fbpx

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing. SEO richt zich op het optimaliseren van webpagina’s voor zoekmachines. Hierdoor kunnen deze pagina’s hoger geplaatst worden in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google, Yahoo! en Bing.

Nog steeds klikken gebruikers van zoekmachines overwegend op de organische zoekresultaten. Meestal wordt er enkel naar de 1e resultatenpagina gekeken. Een gebruiker voert eerder een nieuw zoekwoord in dan door te klikken naar de 2e resultatenpagina.

blank

blank

Je vindt jezelf goed, maar word je ook goed gevonden?!

Goed gevonden worden in de organische zoekresultaten van zoekmachines staat dan ook centraal bij het bereiken van je doelgroep. Logischerwijs zorgen de hoogste posities voor het meeste bezoek naar je website. Deze vallen immers meer op en zullen vaker bekeken worden.

Naast meer verkeer draagt een gunstige positie ook bij aan een positieve merkbeleving; betrouwbaarheid. Bovendien is een vermelding in de organische zoekresultaten gratis. Dit maakt het een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren (SEA).

Waar te beginnen?

SEO omvat vele aspecten die continu bijgehouden dienen te worden om de kwaliteit en prestaties van je website te waarborgen. BlooSEM beschikt over de kennis om alle SEO aspecten te begeleiden en uit te voeren. Een oplossing vinden voor een specifiek SEO aspect of hierover advies geven behoort ook tot de mogelijkheden. Wij bieden onze kennis en kunde op twee manieren aan:

SEO Support
We starten een traject om samen je SEO resultaten te verbeteren op middellange termijn.

Technische SEO audit
We stellen een rapport op met daarin concrete aanbevelingen om je website op korte termijn SEO-technisch te verbeteren.

blank

Fasen SEO

Op basis van de uitkomst van ons vooronderzoek bepalen we een geschikt SEO traject. Een traject bestaat bij BlooSEM uit 5 fasen:

Fase 1

Fase 1: Website techniek

Google en alle andere zoekmachines werken met spiders die dag en nacht het web afspeuren. Tijdens hun zoektocht proberen zij alle websites te vinden en te begrijpen. Spiders werken volgens een bepaald mechanisme; een algoritme met wel 200 variabelen en verschillende wegingsfactoren. Om het spiders zo makkelijk mogelijk te maken dient de techniek van een website geoptimaliseerd te zijn. BlooSEM neemt een website onder de loep, doet een audit en schrijft een adviesrapport met (technische) verbeterpunten. Uiteraard begeleiden wij de webmaster bij het implementeren van onze SEO-adviezen.

Extra aandacht voor:

  • Mobile SEO
    BlooSEM stopt niet bij de desktop versie, zoekmachines vinden mobiele websites zelfs belangrijker. Wij kijken of de website geschikt is voor mobiele apparaten.
  • Pagina laadsnelheid
    De pagina laadsnelheid is een ‘echte’ rankingfactor. Het is een zeer belangrijke variabele en vereist maximale optimalisatie van de techniek. Wij kennen diverse slimme ‘compressietechnieken’.
  • Rich Snippets & structured data
    BlooSEM bepaalt mede aan de hand van www.schema.org welke data gestructureerd aan zoekmachines te leveren. Uitkomst hiervan is ‘rich snippets’; zoekresultaten verrijkt met extra (visuele) informatie.
Fase 2

Fase 2: Trefwoordanalyse

BlooSEM doet een diepgaande trefwoordanalyse in jullie online concurrentieveld en komt met een gefundeerd overzicht van de meest kansrijke (longtail) trefwoorden en onderwerpen. In deze analyse vinden wij het antwoord op de vragen:

  • Op welke trefwoorden moet de website gaan opvallen in de zoekresultaten?
  • Zijn dit de belangrijkste trefwoorden waarop je doelgroep zoekt?
  • Zijn dit de trefwoorden waarop je een onderscheidende propositie hebt?
  • Hoe goed vindbaar is de concurrentie op deze trefwoorden?
Fase 3

Fase 3: Websitestructuur

BlooSEM werkt ‘outside-in’ en niet ‘inside-out’. We gaan uit van de marktvraag en niet alleen van het aanbod aan webpagina’s. We schetsen een zoekmachine én gebruikersvriendelijke hiërarchische structuur waarbij trefwoorden een eigen pagina krijgen toegewezen. Als je website al een goede structuur biedt, dan kijken we hoe we deze kunnen optimaliseren.

We schetsen een ‘boomstructuur’ met verschillende niveaus:

  • Hoofdcategorieën
  • Subcategorieën
  • Eindpagina’s

Zodoende kan zowel de Google-bot als de bezoeker gemakkelijk zijn weg vinden.

Fase 4

Fase 4: Contentoptimalisatie

Als de trefwoorden en de boomstructuur bekend zijn staat het framework voor een zoekmachinevriendelijke website. Dan volgt contentoptimalisatie: optimalisatie van verschillende soorten content, zoals

  • Tekstuele content
  • Visuele content; foto en video

Het doel van contentoptimalisatie is aan de zoekmachine duidelijk maken waarover de inhoud van een webpagina gaat. Oftewel, op welk trefwoord moet de pagina worden getoond als men hierop zoekt?

We kijken naar het framework dat gemaakt is in fasen 2 en 3: welke pagina’s bestaan al en welke nog niet? De pagina’s die al bestaan gaan we optimaliseren en de pagina’s die nog niet bestaan creëren we.

Als je al samenwerkt met een copywriter of een contentmanager geven we advies over de optimalisatie en creatie van webpagina’s. Is dit niet het geval, dan kan BlooSEM je ook hier ontzorgen.

Fase 5

Fase 5: Autoriteitbuilding

Wanneer fasen 1 t/m 4 volledig zijn uitgevoerd is de website zoekmachinevriendelijk. De website komt in aanmerking voor goede organische posities op de belangrijkste trefwoorden. De zogenaamde ‘on site’ optimalisatie is voltooid. Maar wat nou als alle concurrenten ook een geoptimaliseerde website hebben? Hoe kan een zoekmachine dan bepalen wie er op jouw belangrijkste trefwoord op nummer 1 moet staan en wie op nummer 10?

Vanaf hier gaat zoekmachine optimalisatie over in de ‘off site’ fase, waarbij autoriteit building bepalend is voor de uiteindelijke positie in de organische zoekresultaten. Elke pagina kan zijn eigen linkverwijzingen krijgen, vanuit zowel interne als externe links. De hoeveelheid en de kwaliteit van de links zorgen ervoor dat de pagina in de ogen van zoekmachines een autoriteit wordt rondom een bepaald thema. Hoe meer en hoe beter de links zijn die naar je pagina verwijzen, hoe hoger je scoort!

Meer over SEO

blank

Je website organisch écht beter vindbaar maken?
Contact Rene!