Hoe Pinterest kan bijdragen aan jouw marketingstrategie!

Wanneer we op zoek zijn naar inspiratie voor bijvoorbeeld ons interieur, vakantie of kookkunsten dan laten we vaak Google het zoekwerk doen. Maar een platform dat aan populariteit groeit op dit gebied is Pinterest. Een online beeldbank waar bedrijven en personen ideeën delen over 1001 onderwerpen. Hoog tijd dus om jullie wat meer te vertellen over dit platform en de kansen voor jouw marketingstrategie!

Wat is Pinterest?

Pinterest bestaat sinds 2010 en is het best te omschrijven als een online moodboard. Waar je vroeger foto’s uitknipte uit meerdere magazines, kun je dat nu online doen op Pinterest door eigen prikborden aan te maken. Op dit moment zijn er ruim 3.5 miljoen leden in Nederland, waarvan ruim 717.000 leden dagelijks de app of site openen (bron: Newcom Research 2020).

Profielpagina Pinterest

Gebruikers kunnen in hun profiel aangeven wat hun interesses zijn en aan de hand daarvan krijgen ze voorgestelde pins te zien in hun feed. Daarnaast is het ook mogelijk om zoekopdrachten in te voeren. De pins die ze willen bewaren kunnen ze dan toevoegen aan hun persoonlijke prikbord. Het is dus het ideale kanaal om inspiratie op te doen. Populaire categorieën zijn onder meer recepten, interieur, kleding, doe-het-zelf, persoonlijke verzorging, reizen, gezondheid & fitness, cadeaus en tuinieren.

Wanneer je een profiel aanmaakt, kun je net als op alle andere social media kanalen gevolgd worden. Dit geldt voor zowel zakelijke als persoonlijke accounts. Naast dat je een pin kan toevoegen aan een prikbord is het ook mogelijk om deze door te sturen naar een andere gebruiker, een reactie achter te laten en te delen via andere social media kanalen.

Waarom is Pinterest interessant?

Als mensen op zoek zijn naar inspiratie zitten ze nog in de oriëntatiefase en hebben ze nog geen merk in hun hoofd. Daarom is dit een perfect kanaal om te laten zien welk probleem jij kunt oplossen en daarmee ook verkeer naar je website te krijgen. Vaak hebben de gebruikers ook een koopintentie, dus als je het goed aanpakt krijg je er nieuwe klanten bij. Daarnaast is het sinds 2019 mogelijk om te adverteren op Pinterest. Verderop in dit blog vertellen we je daar meer over.

Past het bij mijn merk?

Voordat je aan de slag gaat is het van belang te bedenken of Pinterest bij jou past. Verkoop je producten of diensten op het gebied van interieur, persoonlijke verzorging, koken, mode of doe-het-zelf? Dan raden wij je aan zeker een bedrijfspagina te maken. Daarnaast moet je goed nadenken over de contentstrategie. Net als bij de andere social media kanalen is het van belang dat je regelmatig een pin plaatst, want niets is zo afschrikkend dan een bijna lege bedrijfspagina. Op Pinterest speelt visuele content de hoofdrol. Zorg er dus voor dat je goed beeld- of videomateriaal hebt, zodat gebruikers geïnspireerd raken en je website gaan bezoeken. Een banner met daarin de ‘aanbieding van de week’ is dus niet voldoende.

Adverteren op Pinterest

Sinds 2019 is het ook in Nederland mogelijk te adverteren op Pinterest. Het werkt als volgt. Zodra je een bedrijfspagina hebt aangemaakt kun je gesponsorde pins aanmaken. Deze verschijnen in de tijdlijn of tussen de zoekopdrachten van de door jou vastgestelde doelgroep. Doordat ze tussen de organische pins staan, worden de advertenties subtiel vertoond. Voordeel van de gesponsorde pins is dat wanneer je erop klikt je direct de website opent in de app. Dit in tegenstelling tot organische pins, waarbij je eerst de pin moet openen om de website te kunnen bezoeken.

Voordat je aan de slag gaat is het van belang dat je eerst het technische gedeelte goed regelt. Net als bij Facebook, Instagram en LinkedIn kun je ook van Pinterest een tag plaatsen, zodat je inzicht krijgt in je doelgroep en doelgroeplijsten kunt aanmaken. De installatie van de tag is ook belangrijk voor het meten van conversies, want niets is zo fijn dan kunnen zien wat de campagne heeft opgeleverd!

Voorbeeld campagne Pinterest

Waar moet je aan denken als je gaat adverteren?

Customer journey

In welke fase van de customer journey bevindt jouw doelgroep zich? Zoals we eerder al schreven zijn gebruikers op Pinterest op zoek naar een oplossing voor een probleem en hebben ze hoogst waarschijnlijk ook een koopintentie. Hierdoor kun je de consument gedurende het hele proces inspireren met als uiteindelijke doel het doen van een aankoop. Om dit in kaart te brengen gebruiken wij het See, Think, Do, Care-model.

Visuele content

Op Pinterest is visuele content heel belangrijk. Zorg er dus ook voor dat je aantrekkelijke content hebt die binnen de verschillende fases van de customer journey past. Binnen Pinterest zijn er drie advertentievormen: een video, een afbeelding of een caroussel met maximaal vier afbeeldingen.

Landingspagina’s

Ook voor de landingspagina’s geldt dat je goed moet bedenken welke informatie je wilt delen gedurende de customer journey. Wanneer je start met de See-fase zou het raar zijn als je mensen direct naar de productpagina stuurt. Maar je kunt bijvoorbeeld wel linken naar een blog, waarin je tips geeft over het product dat je verkoopt. Daarnaast is het belangrijk dat de visuele content aansluit bij de landingspagina, zodat gebruikers de connectie zien tussen de advertentie en de pagina die ze bezoeken.

Wat zijn de targeting opties?

Doelgroepen

Met doelgroeptargeting kun je een specifieke groep mensen bereiken door informatie over je klanten te combineren met informatie over hoe mensen Pinterest gebruiken. Er zijn vier typen doelgroepen die je kunt maken: een klantenlijst, bezoekers van je website, personen die interactie zijn aangegaan met je pins of personen die vergelijkbaar zijn met een bestaande doelgroep. Wanneer je deze manier van targeting wilt gebruiken is het van belang dat de Pinterest-tag geïnstalleerd is op de website.

Interesses

Pinterest heeft een lijst gemaakt van interesses op basis van hun statistieken. Deze zijn gebaseerd op wat mensen interessant vinden, welke smaak ze hebben en in welke fase van hun leven ze zich bevinden.

Targeting opties Pinterest - interesses en trefwoorden

Demografie

Door middel van demografische gegevens kun je op basis van leeftijd, locatie, gender en type apparaat. Zo kun je heel specifiek instellen aan wie de advertentie vertoond wordt.

Trefwoorden

Op Pinterest wordt veel gezocht op specifieke ideeën, zoals ‘meubels woonkamer’ of ‘interieur huis’. Door een overzicht te maken van trefwoorden bereik je mensen die hier naar zoeken. Vanzelfsprekend is het van belang dat de trefwoorden relevant zijn voor jouw advertentie.

Wat kost adverteren op Pinterest?

Net als Facebook, Instagram en LinkedIn, maakt ook Pinterest gebruik van een CPC veilingmodel. Dus hoe hoger jouw CPC bod, hoe meer je vertoond wordt. De voordelen van Pinterest zijn dat je geen minimaal dagbudget nodig hebt en dat er nog niet zoveel concurrentie is. Hierdoor liggen de CPC prijzen over het algemeen lager dan op andere social media kanalen.

Uit ervaring blijkt ook dat de CTR hoger uitvalt. Dit komt, doordat de gebruikers van Pinterest écht op zoek zijn naar een product of dienst en daardoor ook sneller klikken. Houdt gedurende de campagne wel in de gaten of de bezoeken ook kwalitatief zijn door te kijken naar het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op de website.

Aan de slag

Dus, is jouw product of dienst geschikt voor Pinterest? En beschik je over goed beeld- of videomateriaal die jouw verhaal vertellen? Dan staat je niets in de weg om te starten met Pinterest.

BlooSEM kan je ondersteunen bij het opzetten en managen van een campagne.  Wil je hier graag meer over weten? Neem dan contact met ons op.

 Daan-promovenster

  Meer weten over adverteren op Pinterest? Neem dan contact op met Daan!