Tips voor jouw SEO Contentstrategie – On Page SEO

Tips voor jouw SEO Contentstrategie – On Page SEO

Home » Tips voor jouw SEO Contentstrategie – On Page SEO

Tips voor jouw SEO Contentstrategie – On Page SEO

SEO (Search Engine Optimization) ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, wordt steeds relevanter. De online concurrentie voor websites is moordend en hoe beter je organisch gevonden wordt, hoe meer je je bedrijfsdoelstellingen kunt waarmaken. Met SEO kunnen bezoekers je website goed vinden en ben je niet afhankelijk van betaalde campagnes. Maar je website is niet zomaar goed vindbaar, de juiste content is hier cruciaal voor. Daar kun je On Page SEO optimalisatie voor gebruiken.

Wat is On Page SEO?

SEO kun je onderverdelen in On Page SEO, Off Page SEO en Technische SEO. In dit blog behandelen wij On Page SEO. Met On Page SEO focus je je op de content (afbeeldingen en teksten) van de website en hoe deze geoptimaliseerd is voor de relevante zoekwoorden. Maar hoe kun je deze dan verbeteren? Wij geven je tips voor contentoptimalisatie zodat jij meer verkeer naar je website kunt generen en hierdoor leads kunt binnenhalen.

Content op je website of pagina

Zorg ervoor dat de content op je website relevant is. Je wil dat je bezoekers informatie hebben verkregen na het lezen van bepaalde pagina’s of blogs. Je wil je uiteraard ook focussen op belangrijke zoekwoorden, maar dit mag niet je enige prioriteit zijn. Belangrijk is ook dat je je doelgroep niet uit het oog verliest. Wie is je doelgroep? Welke informatie is voor hen nuttig? En wat wil je bereiken met je content? 

Er zijn bepaalde tools die je kunnen helpen met een trefwoordanalyse, denk bijvoorbeeld aan SEMrush of de Keywordplanner in Google. Hierdoor kun je vaststellen welke zoekwoorden relevant voor jou zijn. Wat is je focus zoekwoord? Denk ook aan zoekwoorden met een lage concurrentie maar hoog zoekvolume.

SEMRush screenshot Keyword Magic Tool

Titel SEO-proof maken

De titel van je blog of pagina is ook relevant. Hier wil je gelijk laten weten aan je doelgroep, maar ook aan zoekmachines, wat het onderwerp is. Hoe meer SEO-proof je titel is, hoe meer klikken naar je website.

Een goede titel:

  • Bevat je focus zoekwoord – liefst aan het begin van de titel
  • Bevat meerdere zoekwoorden
  • Is relevant en geeft de inhoud van de content goed weer
  • Wekt nieuwsgierigheid op bij de lezer

Meta-description

Een meta-description zie je in een zoekmachine en is de beschrijving van een pagina. Het laat je zien wat voor content je kunt verwachten op die pagina. Het is belangrijk omdat het een korte samenvatting is van je pagina en kan bepalen of iemand wel of niet je pagina gaat bezoeken.

Hoe maak je een goede meta-description:

  • Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in je omschrijving
  • Zorg dat je omschrijving maximaal 155 karakters bevat
  • Beschrijf de content die gebruikers kunnen verwachten op de pagina
  • Eindig met een duidelijke call to action
Meta description BlooSEM - voorbeeld YOuTube

Let op: zorg niet dat je dezelfde meta description voor meerdere pagina’s gebruikt. Dan wordt dit gezien als dezelfde content door zoekmachines en helpt dit niet voor je vindbaarheid.

Tekst 7 redenen samenwerken met een digital marketingbureau -foto Céline/collega BlooSEM met laptop op de achtergrond

Alt-teksten bij afbeeldingen

Maar niet alleen een beschrijving van je pagina is belangrijk,. Je moet ook letten op de beschrijvingen van je afbeeldingen. Een alt-tekst is een alternatieve tekst die je achter een afbeelding plaatst. Een alt-tekst zorgt ervoor dat een zoekmachine begrijpt wat voor afbeelding het is. Het is daarom belangrijk dat je duidelijk omschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Een alt-tekst helpt ook personen met een visuele beperking, de tekst bij de afbeelding kan dan namelijk met behulp van een programma worden voorgelezen.

Begin goed met On Page SEO

Wanneer je aan de slag gaat met onze tips om je content te optimaliseren, ben je weer een stap dichterbij goede SEO van je website. Hoe beter je SEO, hoe beter je organisch gevonden wordt. On Page SEO op zichzelf is niet genoeg om je pagina goed te laten ranken in zoekmachines. Je focust je dan ook op zowel Off Page SEO en Technische SEO. Maar het is zeker een goed begin! Wil je weten hoe je website ervoor staat? Dan kun je ook een SEO-scan of SEO-check aanvragen. BlooSEM voert dit dan graag uit!

Lisa schuin groene achtergrond

Vragen over of hulp nodig met de SEO van jouw website? Contact Lisa!