Marketeers: check je cookiebeleid!

Marketeers: check je cookiebeleid!

Home » Marketeers: check je cookiebeleid!

Marketeers: check je cookiebeleid!

Ook in 2024 is het van belang dat je cookies goed geregeld zijn, maar er gaat wel het een en het ander veranderen. In maart 2024 is de Digital Markets Act van kracht gegaan en dat heeft flink impact op de manier hoe jij je data verzamelt. Daarom heeft Google nu de Consent Mode V2.

Let op je cookies!

Cookies hebben effect op alles en bijna iedereen komt er wel mee in aanraking. Zorg er daarom voor dat je cookiemelding goed ingeregeld is, te begrijpen is voor de lezer en duidelijk weergegeven wordt. Dit om boetes te voorkomen!

laptop met cookies
cookies

Maar eerst: waarom zijn cookies zo belangrijk? 

Wat waren ook alweer cookies? Cookies zijn kleine stukjes informatie die van een website naar de browser van een bezoeker worden gestuurd. Deze Cookies worden ingezet om een website efficiënter te laten werken, gegevens te onthouden (zoals je inloggegevens en/of persoonlijke voorkeuren) en ook om statistieken bij te houden over de gedragingen van de website bezoekers. Ook bestaan er diverse soorten cookies:

  • Noodzakelijke cookies, ook wel bekend als de belangrijkste cookies. Deze cookies zorgen ervoor dat een website naar behoren functioneert.
  • Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken.
  • Statistieken cookies helpen bij het verzamelen van anonieme gegevens om daarmee inzicht te krijgen in hoe een website wordt gebruikt. 
  • Voorkeur cookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op de vormgeving of voorkeursinstellingen, een voorbeeld hiervan is taal of regio. 

Meten is weten, en daarom is het belangrijk dat jij je cookies goed inregelt.

Hoe regel jij je cookies in?

Een cookiemelding moet als eerste heel duidelijk zijn, in een simpel overzicht moet het voor de bezoeker duidelijk zijn wat zijn opties zijn. Het is belangrijk dat eventuele opties niet verborgen worden. Een goed voorbeeld hiervan ziet er als volgt uit: 

  • Alle cookies accepteren
  • Selectie van cookies toestaan:
    • Noodzakelijke cookies
    • Voorkeurs cookies
    • Statistiek cookies
    • Marketing cookies
screenshot cookiebot website bloosem

Hierbij geef je duidelijk weer aan de websitebezoeker welke twee opties er zijn, maar ook dat zij eventuele cookies uit en/of aan kunnen zetten. Wel belangrijk om te weten is dat de websitebezoekers net zo snel en makkelijk de cookies moeten kunnen weigeren als accepteren. Ze mogen niet het gevoel krijgen dat ze geen gebruik van de website kunnen maken als ze de cookies niet accepteren. Daarnaast is het ook belangrijk om duidelijk aan te geven waarvoor de cookies ingezet zullen worden, dit kan je doen door te verwijzen/linken naar een aparte webpagina met de privacyverklaring waar je dit extra kan toelichten.

avg boek op laptop

AVG eisen

Naast het duidelijk weergeven is het van belang dat de cookies ook voldoen aan diverse AVG cookie vereisten: 

  • Standaard zijn de selectievakjes niet aangevinkt (zoals vereist)
  • Standaard zijn er geen cookies actief, ze zijn geblokkeerd in afwachting van actieve toestemming van de bezoeker (indien vereist)
  • Het linkt naar een overzicht met alle cookies (indien nodig)
  • Alle soorten cookies worden uitgelegd en de bezoeker kan cookies afzonderlijk beheren (indien nodig)
  • Zorg ervoor dat de gegeven toestemming eenvoudig kan worden gewijzigd of ingetrokken
  • Informeer je bezoekers over de cookies die door je website zijn ingesteld. Meer hierover lees je op de website van cookies bot (partnerbedrijf van BlooSEM).

Google Consent Mode V2

Vanaf maart 2024 is de Digital Markets Act van kracht. Dit is een regelgeving om een veiligere digitale wereld te creëren en consumenten te beschermen. Voor jou als organisatie betekent dit dat je een aangepaste toestemming moet inregelen voor het verzamelen van gegevens van websitebezoekers. Als je dit niet inregelt, kan het negatieve invloed hebben op de prestatie van je campagnes en het beperkt targeting en conversiemeting. Iets wat je zeker wilt voorkomen.

Hiervoor heeft Google uiteraard de oplossing: de Consent Mode v2. Een toevoeging aan jullie cookiebanner die ervoor zorgt dat de data van websitebezoekers op de juiste manier verzameld en gebruikt wordt door Google Analytics en Google Ads. Wanneer je de Consent Mode V2 niet implementeert gaat dit negatieve gevolgen hebben voor jullie campagnes vanwege beperkte retargeting en conversiemeting.

blank

Dus…

Zorg er dus voor dat je cookiebanner prominent in beeld is en de consent mode goed ingeregeld is. Meten zonder toestemming is niet legaal en je riskeert hiermee een boete! Gezien het verzamelen van waardevolle data essentieel blijft, is het daarom belangrijk dat bezoekers (direct) een keuze maken in de cookiemelding.

Wil je meer weten over hoe je cookies impact hebben op hoe jij je doelgroep benadert? Lees dan onze blog over contextual targeting!

Collega Céline roze blouse armen in zij

Wil jij weten of je cookiemelding en website toekomstbestendig zijn? Wij helpen je graag; contact BlooSEM en vraag naar Céline!