Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

Adverteren op YouTube: maak de perfecte start met deze tips

YouTube, daar kunnen we niet meer omheen; het is het grootste videoplatform ter wereld en de grootste zoekmachine na Google. Grote kans dat jij ook je doelgroep kunt bereiken met adverteren op YouTube.
Patricia Netten,
3 jun, 2024,

YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers die dagelijks honderden miljoenen uren aan video’s bekijken. En wist je dat meer dan de helft van de gebruikers YouTube bekijkt op een mobiel apparaat? Het aantal mensen dat dagelijks naar video’s op YouTube kijkt blijft groeien. Met de recente toevoeging van YouTube Shorts wordt het platform nog veelzijdiger.

Wat heb je nodig om te adverteren op YouTube?

Adverteren op YouTube is erg eenvoudig. Je hoeft enkel je YouTube-kanaal te koppelen aan je Google Ads-account. Het is mogelijk om meerdere kanalen aan één Google Ads-account te koppelen, maar niet andersom. Zorg voor hoogwaardige video’s die geschikt zijn voor YouTube-advertenties, met aanbevolen videolengtes van 6, 15, en 30 seconden. Hoewel er geen strikte maximale lengte is, wordt maximaal 3 minuten aangeraden, langere video’s worden doorgaans minder goed bekeken.

Adverteren op YouTube: dit zijn de mogelijkheden

In Google Ads zijn er verschillende advertentiemogelijkheden om je videocampagnes op te zetten en klanten op verschillende manieren aan te spreken op YouTube en video partnerwebsites. Hier zijn de beschikbare mogelijkheden:

  • InStream-advertenties (over te slaan): Skippable InStream-advertenties bieden kijkers de optie om de advertentie na 5 seconden over te slaan. Adverteerders betalen alleen wanneer kijkers 30 seconden bekijken (of de volledige advertentie) of bij interactie, dus afgerekend op basis van kosten per weergave. 
  • InStream-advertenties (niet over te slaan): Niet-skippable InStream-advertenties worden afgespeeld vóór, tijdens of na andere video’s en kunnen niet worden overgeslagen. Adverteerders betalen op basis van kosten per 1.000 vertoningen (CPM).
  • In-feed videoadvertenties: Deze advertenties bestaan uit een thumbnail-afbeelding van de video met een korte tekst en verschijnen tussen video’s in de ‘Home’-feed van YouTube op mobiele apparaten. De videolengte kan variëren. Afgerekend op basis van thumbnail klik. 
  • Bumperadvertenties: Korte, niet-skippable advertenties van maximaal 6 seconden, bedoeld voor een snelle impact en afgerekend op een CPM-basis.
  • Outstream-advertenties: Worden getoond op video partnerwebsites, uitsluitend voor mobiele weergave, en afgerekend op een CPM-basis..
  • Masthead-advertenties: Premium, opvallende advertenties bovenaan de YouTube-startpagina, specifiek voor grote adverteerders en afgerekend op een CPM-basis. Alleen beschikbaar op basis van een reservering.  
  • Horizontale en verticale video’s: Naast horizontale video’s zijn verticale video’s ook heel belangrijk. Verticale video’s kunnen gebruikt worden in verschillende campagnes, waaronder in-feed, in-stream, YouTube Zoeken en YouTube Shorts. YouTube Shorts zijn korte video’s van maximaal 60 seconden.  Het toevoegen van een verticale video aan video-actiecampagnes kan 10-20% meer conversies opleveren dan horizontale video’s, vooral voor YouTube Shorts. Buiten YouTube bereiken de verticale video’s ook Google-video partners.

Tips voor adverteren op YouTube

  • Bepaal duidelijke doelen: Definieer heldere doelstellingen voor je YouTube-campagne. Wil je meer merkbekendheid, websiteverkeer, conversies of betrokkenheid? Een duidelijk doel helpt bij het kiezen van de juiste advertentie-indeling en strategie.
  • Gebruik doelgroep targeting: Maak gebruik van de uitgebreide targetingopties binnen Google Ads om je advertenties te richten op specifieke demografische gegevens, interesses, locaties en meer. Verfijn je doelgroep om ervoor te zorgen dat je advertenties worden weergegeven aan de juiste mensen. Houd wel rekening met een frequentie cap, zodat je voorkomt dat je dezelfde advertentie te vaak aan dezelfde gebruikers toont.
  • Optimaliseer voor mobiel: Aangezien veel YouTube-gebruikers video’s bekijken op mobiele apparaten, zorg ervoor dat je advertenties geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Houd rekening met een korte aandachtsspanne en maak gebruik van pakkende visuals en boodschappen. Vergeet ook het gebruik van verticale video’s niet. 
  • Experimenteer met verschillende indelingen: Probeer verschillende advertentie-indelingen, zoals skippable in-stream, non-skippable in-stream, bumperadvertenties, en meer. Test wat het beste werkt voor jouw doelgroep en campagnedoelen. Verticale video’s kunnen bijvoorbeeld effectief zijn, vooral voor YouTube Shorts.
  • Meet en Analyseer Resultaten: Gebruik de analyse functies van Google Ads en Analytics om de prestaties van je YouTube-campagnes te meten. Belangrijk om dan ook gebruik te maken van conversie-tracking, waarmee je specifieke acties kan meten.  Leer van de gegevens, optimaliseer je campagnes op basis van de resultaten en pas je strategie aan om zo verder te groeien.

Met deze data kun je je YouTube-advertenties optimaliseren. Maak daar slim gebruik van!

Waarom adverteren op YouTube?

YouTube heeft een enorm bereik en dit blijft groeien. Met diverse advertentiemogelijkheden zoals skippable en non-skippable InStream-advertenties, in-feed videoadvertenties en meer, biedt YouTube de perfecte plek voor gerichte advertenties. Je betaalt alleen wanneer je video wordt bekeken of erop wordt geklikt, waardoor het ideaal is voor merken die streven naar meer contactmomenten in de customer journey en optimale performance in branding, zelfs met kleinere budgetten.

Wil je weten of op YouTube adverteren iets voor jou is of hoe je het in moet zetten? Neem dan contact op met Bloosem!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer