Snel SEO verbeteren, tips voor de doe-het-zelver (deel 1)

Het is een term die vaak voorbij komt, bij iedere marketeer bekend is maar waarvan weinigen weten hoe je het nou écht beïnvloedt. SEO, oftewel Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Regelmatig horen we de vraag “hoe kom ik op de #1 plek op de Google resultatenpagina?”. Helaas is daar geen universeel antwoord voor en helaas is die nummer één positie lang niet altijd haalbaar. Toch is het belangrijk om je SEO goed op orde te hebben omdat het gewoon veel scheelt in het aantal organische bezoekers die je website trekt. Hierbij is het vooral belangrijk te mikken op de eerste of tweede resultatenpagina want zeg nou eerlijk, hoe vaak kijk je zelf nog verder dan die tweede pagina?

Search Engine Optimization - doe het zelf

Veel bedrijven kiezen er voor een online marketingbureau in dienst te nemen of hebben hun eigen SEO specialisten op de werkvloer. Voor de doe-het-zelvers die toch zelf aan de slag willen met SEO hebben wij 6 tips opgesteld waarmee je snel en eenvoudig invloed kunt uitoefenen op je SEO resultaten. Waarschijnlijk ben je al aardig wat tijd kwijt om de eerste 3 tips toe te passen dus deel 2 bewaren we nog even voor de volgende keer. Intussen kun je je lol in ieder geval op met Snel SEO verbeteren, tips voor de doe-het-zelver: deel 1!

SEO Tip #1: Search Console

Voordat je kunt beginnen met het aanpassen van je website om je SEO resultaten te verbeteren, zul je eerst in kaart moeten brengen hoe je website er op dit moment voor staat. Een tool die iedere websitebeheerder zou moeten kennen en gebruiken is de Search Console van Google. Deze tool analyseert het zoekverkeer en de prestaties van je website en geeft je zo een goed beeld hoe jouw website er qua SEO voor staat. Ook kun je de Search Console goed gebruiken voor de tips die gaan volgen!

De Search Console brengt verschillende soorten informatie in beeld waar je als SEO marketeer veel uit kan halen. Als doe-het-zelver wil je eerst een 0-meting doen. Hoeveel organische traffic haal je momenteel binnen met je website en met welke zoekwoorden gebeurt dit? Wat is je click through rate (CTR) voor welk trefwoord en welke positie neem je op de resultatenpagina’s van de verschillende zoektermen? Allemaal informatie die je uit de Search Console kan halen en die je zeker in de gaten moet houden om te bepalen of je SEO inspanningen vruchten afwerpen.

Deze handige must have monitor tool kun je gratis gebruiken mits je een Google account bezit en aanpassingen kan maken in de broncode van je website. Je kunt de tool activeren op verschillende manieren die voor een websitebeheerder een eitje zijn om uit te voeren.

SEO monitor tool

SEO Tip #2: Trefwoordanalyse

Wanneer je goed gevonden wil worden in zoekmachines is het belangrijk voor ogen te hebben wat de belangrijkste trefwoorden voor jouw website zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld diensten van je bedrijf zijn of onderwerpen waarover je schrijft. Hoe duidelijker het is dat een pagina over een bepaald onderwerp gaat, wat je aangeeft door het gebruik van trefwoorden, hoe gemakkelijker een zoekmachine deze koppelt aan een zoekopdracht en hoe groter de kans dat je op een mooie plek in de resultaten terecht komt. Benieuwd op welke zoektermen je nu gevonden wordt? Neem een kijkje in de Search Console (tip #1).

Welke trefwoorden geschikt zijn om te gebruiken hangt af van het periodieke zoekvolume en de concurrentie die ook op de trefwoorden mikken. Hoe meer er op de trefwoorden gezocht wordt, hoe vaker je website in beeld kan komen. Echter, hoe meer concurrentie er op deze trefwoorden aanwezig is hoe groter de kans dat je pagina niet op een gunstige positie staat en dus niet gezien wordt.

Hoeveel zoekvolume er per maand op een bepaalde term rust kun je terugvinden in de zoekwoordplanner van Google Ads of, mocht je geen Google Ads account hebben, de tool Ubersuggest. De concurrentie kun je bepalen door de zoekterm in Google in te voeren en het aantal resultaten te bekijken. Vervolgens kun je deze twee getallen tegen elkaar afzetten om de zogenaamde Keyword Effectiveness Index (KEI) te achterhalen. De formule hiervoor is als volgt: KEI = aantal zoekopdrachten/concurrentie. Hoe hoger deze index uitvalt, hoe meer potentie het trefwoord heeft om goed te scoren op de resultatenpagina.

ubersuggest
zoekterm google
Keyword Effectiveness Index

Heb je eenmaal een overzicht van de voor jou meest succesvolle trefwoorden? Probeer deze dan zoveel mogelijk te gebruiken op de pagina’s waarvoor de trefwoorden relevant zijn. Zorg er ook voor dat de trefwoorden van toegevoegde waarde zijn op een pagina en ga niet met trefwoorden strooien om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Dit zal op den duur alleen maar een averechts effect op je SEO resultaten hebben.

SEO Tip #3: Completeer je meta description en page titles

Misschien wel de meest simpele stap om je SEO resultaat aanzienlijk te verbeteren is het aanvullen van je meta description en title. Dit is een onderdeel van SEO die door veel websitebeheerders wordt onderschat maar toch een aanzienlijk verschil kan maken in organische traffic.

Meta description
De meta description is een korte samenvatting van de inhoud van de betreffende pagina en wordt in html gezet middels de tag. Ondanks dat de meta description niet direct invloed heeft op je positie op de resultatenpagina heeft het wel invloed op het aantal personen dat op jouw website klikt wat weer direct invloed heeft op je positie op de resultatenpagina. Op het moment van schrijven is de lengte van een goede meta description voor desktop 155 tekens en voor mobiel 150. Houd dus vast aan 150 tekens zodat je meta description op elk device volledig zichtbaar is.

Enkele punten om rekening mee te houden tijdens het schrijven van een meta description:

  • Geef duidelijk aan wat het onderwerp van de pagina is
  • Gebruik minimaal 2 keer het focustrefwoord van de pagina
  • Maak de tekst zo aantrekkelijk mogelijk om op te klikken
  • Eindig wanneer mogelijk met een ‘call to action’

Titles
De title tag bepaalt de titel van je pagina zoals deze wordt weergegeven op de resultatenpagina van zoekmachines. De paginatitel vertelt een zoekmachine wat het onderwerp van de betreffende pagina is waardoor de zoekmachine deze aan de juiste zoektermen kan koppelen. Het is dus van groot belang dat deze titel goed aansluit bij de inhoud van de pagina en het trefwoord bevat waarop je gevonden wil worden.

De titel is niet alleen zichtbaar op de resultatenpagina van zoekmachines maar verschijnt ook in je webbrowser en op social media wanneer de pagina wordt gedeeld. Zorg dus dat je titel pakkend en beschrijvend is. En o ja: niet langer dan 90 tekens.

SEO BlooSEM
metadescription

Zoekresultaat op de term: zoekmachine optimalisatie BlooSEM.

P.S. Gebruikers van WordPress: Er zijn plugins om dit werkje een stuk makkelijker voor je te maken. Een veelgebruikte plugin is de Yoast plugin. Zeker het proberen waard!

BlooBuzzz

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van deel 2 van dit blog? Of ben je geïnteresseerd in updates over andere kanalen binnen de online marketing? Schrijf je dan in voor de BlooBuzzz! We houden je op de hoogte van alle nieuwtjes over bijvoorbeeld Email Marketing, SEA, SEO en Affiliate marketing en natuurlijk over BlooSEM!

Aanmelden nieuwsbrief




 Eva-promovenster

  Hulp nodig met SEO? Maak kennis met BlooSEM, contact Eva!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *