ZoekmachineOptimalisatie-01

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, in het Engels search engine optimization, afgekort SEO, is een onderdeel van zoekmachinemarketing. Het kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine op de voor die webpagina relevante trefwoorden.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Nog steeds klikken gebruikers van zoekmachines zoals Google en Bing overwegend op de ‘organische’ zoekresultaten. Let wel, bijna alleen op die van de eerste zoekresultatenpagina. Als een zoeker daar niet direct vindt wat hij zoekt, zoekt hij eerder met een nieuw zoekwoord dan de volgende pagina te bekijken. Goed gevonden worden in de organische zoekresultaten van zoekmachines staat dan ook centraal bij het bereiken van je doelgroep. Logisch dat de hoogste posities het meest opvallen en het meeste bezoek naar je website brengt. Bovenal draagt een hoge positie bij aan een positieve merkbeleving. Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren.

Waar te beginnen?

Op basis van een analyse van het zoekgedrag van je doelgroep, de techniek en content van je website en de autoriteit (links, vermeldingen, social media) van jullie site en die van concurrenten brengt BlooSEM de specifieke kansen in kaart. Hierbij richten wij ons zowel op kwantitatieve als kwalitatieve aspecten met als doel een duurzame organische vindbaarheid.

Een zoekmachine optimalisatie traject bestaat bij BlooSEM uit 5 fasen:
Fasen SEO

Fase 1: Website techniek

Fase 1: Website techniek

Google en alle andere zoekmachines werken met spiders die dag en nacht het web afspeuren en alle websites proberen te vinden en te begrijpen. Spiders werken volgens een bepaald mechanisme, een algoritme met wel 200 variabelen erin en verschillende wegingsfactoren. Om het de spiders zo makkelijk mogelijk te maken dient de techniek van een website geoptimaliseerd te zijn. BlooSEM neemt jullie website onder de loep, doet een audit en schrijft een adviesrapport met alle (technische) verbeterpunten. Uiteraard begeleiden wij jullie webbouwer om de adviezen op de juiste manier te implementeren in de website.


Extra aandacht voor pagina laadsnelheid, Mobiel SEO en rich snippets

De pagina laadsnelheid is een wat wij noemen echte rankingfactor. Het is een zeer belangrijke variabele en vereist een maximale optimalisatie van techniek.

BlooSEM stopt niet bij de desktop versie van een website. Wij kijken ook of de techniek van de website geschikt is voor het mobiele internet. Hoe wordt uw website in een mobiel apparaat als een smartphone of tablet getoond? Hier spreken we van Mobiele SEO.

Omdat er zoveel data online is, hebben de 3 grote zoekmachines Yahoo! Bing en Google www.schema.org opgesteld. Hiermee wordt het makkelijk gemaakt om gestructureerd data aan zoekmachines te leveren. Uitkomsten hiervan zijn ‘rich snippets’, zoekresultaten verrijkt met extra (visuele) informatie. Meer opvallend en versterkt de doorklikratio.

Fase 2: Trefwoord analyse

Fase 2: Trefwoord analyse

Op welke trefwoorden wil je dat je website opvalt en scoort in de zoekresultaten? Zijn dit ook de trefwoorden waarop je doelgroep zoekt? Zijn dit ook de trefwoorden waarop je een van je concurrentie onderscheidende propositie hebt? BlooSEM doet een diepgaande trefwoordanalyse in jullie online concurrentieveld en komt met een gefundeerd overzicht van de meest kansrijke (longtail) trefwoorden.

Fase 3: Website structuur

Fase 3: Website structuur

BlooSEM werkt ‘outside-in’ en niet ‘inside-out’. We gaan uit van het gebruikerspotentieel in de markt en niet alleen van de bestaande pagina’s van een website. Dit betekent dat we een zoekmachine én gebruikersvriendelijke hiërarchische structuur schetsen waarbij alle trefwoorden een eigen pagina krijgen. Als uw website al een goede structuur biedt, dan kijken we hoe we deze kunnen optimaliseren. Is er nog geen structuur? Dan creëren we die.

We schetsen een boomstructuur waarbij we verschillende niveaus in de website creëren: hoofdcategorieën, subcategorieën en eindpagina’s. Zodoende kan zowel Google als de bezoeker van een website snel en gemakkelijk zijn weg vinden. Daarbij is ook een heldere interne navigatiestructuur en interne tekstlinks van belang.

Fase 4: Content optimalisatie

Fase 4: Content optimalisatie

Als de trefwoorden bekend zijn en de boomstructuur geschetst is, staat het framework klaar voor een zoekmachine vriendelijke website. Dan start content optimalisatie. Deze fase bestaat doorgaans uit de optimalisatie van tekstuele content, maar kan ook bestaan uit optimalisatie van afbeeldingen of video’s. Het doel van content optimalisatie is om aan de zoekmachine duidelijk te maken waarover de inhoud van een pagina gaat. Oftewel: op welk trefwoord moet de pagina worden getoond als men zoekt op een bepaald trefwoord? (En op welke niet!)

We kijken naar het framework dat gemaakt is in fase 2 en 3: welke pagina’s bestaan al en welke nog niet? De pagina’s die al bestaan, gaan we optimaliseren en de pagina’s die nog niet bestaan, gaan we creëren.

Als de klant reeds samenwerkt met een copywriter of een contentmanager, geven we advies over de optimalisatie en creatie van webpagina’s. Is dit niet geval, dan kan de klant ook voor de creatie van SEO geoptimaliseerde content bij BlooSEM terecht.

Fase 5: Autoriteit building

Fase 5: Autoriteit building

Wanneer fase 1 t/m 4 volledig zijn uitgevoerd, is de website zoekmachine vriendelijk en komt deze in aanmerking voor goede organische posities op de belangrijkste trefwoorden. De zogenaamde ‘onsite’ optimalisatie is voltooid. Maar wat nou als alle concurrenten ook een geoptimaliseerde website hebben? Hoe kan een zoekmachine dan bepalen wie er op jouw belangrijkste trefwoord op nummer 1 moet staan en wie op nummer 10?

Zoekmachine optimalisatie gaat vanaf hier over in de ‘offsite’ fase, waarbij autoriteit building bepalend is voor de uiteindelijke organische positie in de zoekresultaten.
Iedere pagina kan zijn eigen linkverwijzingen ontvangen, vanuit zowel interne als externe links. De hoeveelheid en de kwaliteit van de links zorgen ervoor dat de pagina in de ogen van Google en andere zoekmachines een autoriteit wordt rondom een bepaald thema. Hoe meer en hoe beter de links zijn die naar uw pagina verwijzen, hoe hoger uw website wordt geplaatst in de zoekresultaten. Kwaliteit én relevantie zijn hier van belang.

SEO en Social Media

Social media is tegenwoordig een steeds groter wordende factor die meeweegt in het organische ranking proces. Social media kan zorgen voor extra verkeer en bijdragen aan de autoriteit van een website. Hoe meer mensen (accounts) verwijzen naar een pagina/website en vooral hoe relevant en met name de autoriteit van een social media account, hoe meer waarde die website krijgt in de ogen van zoekmachines én mensen.

Wat kost zoekmachine optimalisatie bij BlooSEM?

BlooSEM gelooft in de hierboven op hoofdlijnen beschreven 5-fasen aanpak. Dan pas krijg je een duurzaam resultaat. Daarbij zijn de omvang van de website, het marktpotentieel, het concurrentieveld en de ambities van de klant leidend. Blijf verbeteren. Naast een uitgebreide technische SEO audit van je website bij aanvang, vergt een duurzaam SEO traject per maand minstens een investering van 8 uur. Vanaf €750 per maand zorgt BlooSEM dat jouw website in zoekmachines organisch goed gevonden wordt!

Bloo is good for you!

Wij sparren graag met diegenen die binnen jouw organisatie verantwoordelijk zijn voor de online marketing en sales strategie. De insteek is hoe ziet jullie online concurrentieveld eruit en hoe krijgen jullie website en organisatie met BlooSEM meer rendement?!

Lees ook onze blogs over zoekmachine optimalisatie!