Trendonderzoek Social Mediagebruik 2024

Trendonderzoek Social Mediagebruik 2024

Home » Trendonderzoek Social Mediagebruik 2024

Trendonderzoek Social Mediagebruik 2024

Al sinds 2010 voert Newcom, het grootste onderzoek naar social media uit. Hierin kun je de meest recente data vinden over het gebruik van social media in Nederland. Social Media is namelijk niet meer weg te denken uit ons leven. Als organisatie is het ook goed om te beseffen hoeveel tijd mensen spenderen op verschillende kanalen. En dat het dé platformen zijn waar je naamsbekendheid, betrokkenheid en leads uit kunt halen.  Dus op welke kanalen bevind jouw doelgroep zich?

Het gebruik van social media

Maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en spenderen hieraan gemiddeld 2 uur per dag. De grootste groep gebruikers zijn mensen tussen de 20-39 jaar, net als het voorgaande jaar. Deze groep is daarnaast ook nóg actiever geworden, want het aantal minuten per dag is gestegen.

newcom staafdiagram
chart social mediakanalen

De groei of daling van platformen

Het rijtje van meest gebruikte social mediakanalen is niet ongewijzigd. WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven groeien en blijven de  grootsten. Ook Tiktok heeft weer een groei gemaakt van 6%. Afgelopen december is er weer een nieuw platform bij gekomen, namelijk Instagram Threads. Dit platform heeft sinds de lancering bijna een miljoen gebruikers gekregen.

Het succes van Threads van korte duur?

We benoemden het net al even kort: de nieuwkomer Threads. Dit is een soort Twitter/platform X achtig kanaal en gebruik je door in te loggen met je Instagramprofiel. Het lijkt een soort uitbreiding op Instagram, alleen dan minder visueel ingesteld en zonder foto’s en reels. Heel populair is het nog niet, want 33% van de nieuwe gebruikers is sinds 14 december alweer afgehaakt en gebruikt Threads niet meer.

Social Media 2024

Dit onderzoek geeft wederom aan hoe hoog ons social media gebruik is en welke kanalen jou kunnen helpen met het bereiken van je doelgroep. Als organisatie is het dus ook belangrijk om een social mediastrategie te hanteren. Daarnaast is het van belang dat je altijd blijft analyseren en dit soort onderzoeken kunnen daar goed bij helpen!

Lisa met armen over elkaar

Hulp nodig bij het bereiken van jouw doelgroep via social mediakanalen, het maken van organische content of adverteren? Lisa staat klaar om met je mee te denken!