Facebook is nog steeds effectief voor jouw business

Facebook is nog steeds effectief voor jouw business

Home » Facebook is nog steeds effectief voor jouw business

Facebook is nog steeds effectief voor jouw business

Een platform dat al meerdere jaren wereldwijd wordt gebruikt, misschien in de beginjaren wat actiever dan nu, is Facebook. Nog steeds één van de grootste platformen die ook regelmatig is geoptimaliseerd en voor sommige generaties hét #1 social media platform is. Natuurlijk is er veel meer concurrentie bij gekomen zoals TikTok of Reddit, maar toch is en blijft Facebook belangrijk voor organisaties om hun doelgroep te bereiken. We leggen je graag uit waarom.

Welke doelgroep zit op Facebook?

In Nederland telt Facebook 13,7 miljoen actieve gebruikers van 15 jaar of ouder, waarvan 6,9 miljoen Nederlanders tenminste één keer per dag hun tijdlijn bekijken. Hiervan zijn mensen tussen 25 en 34 jaar de grootste aandeelhouders. Het is echt een gemiste kans als je er niks meer mee doet. De meest belangrijke reden om Facebook  in te zetten is het vergroten van de online vindbaarheid.

Handen met telefoon met op de achtergrond een tafel met plantje, pen, draadloze oortjes en een beker

Waarom zou je Facebook inzetten?

Om het nog een keer aan te stippen, er zijn nog genoeg actieve gebruikers die gestuurd kunnen worden naar jouw product, dienst of merk. Tegenwoordig doen consumenten goed onderzoek voordat ze een product of dienst aanschaffen. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat je bedrijfspagina up-to-date is. Gebruik een duidelijke profielfoto, maak een goede beschrijving over de organisatie, link altijd naar je website, post regelmatig waardevolle content en zorg dat je volgers krijgt. Daarnaast kun Facebook als SEO-tool gebruiken. Alles wat je aan informatie post wordt opgenomen door Google. Als jij waardevolle content deelt over jouw expertise, product of dienst en het is relevant voor de lezer, dan zul je met jouw Facebookpost te vinden zijn in zoekmachine Google.

De mogelijkheden van Meta advertising

Vergeet Meta advertising niet; een platform waar je gericht reclameboodschappen deelt met jouw gewenste doelgroep. Het voordeel van Meta advertising is dat je verschillende doelen kunt kiezen die ook goed aansluiten bij je marketingfunnel. Je bent dus heel gericht aan het adverteren om zo je doelgroep sneller te laten converteren om jouw product of dienst aan te schaffen. Zo kun je  bijvoorbeeld eerst verkeer naar je website genereren met een campagne. Vervolgens kun je die specifieke groep mensen nog een keer benaderen (retargeting) met je advertenties in een zogenaamde ‘conversiecampagne’. Daarnaast heb je de keuze om zelf je doelgroep te bepalen en de plaatsingen. Belangrijk is dat je altijd de juiste content gebruikt voor de verschillende plaatsingen. Ook kun je meerdere foto’s, teksten en koppen testen, alles om erachter te komen welke content het beste werkt voor jouw doelgroep. Nog even de voordelen van Meta Advertising op een rij:

  • Grote groep actieve gebruikers
  • Bereik je doelgroep met gerichte targeting
  • Maak gebruik van verschillende advertentiesoorten
  • Val op met visuele advertenties
  • Betaalbaar in vergelijking met andere online kanalen
Afbeelding van meta campaign manager

Facebook in 2024

Kortom, je kunt Facebook of Meta organisch inzetten en als advertisingplatform. Ook blijft het platform zich doorontwikkelen op verschillende fronten. Waar we in het marketinglandschap zeker rekening mee moeten houden is het verdwijnen van Third Party Cookies. Weet je hier nog niet zo veel van, lees dan nog onze blog “Marketeer: Check je cookiebeleid” of “Waarom jij moet beginnen met contextual targeting“. Wat betekent dat klantgegevens zoals leeftijd en interesses komen te vervallen en niet meer gebruikt kunnen worden. Hoe kun je dan nog steeds jouw doelgroep bereiken? Je kan bijvoorbeeld nog wel targeten op basis van onderwerpen die aansluiten bij jouw product of dienst. Of werken met lijsten die je hebt verkregen door middel van First Party Data.

Collega Céline roze blouse armen in zij

Meer weten over de mogelijkheden van Facebook voor jouw organisatie? Of heb je een specifiek vraagstuk? Contact Céline, zij helpt je graag verder!