouTube Shorts kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder!



Wat zijn het?

YouTube Shorts zijn korte, verticale video’s van maximaal 60 seconden lang. Je vindt ze terug op een speciale Shorts-balk op je homepagina op YouTube of tussen je abonnementen. De functie werd geïntroduceerd als antwoord op de enorme populariteit van korte video’s op platforms zoals TikTok en Instagram Reels. Deze zijn vooral populair onder de doelgroep Gen Z.

YouTube Shorts biedt een gebruiksvriendelijke manier om creatieve content te maken en te delen met een breed publiek. Het bevat ook verschillende functies zoals muziek, filters, tekst en andere tools om video’s te bewerken en te verbeteren.

YouTube Shorts maken

Je kunt deze korte video’s heel gemakkelijk met je mobiele telefoon opnemen of uploaden vanuit je galerij en bewerken in de app. Het wordt aangeraden om de video’s te delen met een resolutie in full HD (1080×1920). Een video met een lagere kwaliteit valt direct negatief op. YouTube Shorts worden verticaal getoond, dus probeer ze ook zo te filmen. Mocht je horizontaal hebben gefilmd, is dat geen ramp. Het ziet er alleen iets minder mooi uit; je krijgt namelijk randen om je video. Muziek kan tevens een mooie bijdrage leveren aan de video. Je kan muziek inzetten op de voorgrond van de video, of inzetten als achtergrondmuziek.  YouTube biedt zelf een bibliotheek met muziek zonder copyright waaruit je kan kiezen, of kies een eigen audiofragment.

Screenshot YouTube Shorts

Voordelen van YouTube Shorts

Je kunt dus is een korte tijd snel en eenvoudig informatie overbrengen op de kijker. Je kunt de Shorts makkelijk bewerken met je telefoon. Hierbij kun je een tal van creatieve tools en effecten inzetten om je video nog mooier te maken.

Een ander groot voordeel is dat je je zichtbaarheid enorm kan vergroten. YouTube Shorts heeft op dit moment al 1,5 miljard gebruikers per maand! Je hebt dus een enorm bereik en krijgt er snel nieuwe abonnees bij. Het is een goede manier om nieuwe kijkers nieuwsgierig te maken naar andere video’s op je kanaal; je kunt namelijk ook Shorts maken van een langere video. Long-form content blijft ook belangrijk om je te verbinden met je publiek. De combinatie van korte en langere video’s is de beste manier om te groeien in zichtbaarheid. Video’s van YouTube scoren hoger in Google dan video’s op andere platformen, de korte variant dus ook.

Het is ook nog eens gemakkelijk te meten: in YouTube kan je goed Je gegevens bijhouden en inzien hoe jouw video’s presteren.

Nadelen van YouTube Shorts

Deze nieuwe videovorm heeft ook een aantal nadelen. Omdat de video’s maar maximaal 60 seconden mogen duren, heb je niet de mogelijkheid om een lang verhaal te vertellen of een diepgaande boodschap over te brengen. Wel kan je hiermee je kijkers nieuwsgierig maken naar een andere, langere video op je kanaal.

Daarnaast is er geen ruimte voor een beschrijving bij de video. Dit blokkeert weer de mogelijkheid om extra diepgang te geven aan je video’s.

Adverteren op YouTube

Door advertenties te plaatsen bij YouTube video’s en/of Shorts, kun je je zichtbaarheid vergroten. Echter kan dit alleen bij Shorts die op een desktop worden bekeken. Op dit moment wordt zo’n 95% van de Shorts bekeken op een mobiele telefoon. Het plaatsen van advertenties bij alleen Shorts gaat je dus niet veel opleveren. Wil je videoadvertenties inzetten op YouTube om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te vergroten of je websiteverkeer te verhogen, is het dus verstandig deze ook te plaatsen bij long-form video’s.

YouTube Shorts van langere video’s worden veel bekeken en hebben een enorm bereik. Het plaatsen van videoadvertenties is dus een efficiënte manier van adverteren om je marketingdoelstellingen te behalen.

Patricia paarse achtergrond

Meer weten over YouTube Shorts en hoe jij dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Patricia!